امضای تفاهم سه جانبه در مسکو برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب

امضای تفاهم سه جانبه در مسکو برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب به گزارش زمین دار شو، یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه بین صندوق توسعه حمل و نقل ایران، شورای هماهنگی حمل و نقل اوراسیایی و مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در راه کریدورهای بین المللی بخصوص کریدور شمال- جنوب در مسکو به امضا رسید.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه به امضای داوود دانش جعفری رییس صندوق توسعه حمل و نقل ایران، وادیم گانین مدیر مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) و گنادی بوسونوف مدیرکل شورای حمل و نقل اوراسیایی رسید.
درمراسم امضای این تفاهم نامه همکاری که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دیمیتری زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه حضور داشتند طرف های امضاکننده برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در راه کریدورهای بین المللی خصوصاً کریدور شمال- جنوب توافق کردند.
طرف های امضاکننده این تفاهم نامه همین طور بر تبادل اطلاعات، انجام پروژه های مشترک و تبادل هیات های تخصصی برای دستیابی به این اهداف تاکید نمودند.
داوود دانش جعفری رییس صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده بود، همین طور با زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه ملاقات و بر ادامه همکاری دو کشور در زمینه حمل و نقل اصرار کرد.
دانش جعفری با بیان آمادگی صندوق توسعه حمل و نقل برای تامین منابع مالی پروژه های حمل و نقلی، خواهان مشارکت بخش خصوصی و بانکهای روسیه در اجرای پروژه های گوناگون حمل و نقلی در ایران شد.
رییس صندوق ملی توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، گسترش زیرساخت های حمل و نقلی را پیش زمینه افزایش تجارت بین دو کشور خواند و ایران را دارای ظرفیت های بزرگ در ترانزیت کالا بین روسیه و کشورهای عربی و هند دانست.
زورف معاون حمل و نقل روسیه هم با اشاره به توافق دو کشور در راه اندازی راه آهن رشت- آستارا، اظهار امیدواری کرد که اجرای پروژه تسریع شود.
معاون وزیر حمل و نقل روسیه اظهار امیدواری کرد که با گسترش زیرساخت های حمل و نقلی در پایانه ریلی سرخس، شاهد افزایش ترانزیت کالا از مقصد ایران باشیم.
عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب
در این جهت رییس هیأت عامل صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب اظهار داشت: باتوجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین المللی و بخش خصوصی داخلی در گسترش زیرساخت های حمل و نقل کشورمان همچون توسعه کریدور شمال - جنوب وجود دارد.
داوود دانش جعفری اظهار داشت: علاوه بر این که قسمتی از طرح های زیرساخت حمل و نقل را با بهره بردن از منابع داخلی تامین و اجرا می نماییم، استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تامین مالی مشترک این طرح ها امکان پذیر است.
وی با اشاره به وجود برخی حلقه های مفقوده در سه مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران اظهار داشت: بهره گیری از ظرفیت مشارکت بین المللی و همین طور بخش خصوصی داخلی می تواند به شتابان کردن طرح ها منجر شود.
رییس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به این که نبود خط ریلی در راه رشت – آستارا یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال – جنوب شمرده می شود، اظهار داشت: این صندوق سرمایه گذاری محدودی در این راه داشته است و امکان مشارکت سایر طرف ها هم در راه اندازی این مسیر ریلی وجود دارد.
دانش جعفری اظهار داشت: برای فعال سازی همه ظرفیت های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، بوسیله ایجاد رابطه بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.
رییس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران اظهار داشت: باتوجه به نقطه قوت کشورهای آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت های بیشتری در بهره گیری از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد.
به گفته ی ایشان، در شرق ایران، پروژه های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل و نقل در گذرگاه شمال – جنوب وجود دارد که با بهره گیری از ظرفیت راه آهن بندرعباس به سمت اینچه برون و ترکمنستان و همین طور سرخس می توان قسمتی از نیازهای حمل و نقل منطقه ای را تامین کرد.
دانش جعفری اظهار داشت: خط آهن جدیدی در شرق ایران در راه چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن به سرمایه گذاری جدید نیاز دارد که صندوق توسعه حمل و نقل پیگیر آنست و اگر این مسیر ریلی تکمیل شود بستر توسعه بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال – جنوب فراهم می شود.
رییس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل تصریح کرد: این صندوق، صندوق جدیدی است که در ایران شکل گرفته و بدنبال آنست که با ترکیب منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، امکان تامین مالی طرح های حوزه حمل و نقل را تقویت کند که منابع غیردولتی می تواند منابع خارجی را هم شامل شود.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، رییس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با هدف شرکت در همایش کریدور شمال- جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژی های انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» (۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲) به مسکو سفر کرد.
بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور همچون چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگ کنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته اند. نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف همچون خدمات لجستیکی، حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینال ها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.




منبع:

1402/02/03
11:11:54
0.0 / 5
319
تگهای خبر: بانك , بهره برداری , ترانزیت , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک