رایزنی برای حل مشكلات تردد كامیون ها در مرز دوغارون رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در دیدار با رؤسای گمرك، پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به بررسی و شناسایی مشكلات این مرز و رفت و آمد كامیون ها و رایزنی برای حل آنها پرداخت. به گزارش زمین دار شو به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدمهدی جوانمرد قصاب، با عرضه گزارشی از وضعیت مرزی دوغارون اظهار داشت: مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی کارآمد در مرزها و گمرکات کشور و عدم هماهنگی و نبود فرماندهی واحد سبب ایجاد مشکلاتی در رفت و آمد کامیون ها در مرزها شده است. وی اضافه کرد: در صورتیکه فرماندهی واحد در مرزهای کشور صورت گیرد، شاهد روند بهتری در مرزها خواهیم بود؛ از همین رو لازم است با هماهنگی کامل بین تمام دستگاههای مرزی نسبت به اجرای این مهم و رسیدن به اهداف تجاری کوشش نماییم. رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اظهار داشت: هم اکنون کامیون های زیادی در مرزها معطل هستند که این زیبنده تجارت ایران و افغانستان نیست و لازم است سازمان های دخیل در زمینه توسعه زیرساخت های تجاری در نقاط صفر مرزی، هماهنگی بیشتری با نهادهایی که در زمینه صادرات و تجارت فعال می باشند، داشته باشند. جوانمرد قصاب افزود: با وجود اینکه مسیرهای ترانزیتی ایران و افغانستان به هیچ عنوان بسته نشده است، اما متأسفانه زیرساخت های گمرکات و پایانه های ایران در مرزهای مشترک با افغانستان و همینطور زیرساخت های گمرکات و پایانه های کشور افغانستان، آماده حجم تجارت بین دو کشور نیست و برنامه ریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت های تجاری بین دو کشور چه در بخش گمرک و مرزبانی و چه در بخش حمل و نقل ضروری می باشد. وی محدودیت های ساعت کاری از جانب طرف افغانستانی را از دیگر مشکلات در مرز ایران و افغانستان عنوان نمود و اضافه کرد: از ساعت ۵ پس از ظهر به بعد به علت نبودن ارزیاب، کامیون ها نمی توانند برای ترخیص وارد گمرکات، پایانه ها و بازارچه های دوغارون شوند و این روند تجارت را با اختلال رو به رو می کند. رایزن بازرگانی ایران در افغانستان عنوان کرد: با افزایش ساعت کاری و هماهنگی نهادهای مربوطه ایران و افغانستان، ظرف یک هفته مرز از کامیون های موجود تخلیه و از خواب کامیون ها و افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی کشور و ترانزیتی که وارد کشور افغانستان می شود، جلوگیری می شود. جوانمرد قصاب اظهار داشت: مشکلاتی همچون تعطیلی پنج شنبه پس از ظهر و جمعه و نبود شیفت کاری پس از ساعت ۵ بعدازظهر که سبب دپوی کامیون ها می شود در ارتباط با طرف افغان است که باید این هماهنگی از جانب کشور افغانستان در مورد افزایش ساعت کاری صورت گیرد تا تخلیه بارها با سرعت بیشتری صورت گیرد. به گفته وی در ایام گذشته کامیون ها در مرزها بخصوص در مرزهای دوغارون و میلک دپو شده بود که با هماهنگی هایی که در دوغارون صورت گرفت، ساعت کاری تا ۱۰ شب ایران و ۱۱ شب افغانستان افزایش یافت. رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در مورد مساله قاچاق سوخت هم اظهار داشت: یکی از علل قاچاق سوخت در این بخش، باک های اضافه کامیون های افغانستانی است که لازم است با عنایت به تفاهمات دو کشور و با هماهنگی مقامات افغانستانی باک های اضافه از روی کامیون ها برداشته شود و از ورود کامیون هایی که باک اضافه دارند، جلوگیری شود تا امکان قاچاق سوخت از بین برود. جوانمرد قصاب در ادامه بیان داشت: از سوی دیگر کنترل های تکراری و موازی کاری هایی که در زمینه سوخت در گمرکات صورت می گیرد، سبب ایجاد صف های طویل موقع خروج شده و لازم است این کنترل ها پیش از ورود کامیون ها به منطقه اصلی مرزی یعنی پایانه و گمرک و بازارچه صورت گیرد. رایزن بازرگانی ایران در افغانستان ضمن اشاره به مشکلات منطقه ویژه اقتصادی دوغارون اظهار داشت: مناطق ویژه اقتصادی با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و تولید و صادرات بوجود آمده است، این در شرایطی است که به علت کمبودهایی که در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون وجود دارد و همینطور سود بالای حمل و نقل و نبود طرح جامع، کاربری این منطقه به سمت حمل و نقل کامیون ها سوق داده شده که در قالب اهداف این مناطق نیست. وی اضافه کرد: به قول رئیس منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با ابلاغ طرح تفصیلی جامع منطقه ویژه اقتصادی، دوغارون به جای حمل و نقل به سمت جذب سرمایه خارجی و تولید، تغییر رویه خواهد داد. منبع: زمین دار شو 1399/08/19 23:20:38 5.0 / 5 1270 تگهای خبر: ترانزیت , تولید , حمل و نقل , دستگاه این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط ویژگی های قفسه انبار پزشکیان به وزارت راه و شهرسازی رفت پیمان صادرکنندگان خورشیدی چین برای رقابت منصفانه تلاش مشتریان اروپایی گاز روسیه برای دور زدن تحریم های آمریکا نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۳