سیگنال ناخوشایند اپل به بازار خودروی برقی

سیگنال ناخوشایند اپل به بازار خودروی برقی به گزارش زمین دار شو، لغو ناگهانی برنامه خودروی برقی اپل، نشانه ناامیدکننده ای برای بازار خودرو بوده و در عین حال، اتفاق خوشایندی برای خودروسازان به حساب می آید.



به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، با تصمیم این غول سازنده محصولات الکترونیکی برای لغو برنامه ساخت خودروی برقی، یک تهدید در بازار اشباع زده خودروی برقی حذف شد و تسلا و خودروسازان دیترویت می توانند نفس راحتی بکشند.

شرکت ایلان ماسک در یک سال گذشته، قیمت فروش خودروهایش را کاهش داده و نسبت به کندی تقاضا هشدار داد در صورتیکه خودروسازان سنتی مانند جنرال موتورز و فورد موتور، سرمایه گذاری را به تعویق انداخته و از طرح های تولید عقب نشینی کرده اند. حالا آنها یک رقیب کمتر دارند تا در یک بخش پرازدحام و نامطمئن، نگران او باشند؛ به ویژه که یک شرکت فناوری با ۶۱ میلیارد دلار نقدینگی، کنار کشیده است.

مایک رمزی، تحلیلگر شرکت گارتنر اظهار داشت: احتمالاً شرکت های خودروسازی راحت شده اند. ورود اپل به بازار از همان اول آنها را ترساند.

خروج اپل از بازار خودرو های برقی پیش از این که واقعا فعال شود، نشان میدهد که این حوزه تا چه حد دشوار شده است. خودرو های برقی هنوز برای بیشتر مصرف کنندگان بسیار گران هستند و زیرساخت شارژ آنها در آمریکا، توسعه نیافته است.

طبق پیش بینی بلومبرگ، انتظار می رود فروش خودرو های برقی بعد از رشد سالانه ۶۵ درصدی در سه سال گذشته، تنها ۹ درصد در سال میلادی جاری افزایش پیدا کند. این به مفهوم آنست که هر شرکتی که درحال فعالیت است، برای حدود ۱۰ درصد از خریداران جدید در بازار آمریکا، مبارزه خواهدنمود.

استارتاپ های برقی هم اکنون در بحبوحه فروش ضعیف و ضرردهی سنگین، برای بقا تقلا می کنند. شرکت خودروسازی «ریویان»، تولید ثابت را در سال میلادی جاری پیش بینی کرده و از تصمیمش برای اخراج کارکنان آگاهی داده است. این خبر به بزرگترین ریزش سهام «ریویان» منجر گردید. شرکت خودروسازی گروه لوسید هم امسال تنها ۹ هزار دستگاه خودرو تولید خواهدنمود که این شرکت را در وضعیت مالی ضعیف تری قرار می دهد.

شرکت «هرتز گلوبال هولدینگز»، ماه گذشته اعلام نمود به سبب تقاضای ضعیف، افت سریع ارزش و هزینه های بالای تعمیر، می خواهد ۲۰ هزار خودروی دو گانه سوز بفروشد که معادل یک سوم از ناوگان خودروی برقی آمریکاست. این تصمیم برخلاف استقبال اولیه هرتز از خودرو های برقی تسلا و سایر خودروسازان بود.

در حالی که جنرال موتورز به سبب مشکلات تولید، اوضاع دشواری در ساخت خودروی برقی داشت، شرکت فورد شاهد کاهش تقاضا بوده و برنامه های سرمایه گذاری را محدود کرده است. جنرال موتورز می خواهد یک کارخانه پیکاپ برقی را خارج از دیترویت افتتاح کند. شرکت مرسدس بنز آلمان هم از برنامه خود برای فروش فقط خودرو های برقی تا سال ۲۰۳۰، عقب نشینی کرده است.

جف شوستر، نایب رییس جهانی تحقیقات خودرو در شرکت مشاوره «گلوبال دیتا» می گوید تصمیم اخیر اپل، مثال دیگری از این است که چطور صنعت فناوری، ایجاد تغییرات اساسی در بخش خودرو را دست کم می گیرد. همه از آن دنیا فقط به خودرو نگاه می کنند و فکر می کنند «اوه، این دایناسورها، ما می توانیم وارد شویم، آسان است، چه چیزی می تواند اینقدر دشوار باشد؟ ما تلفن تولید می نماییم و همه این فناوری را داریم، می توانیم بازار خودرو را به دست بگیریم.»

شوستر در مصاحبه ای اظهار داشت: ۹ بار از هر ۱۰ بار، بیشتر آنها، این کار را اندکی چالش برانگیزتر و مطمئنا پویاتر و پیچیده تر از آن چه انتظار دارند، می یابند.

سایر ناظران بازار نظرمتفاوت تری داشتند؛ یوخن سیبرت از شرکت مشاوره خودرو JSC Automotive در سنگاپور اظهار داشت: این یک شمشیر دولبه برای خودروسازان است. از یک طرف، اپل یک تهدید مستقیم نیست، اما از طرف دیگر، اگر اپل به صورتی بگوید صنعت خودرو جالب نیست، این مساله روی همه اشخاص دیگر تاثیر منفی می گذارد. هر خودروسازی باید برای سرمایه گذاران جالب باشد و اگر اپل مهر تائید نمی زند، خوب نیست. اگر بزرگ ترین شرکت نرم افزاری جهان می گوید خودرو ها جالب نیستند، پس چرا هنوز خودتان را با خودرو ها به زحمت می اندازید؟

گذشته از این، تعدادی از این مفسرین تصور می کنند تسلا ممکنست بیشترین سود را از تغییر نظر اپل ببرد. بگفته رمزی، آخرین چیزی که ماسک یک سال بعد از کاهش ۲۵ درصد یا بیشتر قیمت خودرو های خود می خواست، یک رقیب سیلیکون ولی با همان جذابیت فناوری پیشرفته بود. او اظهار داشت: آنها مطمئنا بیشترین نقطه ضعف را داشتند.

ماسک روز سه شنبه با ارسال پستی در شبکه اجتماعی ایکس با یک ایموجی سلام و یک سیگار، این حرکت را جشن گرفت.

لی شیانگ، مدیرعامل خودروساز چینی «لی اوتو» هم بعد از انتشار این خبر، به رسانه های اجتماعی رفت و در حساب کاربری خود در ویبو نوشت: رها کردن خودروسازی و تمرکز بر هوش مصنوعی، یک تصمیم فقط راهبردی در زمان مناسب می باشد. وی همین طور اشاره کرد که هوش مصنوعی به هر حال پیش نیاز ساخت یک ماشین عالی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، براد هولدن، بنیانگذار شرکت جستجوی مدیر اجرائی هولدن ریچاردسون، اظهار داشت: خودروسازان حالا بدنبال جذب تعدادی از استعدادهای ناخواسته اپل هستند.





منبع:

1402/12/09
15:35:40
0.0 / 5
215
تگهای خبر: تولید , دستگاه , راه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک