وزیر صمت در جمع دانشجویان بسیجی:

خودروسازان ما خودروباز هستند

خودروسازان ما خودروباز هستند زمین دار شو: به گزارش زمین دار شو، وزیر صمت با اشاره به اینکه هر کسی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد، اظهار داشت: هر فردی که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به نرخ دولتی لاستیک تهیه نماید.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، عباس علی آبادی وزیر صمت نشست پرسش و پاسخ مسئولین بسیج دانشجویی کشور که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در مورد تفکیک وزارت بازرگانی و صمت تصریح کرد: تفکیک این دو وزارت خانه اشتباه بود چون که سیاست گذاری در این دو حوزه اساسا مشترک است و طبیعی است که باید این دو حوزه تجمیع شوند.
ایشان در ادامه همینطور در پاسخ به حواشی بوجود آمده در مورد حکم مدیریت رئیس اتاق بازرگانی هم خاطرنشان کرد: ما در اتاق بازرگانی تابع سیاست های نظام هستیم. ازاین رو دنبال حاشیه نیستیم و از خودمان هم تصمیم نگرفتیم. در این نظام حاکمیت قواعد وجود دارد و ما هم بر این اساس تصمیم گیری می نماییم.
وزیر صمت همینطور به مبحث واردات خودرو های کارکرده به کشور اشاره نمود و اضافه کرد: قانون این مورد در مجلس مصوب شده و آئین نامه خوردروهای کارکرده هم تصویب شده است. نگرانی ما از ناحیه تأمین ارز است که بانک مرکزی هم اعلام نموده که مخالف تأمین آن نیست بمحض این که ارز مورد نیاز تامین گردد، مشکل وارادات خودرو های کارکرده هم رفع خواهد شد. به صورت کلی من معتقد هستم نگرانی مردم بابت خودرو بی مورد است، ما سیاست هایی در این حوزه پیشبینی کردیم که بموقع آنرا اعلام خواهیم کرد.
علی آبادی با اشاره به اینکه وقت آن رسیده است که صنعت خودرو در کشور متحول شود، تصریح کرد: ما باید به سمت خودرو های نسل آینده کشور که خودرو های برقی و هوشمند است حرکت نماییم.
وی با تکیه بر این که قیمت گذاری دستوری مانع از رشد تولید در کشور خواهد شد، اظهار داشت: خودرو یک کالای رقابتی است که باید مردم بتواند در رقابت، محصول مورد علاقه خویش را انتخاب کنند. بر این جهت سیاست ما در خودرو باید تحولی باشد. ضمن این که من فکر می کنم میتوان صنعت خودرو را می توانیم به سمت بازار رقابتی پیش ببریم.
خودروسازان ما خودروباز هستند
وزیر صمت با اشاره به اینکه ما در کشور ۳۶ خودرو ساز داریم، خاطرنشان کرد: به نظر من این خودروسازان به جای این که خودروساز باشند خودرو باز هستند. چون که خودروسازی یک مقیاس اقتصای و مقیاش موضوعی دارد که خودروسازان ما این دو مقیاس را محقق نکردند و ما باید خودروسازی را باید به سمت شرایط رقابتی ببریم. متاسفانه ما در این عرصه آن چه که می بینیم اینست که ما شرایط را برای مردم تکلیف می نماییم که این وضعیت ما را به سمت پیشرفت نخواهد برد.
تاکید بر راه اندازی خودرو های برقی
علی آبادی همینطور تصریح کرد: منظور از خودرو های نسل آینده همان خودرو های برقی، اشتراکی، هوشمند و ماهیت توسعه کنندگی دارند. ما در صنعت خودروسازی به این سمت حرکت خواهیم کرد.
وزیر صمت همینطور ضمن بیان این مورد که وضعیت معادن کشور خوب نیست به حادثه معدن طزره اشاره نمود و اظهار داشت: معدن طزره متعلق به ذوب آهن اصفهان است. فورا بعد از این اتفاق من به معدن طزره رفتم در اینجا کارگروه و کمیته ای برای رسیدگی این مورد تشکیل شد تحلیل اول این حادثه این بود که در معادن ذغال سنگ گاز متان در دوران تشکیل ساختگاه زمین شناسی شکل می گیرد پشت صحنه که تخریب می کنند گاهی کپسول های متان سوراخ می شود و اگر شرایط احتراق و انفجار باشد حادثه روی می دهد در مبحث طزره این شرایط پیش آمد.
نتیجه پرونده حادثه معدن طزره نهایی نشده
وی افزود: ما در دنیا در معادن ذغال سنگ شاهد حوادث زیادی هستیم، با اینکه این امر نمی تواند توجیه منطقی باشد، چونکه به صورت کلی وضعیت معادن خوب نیست. ما در وزارت صنعت در نقش مطالبه گری این مورد را پیگیری می نماییم و در شرایط فعلی منتظر تکمیل فرآیند رسیدگی هستیم و از نظر کارشناسی ضروری است دقت کافی در این پرونده صورت بگیرد.
زیرساخت تولید خوردوهای برقی را داریم
وزیر صمت همینطور با اشاره به اینکه هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودرو های برقی ندارد، خاطرنشان کرد: بعنوان کسی که برق را می شناسم می گویم ما در تمامی مناطق کشور شامل روستاها از نعمت برق برخردار هستند و زیرساخت های لازم جهت راه اندازی این خودرو ها وجود دارد. همچنان که ماشین بنده برقی است و خودم آنرا ساختم و تمامی تکنولوژی ساخت موتور آن بومی است.
علی آبادی در ادامه با اشاره به اینکه ماشین های برقی مصرف انرژی کمتری دارند، اظهار نمود: نخستین ماشین هایی که سال ۱۹۰۵ ساخته شدند، برقی بودند. از حدود دو دهه پیش بشر باردیگر به این سمت حرکت کردند به طوریکه در بعضی کشورهای عربی بالای ۷۰ و در نروژ بالای ۸۵درصد ماشین ها برقی شدند.
وزیر صمت با اشاره به اینکه ۱۵ ایستگاه برقی که حدود ۷۰ شارژر دارند برای خودرو های برقی در تهران نصب شده است، اظهار داشت: در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین های برقی نصب شده است و تا پایان سال جاری این عدد به ۵۰۰۰ می رسد. با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودرو های شارژی نداریم. ضمن این که تابحال بیشتر از ۱۵ نفر از خیرین کشور اعلام آمادگی کردند که جاده های کشور برای این خودرو آماده کنند. ازاین رو ماشین های برقی اقتصادی و زیست محیطی هستند.
کمبود لاستیک نداریم
وی در مورد کمبود لاستیک در کشور نیست اظهار داشت: لاستیک به قدر کافی در کشور ساخته شده و وجود دارد ولی متاسفانه عطش درخواست آن هنوز وجود دارد؛ به صورتی که طی سه هفته گذشته به اندازه نیاز ۳ ماه در کشور لاستیک تولید کردیم. در واقع ما سالیانه ۲۲ میلیون حلقه لاسیتک برای ماشین های موجود نیاز داریم و با در نظر گرفتن میزان لاستیکی که برای خودرو های خارجی وارد می شود در مجموع بالای ۳۰ میلیون حلقه لاستیک در سال نیاز داریم.
هر کسی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد
علی آبادی با اشاره به اینکه تعرفه لاستیک اصلاح شده است، اظهار داشت: با عنایت به این که قیمت تولید کارخانه لاستیک افزوده شد و انگیزه برای تولید آن وجود دارد. ضمن این که نظام توزیع آن هم اصلاح گردید و اعلام کردیم هر کسی اگر لاستیکی گران تر خرید به سامانه ۱۲۴ تماس بگیرد تا بعنوان تخلف به تعزیرات معرفی می گردند. هر فردی هم که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به نرخ دولتی لاستیک تهیه نماید.
رکود بخش لوازم خانگی و سیمان
وی در مورد بالا بودن قیمت سیمان در کشور هم اظهار داشت: هم اکنون ما ۱۷ کارخانه سیمان در کشور داریم که سالهای پیش تاسیس شده اند اما صاحبان آن به علت زیان ده بودن حاضر به سرمایه گذاری نیستند و متاسفانه بخش سیمان همانند بخش لوازم خانگی زیان ده است و کارخانه های این دو بخش گرفتار رکود شده اند.




منبع:

1402/09/03
23:20:35
0.0 / 5
223
تگهای خبر: بانك , تكنولوژی , تولید , جاده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک