وزیر راه و شهرسازی:

مدت انتظار خانه دار شدن به كمتر از ۱۰سال كاسته می شود

مدت انتظار خانه دار شدن به كمتر از ۱۰سال كاسته می شود به گزارش زمین دار شو وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هدف وزارت راه و شهرسازی ساخت سالانه ۷۰۰ هزار مسكن جدید است و با این كار امید به خانه دار شدن در شهرهای بزرگ به ۱۰ سال و در شهرهای كوچك به سه سال كاسته می شود.


به گزارش زمین دار شو به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی در برنامه نگاه یك شبكه یك سیما اضافه كرد: در این راه طرح اقدام ملی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد ساختمانی هدف كمّی و تام هایی نظیر تأمین مسكن كاركنان دولت جزو الگوهای مختلف ساخت مسكن هستند.

وی اظهار داشت: طرح تام كاد (تأمین مسكن كاركنان دولت) منتظر تصویب در هیأت دولت می باشد و شامل همه كاركنان دولت می شود كه بخشی از حقوقشان تا پنج سال به صندوق تام كاد واریز می شود و بعد به مدت ۱۵ سال اقساط اعیانی مسكن و بعد از آن اقساط زمین پرداخت خواهد شد تا بار مالی روی دوش كاركنان دولت كمتر شود.

اسلامی اضافه كرد: این طرح به خصوص برای كاركنان جوان و خانه اولی ها سیاست مناسبی است و دغدغه آنها را برای تأمین مسكن كمتر می كند.
وی در مورد وجود مسكن مازاد در كشور اظهار داشت: وقتی شما منابعی در اختیار دارید حق انتخاب دارید كه وارد چه كسب و كاری شوید و كسب و كاری كه امروز ما وارث آن شده ایم به خاطر ارزش افزوده آن در سال های گذشته بوده و گرایش غالب؛ ساخت خانه های بزرگ و لوكس بوده و بیشتر از نیمی از دو میلیون خانه مازاد از این جنس هستند اما باید سیاست های ما بگونه ای باشد كه اولاً ساخت و ساز دست اهل فن باشد و ثانیاً این سیاست ها باعث تورم زایی نشود.

وزیر راه و شهرسازی درباره مالیات بر خانه های خالی و عایدی سرمایه هم اظهار داشت: وزارت راه اعتقاد دارد جریانی این سیاست را فقط در حوزه مسكن دنبال می كند كه در صورت تصویب؛ سرمایه ها از بازار مسكن خارج می شوند و ما مخالف قانون عایدی بر سرمایه نیستیم اما ابزار آنرا نداریم چون كه آمار و اطلاعات آن نزد دستگاه های مختلف نظیر سازمان ثبت املاك، شهرداری ها و مركز آمار ایران است ازاین رو ما با تشكیل سامانه جامع املاك و اسكان به دنبال آن بودیم كه دیتابیس دستگاه های مختلف به این سامانه متصل شود و معاملات انجام شده در ثبت اسناد و انشعابات وزارت نیرو و نفت هم در این سامانه به صورت متمركز قابل شناسایی باشد و با ظرفیت بوجود آمده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیتاماینینگ مناسبی تهیه شده كه امیدواریم تا آخر سال كار آن به سرانجام برسد.

اسلامی از ساخت صد هزار واحد مسكونی برای كاركنان نیروهای مسلح كه قرارداد آن چند وقت قبل به امضا رسید بعنوان یكی از طرح های ایجاد ساخت و ساز در كشور یاد كرد و اظهار داشت: همینطور با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسكونی و با بنیاد مسكن هم كارهای مشابهی انجام شده و به دنبال آن هستیم كه همه ظرفیت های كشور را برای تولید پایدار مسكن در كشور بسیج نماییم.

وی در مورد مناطق سیل زده هم اظهار داشت: كار تعمیر خانه های مسكونی مناطق سیل زده به اتمام رسیده و واحدهای احداثی هم به صورت كامل شناسایی شده اند و خانه هایی كه در بستر رودخانه ها قرار داشتند و باید جابجا می شدند اگر زمین داشتیم در اختیار مالكان قرار دادیم و در غیر این صورت زمین های مناسبی را خریده و در اختیار مالكان قرار داده ایم و امیدواریم تا پیش از زمستان امسال بخش عمده ای از این كار به ثمر برسد و بنیاد مسكن مقدمات ساخت و ساز را تهیه كرده و ساخت مسكن بر عهده مردم است.

اسلامی در مورد بازسازی ۱۲ هزار كیلومتر از طریق های صدمه دیده در كشور اظهار داشت: بخش عمده ای از این راه ها بازسازی شده و قابل استفاده می باشد اما تنها دو راه جاده شهداد و پلدختر به خرم آباد قطع است كه راه پلدختر به خرم آباد راه جایگزین دارد اما جاده شهداد شرایط خاصی داشته و قابل بازسازی نبوده و مركز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی متولی مطالعه این جاده و طراحی راه جایگزین شده ازاین رو جاده شهداد تنها جاده صدمه دیده از سیل است كه هنوز قطع است و بازسازی آن جزو اولویت های یك وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی در مورد صنعت ریلی هم اظهار داشت: گرچه معتقدیم از ظرفیت های ریل به صورت مناسبی استفاده نكرده ایم اما حركت های خیلی خوبی در این بخش انجام شده و تغییرات قابل ملاحظه ای داشته ایم به صورتی كه از جابجایی ۳۰ میلیون تن كالا در سال ۹۴ به جا به جایی ۵۲ میلیون تن كالا پارسال رسیده ایم و هدف ما رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن جا به جایی در سال است.

وی ادامه داد: برای توسعه ناوگان هزار واگن باری و بیشتر از صد لوكوموتیو به ناوگان ریلی اضافه شده است و خطوط ریلی را گسترش داده ایم و اخیراً با راه اندازی قطار تهران- آنكارا به دنبال افزایش سهم ترانزیت بوده ایم ضمن اینكه كار اجرایی اتصال محور رشت- آستارا شروع شده و اتصال بندر چابهار به بیرجند هم در دست انجام است.

اسلامی اظهار داشت: باید در ۱۵ سال آینده در حوزه ناوگان ریلی و ریل به صد میلیارد دلار سرمایه گذاری برسیم.

وی در مورد برنامه های این وزارتخانه برای توسعه ترانزیت كالا از كشور اظهار داشت: یكی از برنامه های مهم ما كه در دولت با همكاری پنج وزیر و دو معاون رئیس جمهور پیگیری كرده ایم این است كه محور مبادی ورودی و خروجی كالاها؛ وزارت راه و شهرسازی باشد و هر كالا بتواند با یك پلمپ الكترونیكی از مبدأ تا مقصد بدون دست خوردن و بازرسی های مختلف حركت نماید و خوشبختانه اغلب دستگاه ها پای این كار هستند و مقرر شده تا آخر سال ۹۸ همه دستگاه ها باید به سامانه واحدی متصل شوند كه توقف و كنترل های مختلف و مجوزهای گوناگون و لایه به لایه را حذف كرده و همه كالاها با یك كد وارد و بیرون برود و در اجلاس سوچی روسیه هم كه اخیراً برگزار گردید با كشورهای دیگر توافق كردیم كه پلمپ الكترونیكی یكپارچه را در كشور پیاده سازی نماییم.

وزیر راه و شهرسازی در مورد پیشرفت آزادراه تهران- شمال هم اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعه یك این آزادراه رو به اتمام است و تا آخر شهریور عملیات اجرای آن به پایان رسیده و نصب تجهیزات ایمنی، نقاشی، شستشو و نظارت و كابل كشی آن و همینطور استقرار سیستم مدیریت هوشمند اجرایی می شود و بلافاصله پس از استقرار مدیریت هوشمند؛ عبور و مرور مردم فراهم خواهد شد كه امیدواریم پیش از آخر پاییز این امر اجرایی شود.

سلامی اضافه كرد: برای ساخت قطعات دوم و سوم این آزادراه به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه امیدواریم قطعه دوم هم تا آخر دولت كنونی زیر بار ترافیكی برود و زمینه های كار در كشور فراهم گردد.

او همینطور درباره توسعه راه های روستایی فرعی و اصلی در كشور اظهار داشت: در این زمینه در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده و نهضت راه سازی همچنان ادامه دارد به صورتی كه طول راه های ما به بیشتر از ۲۲۳ هزار كیلومتر می رسد اما با این وجود مثلاً در استان سیستان و بلوچستان برای ایجاد راه های مناسب به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالیكه امسال فقط ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است اما مردم باید بدانند كه رعایت مقررات هم در كاهش تصادفات بسیار مناسب و ضروری می باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: پلیس راه نیروی انتظامی ۲۵۱ نقطه حادثه خیز را به ما معرفی كرده كه تا كنون ۵۴ نقطه آن ایمن سازی شده و ۱۵۱ مورد دیگر هم قرارداد ایمن سازی آن بسته شده و بقیه در حال بررسی است و ایمن سازی و آشكارسازی این نقاط جزو اولویت های ما قرار دارد.

اسلامی با اشاره به اینكه دو هزار دوربین جدید بزودی در جاده های سراسر كشور نصب خواهد شد اظهار داشت: متأسفانه معادن بیشترین لطمه را به جاده های ما وارد می كنند چون كه كامیون ها تمایل دارند از جاده های فرعی عبور كنند كه این امر باعث فرسایش جاده ها و كاهش سرعت حركت خودرو ها می شود.

وی ادامه داد: از هفته دولت سال قبل تا كنون بیشتر از هزار و ۱۰۰ كیلومتر اتوبان در كشور بوجود آمده است.

وزیر راه و شهرسازی همینطور درباره نرخ بالای عوارض در بعضی راه ها ازجمله آزادراه خرم آباد- پل زال اظهار داشت: ساخت آزادراه ها توسط بخش خصوصی و با سرمایه آن انجام می شود و باید بازگشت سرمایه آن صورت پذیرد ضمن اینكه آزادراه ها هزینه بالایی برای نگهداری دارند با این حال، ما سعی كردیم فقط ۲۱ درصد نرخ عوارض را افزایش دهیم و برای خودرو های با تردد بالا تخفیف ۲۰ درصد و برای حمل و نقل عمومی تخفیف ۳۰ درصدی لحاظ كرده ایم اما باید بدانیم كه بخش خصوصی كه برای ساخت این راه سرمایه گزاری نموده نیازمند بازگشت سرمایه خود است.

اسلامی همینطور در مورد حمل و نقل دریایی اظهار داشت: صنعت دریایی و اقتصاد دریامحور بخش مهمی در اقتصاد و اشتغال است و بیشتر از ۱۴۰۰ نوع شغل در دریا وجود دارد و هرچند ظرفیت بنادر كشور به ۲۴۰ میلیون تن كالا رسیده و جزو كشورهای بزرگ دریانوردی هستیم اما در زمینه مشاغل دریایی عقب هستیم و بنابراین شعار روز جهانی دریانوردی امسال «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی» بود تا ناوگان دریایی ایران با كاركنان ایرانی ادامه كار بدهد.

او همینطور با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر؛ خداترس بودن، ساده زیستی، مردم محوری و دشمن ستیزی رجایی و باهنر را باعث ماندگاری یاد و خاطره آنها در ذهن مردم ایران دانست.

1398/06/05
13:13:13
5.0 / 5
3449
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک