آخرین وضعیت راه آهن رشت ـ آستارا

دلارهایی كه با تكمیل این خط آهن نصیب ایران می شود

دلارهایی كه با تكمیل این خط آهن نصیب ایران می شود به گزارش زمین دار شو راه اندازی خط ریلی رشت ـ آستارا بعنوان یك قطعه مهم از پازل كریدور شمال به جنوب می تواند كشورهای آسیای میانه را از راه ایران به آب های آزاد متصل و منابع مالی خوبی را به ایران برساند.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، پروژه خط ریلی قزوین ـ رشت ـ آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) كه از سال ۱۳۸۴ شروع شده سال هاست بعنوان محوری برای اتصال كشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد مطرح می شود. قطعه قزوین ـ رشت و هم چنین آستارا ـ آستارا در حال بهره برداری است اما رشت ـ آستارا (ایران) به علت مباحث تامین مالی و هم چنین سناریوهایی در خصوص اجرا به شكل پل، كنار ساحل یا داخل دریا هنوز آغاز نشده است. گفته می شود این پروژه به حدود یك میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد كه نیمی از آنرا ایران و نیم دیگر را جمهوری آذربایجان متعهد شده است. آذری ها برای تكمیل كریدور قزوین ـ رشت ـ آستارا ـ آستارا مصمم هستند.
در ایام اخیر جلسه ای بدین منظور بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان برگزار گردید كه طرف ایرانی از مشخص شدن پیمانكار و هم چنین تجهیز كارگاه عمرانی این پروژه اطلاع داد. انتظار می رود طرف آذری هم تا قبل از نشست سوچی در روسیه، در قبال تعهدات خود نسبت به پروژه اقدام عاجل انجام دهد.
اسفندماه سال قبل بود كه بعد از حدود پنج سال وقفه شورای هماهنگی كریدور شمال – جنوب با حضور كشورهای عضو در تهران برگزارشد و بررسی مسائل مختلف به منظور تسریع در فعالیت های ترانزیتی این كریدور در دستور كار قرار گرفت. به علت ناقص بودن خط ارتباطی هم اكنون از كریدور شمال – جنوب به میزان ظرفیت آن استفاده نمی گردد. البته شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد آذربایجان اطلاع داده كه میزان حمل بار در كریدور شمال - جنوب نسبت به سال اول ۸ برابر شده است و در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد رشد داشته است.
كریدور شمال ـ جنوب از سه بخش تشكیل شده است؛ بخش اول مقوله زیرساخت هاست تا بتوان ظرفیت ترانزیتی كریدور را ارتقا داد و باید تصریح كرد كه به صورت سنتی طی سال های گذشته بار از این مسیر به آسیای میانه و قفقاز منتقل می شد. توسعه بنادر شمالی و جنوبی و به صورت ویژه ساخت راه آهن چابهار ـ زاهدان، بافق ـ بندرعباس تا سرخس، قزوین ـ رشت و ادامه آن تا آستارا همچون اقدامات صورت گرفته در جهت تكمیل كریدور شمال ـ جنوب است. ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه جایی بار كه به صورت مستقل توسط كشورهای مختلف انجام می شود و هم ایجاد ظرفیت لجستیكی به منظور ارتقای توان حمل و نقلی با ایجاد شركت های چند وجهی دو بخش دیگر مورد نظر كریدور شمال به جنوب است.
در شرایط كنونی هنوز آن طور كه باید و شاید از ظرفیت استراتژیك ایران برای ارزآوری استفاده نمی گردد.
از این سوی دیگر تكمیل خطوط راه آهن با ظرفیت های دریایی هم باید مدنظر قرار گیرد. در این خصوص هند، چین و افغانستان قصد دارند در چابهار سرمایه گذاری كنند و در این زمینه گام های مهمی از جانب این كشورها برداشته شده كه اگر به سرانجام برسد ایران بعنوان پل ارتباطی آسیای شرقی با كشورهای آسیای میانه و اروپا عمل خواهد نمود. چابهار ایران برای هند اهمیت دارد. چشم انداز پیش روی بندر چابهار، تخلیه و بارگیری ۸۵ میلیون تن كالا است، البته امروز تنها هشت و نیم میلیون تن كالا تجارت می شود كه با افق در نظر گرفته شده، فاصله زیادی دارد. بر مبنای آمارها، میزان بارگیری و تخلیه كالا در بندر چابهار در یك سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما بطور قطع روند كنونی باید سرعت داده شود. چابهار می تواند جمعیت ۸۰۰ میلیونی آسیای میانه را با جمعیت دو میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند پیوند دهد.




منبع:

1398/05/14
14:00:28
5.0 / 5
4545
تگهای خبر: احداث , بهره برداری , تخلیه و بارگیری , ترانزیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک