معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد

سن بالای ناوگان حمل و نقل بخصوص در حوزه جاده ای

سن بالای ناوگان حمل و نقل بخصوص در حوزه جاده ای به گزارش زمین دار شو، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به سن بالای ناوگان حمل و نقل کشور بخصوص در حوزه جاده ای اظهار داشت: سن متوسط کامیون ها ۱۵ الی ۲۰ سال است و اگر نوسازی رخ ندهد، هم صدمه های زیست محیطی به علت افزایش مصرف سوخت و هم صدمه های ایمنی خواهد داشت.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، شهریار افندی زاده با تبریک روز حمل و نقل به تاریخچه این روز اشاره نمود و اظهار داشت: در آذر ماه سال ۱۳۶۲، کالاهای اساسی در بنادر انباشته شده بود که به دنبال آن حضرت امام خمینی (ره) با صدور پیامی، از کامیون داران درخواست نمود تا به بنادر جنوبی رفته و در انتقال کالاها به سراسر کشور مشارکت داشته باشند. به دنبال این پیام، کامیون داران از سراسر کشور در بنادر حاضر شدند و کالاهای اساسی را به استانهای کشور منتقل کردند. در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری سابق ۲۶ آذر از جانب شورای فرهنگ عمومی کشور بعنوان روز ملی حمل و نقل انتخاب گردید و هر ساله مردم با بزرگداشت این روز، جهاد و فداکاری کامیون داران و کارکنان بخش حمل و نقل کشور گرامی داشته می شود.
وی ادامه داد: اول دیماه هم روز راهداری نامیده شده است که با عنایت به ۲۲۰۰ کیلومتر راه در کشور و تخلیه بار کالاهای اساسی از کشتی و انتقال آن از بنادر توسط حمل و نقل جاده ای این روز را به تلاش گران این حوزه تبریک می گویم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در رابطه با اشتغال زایی صنعت حمل و نقل در حوزه برون شهری اظهار داشت: بیشتر از ۳۸۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد که به ازای هر کامیون یک الی دو نفر مشغول به کار بوده و بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر هم در قسمت حمل بار در جاده ها مشغول هستند. در حمل و نقل مسافری ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار مینی بوس و ۳۴ هزار سواری برون شهری مشغول فعالیت هستند.
افندی زاده با حضور در شبکه یک سیما افزود: با احتساب خانواده ها شاید بیشتر از ۵ الی ۶ میلیون فقط در قسمت جابجایی بار جاده ای جامعه بسیار بزرگ حمل و نقل را می سازند و البته تعداد زیادی هم در قسمت راهسازی و زیربنایی و زیرساختی مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به اینکه در حمل و نقل برون شهری ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر از راه جاده ای است، اضافه کرد: در قسمت ریلی هم ۶ درصد و در قسمت هوایی هم ۴ درصد جابجایی صورت می گیرد. بدین سان حمل و نقل جاده ای یک شیوه حمل و نقل محوری است و البته طرح های زیادی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی در دست داریم.
توسعه ۳۳۰۰ کیلومتری شبکه ریلی در آینده نزدیک
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تقاضای مسافری ما به سمت هوایی و ریلی خواهد رفت، اضافه کرد: حمل و نقل محور محرک اقتصاد است و افزاش ناوگان و توسعه زیرساخت ها می تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد. توسعه ۳۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در چند سال آینده در برنامه های این حوزه وجود دارد و در قسمت هوایی نیاز زیادی به هواپیما داریم.
افندی زاده تصریح کرد: بیشتر از ۵۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که مراکز استان ها را به هم متصل می کند. در رابطه با راه اندازی جاده ها احتیاج به طرح جامع حمل و نقل داریم که تدوین آن در وزارت راه و شهرسازی شروع شده و تا آخر سال ۱۴۰۲ در قسمت عملیاتی این طرح را خواهیم داشت.
پروژه های راهسازی پیوست محیط زیست دارد
وی از وجود پیوست محیط زیست برای همه طرح های حوزه جاده ای اطلاع داد که باید رعایت شود و اظهار داشت: جاده می تواند از داخل جنگل عبور کند بدون این که به محیط زیست صدمه بزند و تخریب های وارده توسط سوءاستفاده کنندگان در ارتباط با پس از راه اندازی است که در حوزه نگهداری از جاده هاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به قانون مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در ساخت آزادراه ها اظهار داشت: آزادراه بالاترین کیفیت و ظرفیت را داشته و بعد از آن برزگراه، جاده های اصلی و فرعی قرار دارد. آزادراه های زیادی در کشور وجود دارد که بخش خصوصی مدیریت آنرا انجام می دهد و در مقابل از منافع عوارض و مجتمع های خدماتی و رفاهی اطراف آن بهره خواهد برد.
افندی زاده ضمن اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمام مدهای حمل و نقل اظهار داشت: باید سرمایه بخش خصوصی وارد توسعه، عمران و آبادانی کشور شده و البته بازگشت سرمایه هم برای سرمایه گذاران داشته باشد.
وی نگهداری جاده ها را موضوعی با اهمیت زیاد برای پیشگیری از کاهش کیفیت جاده ها دانست تا احتمال حوادث کمتر شود.
اقدام وزارت راه و شهرسازی جهت استفاده از سرمایه بخش خصوصی در توسعه و نگهداری راه ها
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درمورد استفاده سرمایه بخش خصوصی هم اظهار داشت: باید برای تأمین منابع و بازگشت سرمایه سرمایه گذاران تدابیری در نظر گرفته شود و بدین منظور وزارت راه و شهرسازی تبصره هایی برای بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده تا نگهداری راه ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
افندی زاده اضافه کرد: باید برای جذب سرمایه زمینه فراهم شده و دوره تضمین این کار برای ثبات سرمایه گذاری بیشتر شود، بنابراین پیشنهاد ما این بود که این مورد به حکام دائمی برود تا سرمایه گذار آسوده خاطر شود که تا سال ها این قوانین وجود دارد.
وی در مورد حوادث جاده ای هم اظهار داشت: سه عامل جاده، انسان و وسیله هر سه باهم در حوادث و سوانح موثر است. در کمیسیون ایمنی راه های وزارت راه و شهرسازی که همه ارگان ها در آن حضور دارند، به شناسایی نقاط پرحادثه و تحلیل دلایل تصادف پرداخته شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: البته باید منابع کافی هم برای این کار وجود داشته باشد که لازم است بخش خصوصی را وارد راه های اصلی نماییم. به صورت کلی ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که به این صورت می توانیم سیستم پایداری در حمل و نقل داشته باشیم.
ترانزیت اولویت اصلی دولت سیزدهم
معاون وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در دولت سیزدهم ترانزیت یکی از اهداف مهم می باشد و با عنایت به موقعیت کشور ما به سادگی می توانیم بار زیادی را از راه کریدورهای شمال و شرق و غرب به خود اختصاص دهیم.
افندی زاده با اشاره به اینکه هدف گذاری ۲۰ میلیون تنی برای ترانزیت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: تحقق این هدف به توسعه شبکه های ریلی و جاده ای در کریدور شمال-جنوب و توسعه ناوگان ریل و جاده ای نیاز دارد.
وی به پایانه های مسافری اشاره نمود و اظهار داشت: پایانه های مسافری در شهرها زیر نظر شهرداری ها قرار دارند، امکانات زیادی هم برای سرمایه گذاری در این پایانه ها وجود دارد و سعی شده تا از سیستم های هوشمند هم در پایانه های مسافری و هم در پایانه های باری استفاده گردد.
توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد نوسازی ناوگان به سن بالای ناوگان حمل و نقل کشور بخصوص در حوزه جاده ای اشاره نمود و اظهار داشت: سن متوسط کامیون ها ۱۵ الی ۲۰ سال است و اگر نوسازی رخ ندهد، هم صدمه های زیست محیطی به علت افزایش مصرف سوخت و هم صدمه های ایمنی خواهد داشت.
افندی زاده با اشاره به اینکه توسعه و نوسازی ناوگان از سالهای گذشته مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته است، اظهار داشت: در این عرصه اول باید تولیدات داخلی را با همان استانداردهای موجود در کشور تقویت نماییم. بر مبنای قانون مجلس کامیون های تا ۳ سال ساخت می توانند وارد کشور شوند و این قانون پابرجا می باشد. تا کنون حدود ۲۰ هزار کامیون از این سیستم ثبت سفارش شده، ۱۵ هزار کامیون ترخیص شده و ۶۰۰۰ دستگاه کامیون هم پلاک شده است.
وی تصریح کرد: شرکتهای خودروساز و افراد حقیقی دارای کارت بازرگانی می توانند به واردات کامیون بر مبنای استانداردها و شرایط اعلام شده اقدام نمایند اما باید حتما خدمات بعد از فروش داشته باشند. ما باید تلفیقی از واردات و استفاده از تولید داخلی را در توسعه ناوگان داشته باشیم و وزارت صمت هم باید در این خصوص هماهنگی ها را انجام دهد.
استفاده از سیستم های هوشمند کشور در حمل و نقل بار و مسافر
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استفاده از سیستم های هوشمند کشور در حمل و نقل بار و مسافر بسیار مهم می باشد، اضافه کرد: برای بهره بردن از فناوری های روز و شرکتهای دانش بنیان تلاش زیادی انجام شده و از فردا ۲۷ تا ۲۹ آذرماه نمایشگاه بزرگ حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۱ شرکت شروع می شود که از این تعداد، ۹۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپ هستند.
افندی زاده تصریح کرد: امکانات خوبی در این نمایشگاه بوجود آمده تا همه از نزدیک با آخرین فناوری ها آشنا گردند و در این نمایشگاه میزگردهای تخصصی هم برگزار می گردد. در سالهای گذشته در حوزه استارت آپ ها با رشد قابل توجهی همراه بودیم و در سازمان راهداری همه اطلاعات جاده ها و ترددها با دوربین ها نظارت می شود. سال جاری هم با عنایت به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری تلاش می نماییم محلی را برای انجام تحقیقات جدید در مراکز وابسته به وزارت راه و شهرسازی ایجاد نماییم تا در سال آینده به تکنولوژی های بیشتری در این عرصه دست یابیم.
وی افزود: در دنیا از سیستم های هوشمند استفاده می شد و در حوزه ترانزیت هم در کریدورها از همین روش استنفاده می نماییم تا کامیون ها به سرعت از مرز عبور کنند و اظهارنامه های مالیاتی و بارنامه پیش از ورود کامیون به مرز به وسیله سیستم ها چک شود تا کریدور سبز را با کشورهای دیگر محقق نماییم.



1401/09/27
11:15:23
0.0 / 5
395
تگهای خبر: استاندارد , اشتغال , ترانزیت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک