موانع بزرگ راه اندازی تونل و سد هراز اعلام گردید

موانع بزرگ راه اندازی تونل و سد هراز اعلام گردید به گزارش زمین دار شو كمبود نقدینگی، تردد سنگین جاده هراز و معارضین مختلف در پروژه راه اندازی تونل و سد هراز، از بزرگترین موانع تسریع در اجرای بزرگترین پروژه عمرانی استان مازندران در حوزه مدیریت منابع آب به شمار می روند.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، اعلام نمود: پروژه راه اندازی تونل و سد هراز در كیلومتر ۲۰ جاده هراز (از سمت شهر آمل) از پروژه های مهم استان مازندران به حساب می آید كه در صورت تكمیل نقش مهمی در اقتصاد این استان خواهد داشت.
این سد از نوع خاكی با هسته مخلوط و طول تاج ۳۷۳ متر و حجم مخزن ۲۳۰ میلیون مترمكعب می باشد كه قرارداد آن در اردیبهشت ۹۲ با مدت زمان اجرای ۶۰ ماه، میان شركت آب منطقه ای مازندران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) منعقد و زمین پروژه تحویل پیمانكار شد.
با عنایت به توپوگرافی منطقه، با آبگیری سد، بخشی از جاده كنونی در محور هراز كه در محدوده مخزن سد قرار گرفته، از دسترس خارج خواهد شد و به زیر آب می رود؛ ازاین رو راه اندازی جاده‌ی جایگزینی به طول ۱۱.۵ كیلومتر و مجموع تونل ۶.۵ كیلومتر، به موازات قرارداد راه اندازی سد، طی قراردادی در شهریور ۹۳ با مدت زمان اجرای ۴۲ ماه به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) ابلاغ گردید.
با عنایت به این كه تا زمان تكمیل عملیات اجرایی جاده جایگزین، امكان بهره برداری و آبگیری از سد هراز حتی در صورت تكمیل تمام سازه های جانبی سد مقدور نخواهد بود (به علت حجم ترافیك سنگین محور هراز)، تكمیل عملیات اجرایی بخش جاده جایگزین، در اولویت اول این پروژه است.
مطالبات این طرح بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان می باشد و حداقل نقدینگی مورد نیاز برای اتمام بخش اولویت دار طرح كه شامل ۴ كیلومتر آغازین جاده جایگزین می باشد، ۵۰ میلیارد تومان وجه نقد یا ۹۰ میلیارد تومان، اوراق است. همینطور برای افتتاح و بهره برداری از كل جاده جایگزین ۳۵۰ میلیارد تومان وجه نقد نیاز می باشد.
به جز مسأله مطالبات، ترافیك سنگین محور هزار در روزهای مختلف سال و نزدیكی پروژه با مناطق مسكونی شهری و روستایی مختلف سبب اختلال در تردد ماشین آلات كارگاهی و افت راندمان عملیاتی پروژه می شود. مجموع این عوامل سبب شده تا میزان پیشرفت این پروژه در بخش سد و سازه های جانبی ۲۱ درصد و در بخش جاده جایگزین ۳۹ درصد باشد.
اما در این بین مباحث مربوط به تملك اراضی محدوده پروژه و رفع مشكل معارضین مختلف محلی، حل مشكل تداخل كاری پروژه با معادن مختلف شن و ماسه موجود در محور هراز و هم تعیین تكلیف طرح بخش دوم جاده جایگزین (از كیلومتر ۴ تا كیلومتر ۱۱)، همچون مسائل مهم این پروژه است كه باید توسط كارفرمای پروژه مرتفع شود.
نكته قابل ملاحظه در مورد تحقق الزامات زیست محیطی در مراحل بهره برداری طرح، مربوط به سایت دفع زباله شهر محمودآباد، آمل و بابل است كه در مخزن و بالادست سد قرار گرفته و از الان باید پیگیری ها و اقدامات لازم در مورد تعیین تكلیف آن توسط كارفرما صورت پذیرد.




منبع:

1398/07/10
22:38:02
5.0 / 5
4535
تگهای خبر: احداث , بهره برداری , جاده , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک