در سكوت مسئولان روی داد

حركت لاك پشتی راه آهن جیرفت - بم

حركت لاك پشتی راه آهن جیرفت - بم به گزارش زمین دار شو عملیات راه اندازی خط راه آهن جیرفت - بم آبان ماه ۹۷ كلید خورد اما روند اجرای این پروژه از ابتدا با كمبود بودجه مواجه و متوقف شده است.


خبرگزاری مهر - گروه استان ها: یکی از زیر ساخت های توسعه هر منطقه حمل و نقل به حساب می آید و حمل و نقل ریلی بعنوان یکی از طریق های پایدار و کم هزینه می تواند تضمین کننده رفع مشکلات در این حوزه باشد. یکی از اشکالات همیشگی جنوب کرمان راه های پر ترافیک و البته پر حادثه جاده ای بوده که در زمان برداشت محصولات کشاورزی به علت محدودیت های موجود برای حمل محصولات به بازارهای هدف با چالش های جدی مواجه می شود. در همین راستا راه اندازی فرودگاه جیرفت برای انتقال محصولات کشاورزی و مسافر در دستور کار قرار گرفت و گمان می رفت با راه اندازی این فرودگاه صادرات محصولات با چالش کمتری مواجه باشد اما در ماه های ابتدای سالجاری شاهد بودیم این فرودگاه نتوانست گره ای از مشکلات موجود در بخش کشاورزی باز کند. پروژه ای که بر زمین ماند حالا بار دیگر نگاه های به سمت پروژه ای خیره شده است که ۲۴ آبان ۹۷ در بم کلنگ زنی شد و قرار بود بعد از راه اندازی راه آهن جیرفت به بم، جنوب کرمان به راه آهن سراسری متصل شود و در برنامه های بلند دراز مدت مقرر شد این خط ریلی به خطوط ریلی هرمزگان و بنادر جنوبی کشور متصل شود اما از آن زمان تابحال حتی یک ایستگاه از این پروژه هم ساخته نشده است. سکوت مطلق مسؤلان استان کرمان در مورد این پروژه در حالی سنگین تر از همیشه شده است که گفته می شود این پروژه ریلی جزو پروژه های ملی به حساب می آید و استان در اجرای آن نقش قابل توجهی ندارد. سکوت مطلق مسؤلان استان کرمان در مورد پروژه در حالی سنگین تر از همیشه شده که گفته می شود راه اهن جیرفت - بم جزو پروژه های ملی به حساب می آید و استان در اجرای آن نقش قابل توجهی ندارد با اجرای این خط ریلی قرار بود ایستگاه دهبکری در فاز نخست به طول ۲۷ کیلومتر تا درب بهشت راه اندازی شود و درنهایت این خط ریلی در پنج ایستگاه دیگر به شهر جیرفت برسد و راه برای رسیدن به جاسک باز شود. قرار داد منعقد شده با پیمانکار در فاز اول ۴۵ میلیارد تومان بود و البته هیچ وقت هم محقق نشد. طول پروژه تا شهر جیرفت ۱۷۴ کیلومتر تعریف شده و انتظار می رفت در صورت تکمیل شدن این خط آهن در نهایت جیرفت از راه خطوط ریلی به جاسک متصل شود و به این طریق این شهر به آب های تجاری جنوب کرمان دسترسی یابد. اقدامی که الان از استان کرمان روی نمی دهد و مسافران کرمانی برای رسیدن به بندرعباس باید از مسیر بافق و استان یزد عبور کنند. به گمان خیلی از کارشناسان و تجار کرمانی راه اندازی این خط آهن می تواند مسیری جدید و مقرون به صرفه برای توسعه صادرات و کاهش هزینه حمل و نقل محصولات صادراتی و وارداتی را پیش پای کشور قرار دهد. مجری طرح در ابتدا شرکت ساخت و توسعه وزارت راه مشخص شد و گمان می رفت برای اجرای نهایی طرح بودجه ای معادل ۳ هزار میلیارد تومان نیاز باشد که عملاً تأمین آن به دولت واگذار شد. یک ماه و هشت ماه انتظار برای هیچ حالا پس از یک سال و هشت ماه خبری از اجرای این طرح طلایی در حوزه حمل و نقل نیست! در محل کلنگ زنی پروژه آجر هم روی آجر گذاشته نشده چه برسد به ریل و زیر سازی و اینکه چرا این رکود روی داده است؟ مسؤلان باید پاسخگو باشند. ایجاد اسکله محصولات کشاورزی کرمان در نزدیکی جاسک روز گذشته بود که خبری از استانداری کرمان منتشر گردید در خصوص اینکه استاندار کرمان و استاندار هرمزگان در زمینه ایجاد یک اسکله صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان در نزدیکی جاسک توافق کرده اند و همان زمان این فکر به ذهنم رسید که در صورت راه اندازی این خط آهن عملاً زیر ساخت لازم برای دسترسی کشاورزان جنوب کرمان به بازارهای بین المللی و خروج از رکود موجود در بازار محصولات کشاورزی هم مهیا می شود. طبق گفته نماینده سابق مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی پروژه راه آهن جیرفت - بم در جهت توسعه حمل و نقل در جنوب کرمان و حل مشکلات موجود همچون تلفات بالای سوانح جاده در بخش حمل و نقل مسافر و توسعه حمل و نقل در بخش بار بخصوص محصولات کشاورزی شکل گرفت. ابهام در مورد راه آهن جنوب - شمال یحیی کمالی پور در این حوزه به مهر اظهار داشت: این پروژه ملی محسوب می شد و قرار بود دولت اعتبار مورد نیاز را تأمین کند که هنوز اتفاق خاصی در این حوزه انجام نشده است. این پروژه ملی محسوب می شد و قرار بود دولت اعتبار مورد نیاز را تأمین کند که هنوز اتفاق خاصی در این حوزه انجام نشده است او همینطور تصریح کرد که این طرح هم مصوبه دارد و اعتبار ملی در این طرح وجود دارد. اما پروژه ای که قرار بود بخش اصلی پروژه راه آهن شمال - جنوب با اتصال کرمان به جاسک باشد حالا معلوم نیست چه سرنوشتی دارد و چه زمانی به نتیجه خواهد رسید. این در حالیست که مردم جنوب کرمان به علت مشکلات زیر ساختی موجود در حمل و نقل بیشتر از هر زمان دیگری به راه اندازی این خط ریلی نیاز دارند. پیگیر حل مشکل پروژه هستیم سراغ نماینده فعلی مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی می رویم، ذبیح الله اعظمی که با انرژی در جهت توسعه زیر ساخت های جنوب کرمان و رفع محرومیت تلاش می کند هم از عدم اجرای این پروژه گلایه مند است. وی می گوید: اگر بخواهیم جنوب کرمان توسعه یابد و محرومیت در این منطقه رفع گردد احتیاج به زیر ساخت داریم و حمل و نقل ریلی بعنوان یکی از مطالبات همیشگی مردم جنوب کرمان در این راستا تاثیر گذار است. وی با اشاره به فاصله اندک جنوب کرمان به آب های آزاد اظهار داشت: مسیر ریلی جیرفت - جاسک پس از تکمیل مسیر جیرفت - بم می توان گره بزرگی در این منطقه باز کند. مسیر ریلی جیرفت - جاسک پس از تکمیل مسیر جیرفت - بم می توان گره بزرگی در این منطقه باز کند نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد می افزاید: متأسفانه برای اجرای این طرح هیچ اتفاقی عملیاتی انجام نشده و مسؤلان مربوطه باید در این حوزه پیگیری های لازم را انجام دهند. وی اظهار داشت: این طرح ملی است و اعتبار تصویب شده هم باید از جانب دولت تأمین شود و باید مشخص شود چرا متولیان امر پیگیری لازم برای اجرای پروژه را انجام نداده اند. از لابه لای صحبت های جسته و گریخته مسؤلان اینگونه مشخص است که اجرای طرح با کمبود شدید اعتبار مواجه می باشد و در حالیکه فاز نخست طرح ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مجموع طرح سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما برای سال ۹۹ هنوز اعتباری به پیمانکار داده نشده و پیشبینی می شود در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این بودجه کمتر از دو میلیارد تومان باشد. حالا سوال این است که چرا مسؤلان استانی در قبال این فرصت سوزی و عدم اختصاص بودجه مورد نیاز سکوت کرده اند و هنوز گام نخست هم در اجرای طرح برداشته نشده است؟


منبع:

1399/05/01
22:28:39
5.0 / 5
2244
تگهای خبر: احداث , جاده , حمل و نقل , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک