زمان الكترونیكی شدن پرداخت عوارض در آزادراه ها

زمان الكترونیكی شدن پرداخت عوارض در آزادراه ها زمین دار شو: پرداخت الكترونیكی عوارض یكی از موارد كاربرد تكنولوژی های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی است كه جایگزینی آن با پرداخت سنتی، می تواند تسهیل و تسریع این فرآیند را به همراه داشته باشد.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، یكی از كاربردهای فناوری های نوین، در صنعت حمل و نقل است و از این رو، به كارگیری روش ها و ابزارهای جدید مبتنی بر فناوری های به روز و پیشرفته در حال افزایش می باشد. این روند در كشور ما هم كمابیش شروع شده و استفاده از سامانه‏ های هوشمند در حال رشد است.

یكی از این سامانه ها هم دریافت الكترونیكی عوارض است كه نقش به سزایی در حل مشكلات در روش های سنتی دریافت عوارض دارد. چراكه هنگام پرداخت سنتی عوارض، خوروها به ناچار باید توقف كرده و عوارض خویش را بپردازند كه همچون مشكلات این روش می توان به نداشتن پول خرد و یا تولید ترافیك اشاره نمود، در حالیكه در پرداخت الكترونیكی عوارض، این مشكلات چاره ای یافته و با تولید یك حساب و با استفاده از پلاك، مبلغ عوارض بصورت خودكار از حساب دارنده ی ماشین كسر می گردد.

اما طرح الكترونیكی شدن عوارض آزادراهی از چند سال قبل در ایران مطرح و در این زمینه تلاش شد با تبلیغاتی كه صورت می گیرد میزان استقبال مردم از این اقدامات افزایش پیدا كند.
روان سازی ترافیك، به وجود آوردن آرامش خاطر و رضایتمندی، عبور بودن توقف، كاهش میزان آلودگی هوا، حذف پول نقد، كاهش مشكلات ایمنی همینطور صرفه جویی در مصرف سوخت و مصرف كاغذ اصلی ترین هدف هایی است كه الكترونیكی شدن عوارض آزادراهی آن ها را دنبال می كند.
در كنار محدودیت هایی كه در فرهنگ سازی این طرح وجود داشته محدودیت تعداد آزادراه هایی كه عوارض الكترونیكی در آنها فعال شده هم مزید بر علت شده تا همچنان صف های به وجود آمده در باجه های جاده ای اصلی ترین شیوه پرداخت عوارض باشد.
الكترونیكی شدن عوارض در آزادراهی مانند تهران به پردیس كه مسافران روزانه دائمی دارد، بعنوان گزینه ای موفق عمل كرده و خیلی از ساكنین پردیس برای رفت و آمد به تهران از این گزینه استفاده می نمایند تا زمان عبور و مرور خویش را كاهش دهند؛ اما باید دریافت عوارض در تمامی آزادراه ها الكترونیكی شود. این مبحث بنا بود در ماه های پایانی سال قبل به نتیجه برسد كه نیاز به برخی كارهای اداری و نهایی شدن قراردادها آن را به تعویق انداخت. طرح نهایی این مورد ظاهرا از جانب وزارت راه و شهرسازی برای كار اجرایی ابلاغ گردیده است.
در این باره عباس اربابی - قائم مقام شركت مجری طرح الكترونیكی كردن عوارض بزرگراه ها- در گفت وگو با ایسنا، درباره این طرح اظهار نمود: آزادراه ها در مشاركت بخش خصوصی و دولت هستند كه شركت ها به ازای سرمایه گذاری، از گیت ها بهره برداری می كنند. زمانی كه شما به گیت آزادراه ها می رسید، باید توقف كنید و به شخصی كه آنجاست، پول خرد بدهید؛ این پول به سمت شركت آزادراهی كه سرمایه گزاری نموده برمی گردد. از این رو تردد اشخاص و پرداخت عوارض برای شركت های سرمایه گذار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به مشكلات موجود در پرداخت عواض آزادراه ها خاطرنشان كرد: با مجموع مشكلاتی كه در این راستا وجود دارد تصمیم گرفته شده است كه به سمت الكترونیكی شدن برویم.

او با اشاره به اینكه دو نوع روش با توقف یا بدون توقف در پرداخت عوارض وجود دارد، اظهار داشت: پرداخت با توقف با استفاده از باجه، دستگاه پوز یا كنسول است كه پرداخت یا به صورت نقدی یا با استفاده از كارت شتاب با استفاده از پوز و یا با كارت های لمسی مثل كارت های مترو با استفاده از كیوسك ها صورت می گیرد.

اربابی افزود: در روش بدون توقف، اطلاعات تردد با دوربین، یا ریدر RFID یا یك ماهواره كه اطلاعات GPS را بفرستد، دریافت می گردد كه اینها ابزار پذیرندگی هستند. مانند كیف پول كه یا به پلاك وصل است یا به تگ یا GPS كه توسط صاحب خودرو شارژ می گردد. همینطور زمانی كه یك ماشین عبور می كند، با استفاده از این ابزار عملیات شناسایی، ثبت تردد و همینطور عملیات مالی صورت می پذیرد.

وی با اشاره به ابلاغ قرارداد این پروژه در ماه جاری به منظور طراحی، پیاده سازی و بهره برداری از این سامانه مربوطه، بیان كرد: اطلاعات تردد و پرداخت با استفاده از این سامانه جمع آوری می گردد. اگر ماشینی در آزادراه ها تردد كند اما عوارض را با هیچ كدام از روش های ذكر شده پرداخت نكند، مهلتی به آن ها داده می شود اما اگر پرداخت انجام نشود، وارد مكانیزم جریمه می شوند، چونكه پلاك ماشین شناسایی شده و پلیس هم نهایت همكاری را با ما خواهد نمود. با عنایت به سه ماه دوره تحقق برای بررسی مكانیزم ها و تكمیل طراحی و شش ماه دوره اجرای این طرح، امیدواریم تا آخر سال ابزارهایمان در كلیه آزادراه های در حال بهره برداری كشور نصب شده و این سامانه مورد بهره برداری قرار گیرد.




1397/05/07
14:33:43
5.0 / 5
4272
تگهای خبر: بهره برداری , راه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک