گزارش زمین دار شو؛

خداحافظی با لاستیك سنگین دولتی برای همیشه

خداحافظی با لاستیك سنگین دولتی برای همیشه با اتمام لاستیک های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و لغو صدور حواله خرید لاستیک از جانب سازمان راهداری، رانندگان از افزایش قیمت این کالای استراتژیک در صنعت حمل و نقل خبر می دهند.



به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، از خرداد ماه سال گذشته، با تصویب ستاد اقتصادی دولت، لاستیک سنگین از زمره کالاهای اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف و نهایتاً قرار شد لاستیک های سنگین با ارز نیمایی وارد شوند.
با این حال مقرر شد آن دسته از واردکنندگانی که واردات لاستیک سنگین تا بعد از تاریخ تصویب دستورالعمل جدید را ثبت سفارش کنند، همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد کنند.
این مبحث سبب شد تا شهریور ماه سال قبل لاستیک با نرخ دولتی که حواله های دریافت آن از جانب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صادر می شد، در بازار موجود باشد.
همچنین برخی از عوامل فروش و واردکنندگان هم که مبادرت به احتکار لاستیک های سنگین کرده بودند، با پیگیری های وزیر راه، به تعزیرات معرفی شده و لاستیک های احتکار شده تا آخر سال گذشته در بازار توزیع شدند.
این اتفاق سبب شده بود تا قیمت لاستیک سنگین کمتر گرفتار التهاب شده و بعد از یکی دو بار کش و قوس به علت خودداری عوامل فروش از عرضه لاستیک حواله ای، نهایتاً به ثبات نسبی برسد.
اما با اتمام کامل لاستیک های سنگین وارداتی با ارز دولتی، هم قاچاق لاستیک افزایش یافت و هم قیمت ها در بازار به نرخ نیمایی و حتی بالاتر از آن رسید. تولیدکنندگان داخلی هم با عرضه خارج از سامانه «کالا» (سامانه عرضه لاستیک سنگین متعلق به وزارت صمت)، به این نابسامانی دامن می زنند.
در نهایت هم قرار شد وزارت صمت اجازه دهد تا تولیدکنندگان داخلی، بخشی از لاستیک سنگین خویش را خارج از سامانه مذکور عرضه کنند.
مدیرکل مسافری سازمان راهداری: دیگر هیچ عرضه ای برای لاستیک سنگین دولتی نداریم
داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره لغو توزیع لاستیک سنگین با قیمت دولتی اظهار نمود: توزیع لاستیک های سنگین از سازمان راهداری منتزع و به صورت کامل به وزارت صمت منتقل شده است.
وی اضافه کرد: این وزارت خانه، سامانه کالا را راه اندازی کرده و دیگر لاستیک با ارز ترجیحی وجود ندارد؛ لاستیک سنگین صرفا با ارز نیمایی وارد می شود. ما به رانندگان اعلام نموده ایم که با رفتن به سامانه کالا با ضمانت قیمت از جانب وزارت صمت، لاستیک را خریداری کنند.
باقرجوان اظهار داشت: فعالیت سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری به صورت کامل متوقف شده و چیزی از لاستیک های دولتی باقی نمانده است.
رانندگان از وضعیت قیمت لاستیک راضی اند؟ / راهداری: از خودشان بپرسید!
وی در مورد این که آیا رانندگان از این وضعیت راضی هستند یا خیر؟ اظهار داشت: این مورد را وزارت صمت باید پاسخ دهد؛ اگر هم گلایه ای در مورد قیمت باشد، باید با صنف رانندگان صحبت کنید؛ تعهدی هم که وجود دارد، بر عهده وزارت صمت است از ابتدا هم توزیع لاستیک سنگین جز وظایف وزارت صمت بود اما از سال ۹۷ برای دوره ای به راهداری منتقل شد و ما صرفا حواله خرید را صادر می کردیم که این مورد منتفی شده است.
باقرجوان افزود: مشخص است که رانندگان از افزایش قیمت لاستیک راضی نیستند اما تشکل های صنفی بیشتر در جریان آن هستند؛ ولی افزایش قیمت لاستیک، اساسا قیمت تمام شده حمل را زیاد می کند.
جزئیات چرخه واردات و توزیع لاستیک سنگین دولتی
وی درباره مبحث توزیع لاستیک از جانب سازمان راهداری در ۳ سال گذشته توضیح داد: در سالهای اخیر، واردکننده، لاستیک سنگین وارد می کرد؛ بعد به عامل فروش می داد؛ عامل فروش هم مشخصات لاستیک های وارداتی را در سامانه وزارت صمت وارد می کرد؛ وزارت صمت هم به سازمان راهداری تعداد و مشخصات لاستیک های موجود در مراکز فروش را عرضه می داد؛ سپس ادارات کل راهداری استان ها، با استفاده از اطلاعاتی که در سامانه وزارت صمت بود، برای رانندگان حواله صادر می کردند تا از عوامل فروش دریافت کنند؛ ازاین رو ما هیچ نقشی در نحوه واردات و فروش آن نداشتیم. فقط اگر فروشنده از عرضه آنها خودداری می کرد، با شکایت رانندگان، عامل فروش را به تعزیرات معرفی می کردیم.
دبیر کانون کامیون داران: افزایش ۲۵ درصدی قیمت ها با حذف لاستیک سنگین دولتی
احمد کریمی دبیر کانون کامیون داران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توقف عرضه و توزیع لاستیک سنگین دولتی از جانب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار نمود: ما از ابتدا هم با اصل این مورد که لاستیک سنگین از زمره دریافت ارز دولتی بیرون برود مخالف بودیم.
وی اضافه کرد: البته دولت اعتقاد دارد که نباید برای هیچ کالایی ارز دولتی و ترجیحی در نظر گرفت و این نوع مشکلاتی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد اما در زمانی که لاستیک با ارز ترجیحی در بازار توزیع می شد، نرخ لاستیک را متعادل نگه داشته بود. بمحض این که اعلام گردید ارز ترجیحی از لاستیک سنگین حذف شده و با ارز نیمایی امکان واردات آن هست، قیمت لاستیک ۲۵ درصد افزایش یافت.
دبیر کانون کامیونداران افزود: قبلاً بخشی از لاستیک ها با ارز دولتی که وارد شده بود اما به علت کرونا، امکان توزیع آن نبود و تأخیر در واردات آنها اتفاق افتاد، بمحض اینکه وارد بازار شد، با نرخ ارز دولتی توزیع شد که توانست تا حدودی بازار را کنترل کند اما هم اکنون اعلام شده که به صورت کامل لاستیک های سنگین وارداتی با ارز دولتی به اتمام رسیده اند و می بینیم که نرخ لاستیک سنگین افزایش پیدا کرده است.
افزایش قیمت لاستیک سنگین به افزایش قیمت مایحتاج عمومی مردم می انجامد
کریمی با اشاره به اینکه افزایش قیمت لاستیک سنگین، در افزایش قیمت تمام شده حمل و سپس در نرخ تمام شده کالاهای مصرفی عمومی اثر گذار است، اظهار داشت: دولت می توانست در زمانی که کالاها در بازار با افزایش قیمت مواجهند، با نگهداشتن لاستیک در بازار با ارز ترجیحی و دولتی، جلوی تورم عمومی را به میزان قابل توجهی بگیرد.
افزایش عرضه لاستیک های قاچاق تاریخ مصرف گذشته با حذف لاستیک های سنگین دولتی
وی افزود: متأسفانه در بازار آزاد لاستیک سنگین اتفاقی که رخ داده این است که لاستیک سنگین به صورت آزاد از لاستیک با ارز نیمایی ارزان تر است چون بخشی از لاستیک های وارداتی به صورت غیر رسمی (قاچاق) وارد کشور شده و به صورت غیر رسمی در بازار عرضه می شوند و هزینه های مترتب بر واردات رسمی را پرداخت نمی کنند.
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل خاطرنشان کرد: لاستیک هایی که به صورت غیر رسمی وارد شده اند، متأسفانه تاریخ مصرف آنها گذشته و چون در تاریخ تولید آنها دقت نمی گردد و درنتیجه رانندگان آنها را خریداری می کنند غافل از آنکه متوجه خسارات سنگینی که استفاده از لاستیک های سنگین تاریخ مصرف گذشته برای کامیون داران و به مراتب سنگین تر، برای اتوبوس داران به دنبال دارد، باشند.
هیچ نظارتی بر قیمت ها در بازار لاستیک سنگین نیست
وی تصریح کرد: هیچ گونه نظارتی در بازار توزیع لاستیک نیست چه لاستیک های وارداتی و چه تولید داخل؛ ما هم اکنون نمی دانیم فرمول قیمت گذاری لاستیک سنگین به چه صورت است؛ این در شرایطی است که بر مبنای محاسبات ما، لاستیک های سنگین می توانند با نرخ های بسیار مناسب تری در خدمت رانندگان قرار گیرند؛ ولی بمحض این که توزیع می شوند، قیمت آنها افزایش می یابد و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی پاسخگو نیست.
دبیر کانون کامیونداران کشور اظهار نمود: رانندگان کامیون های حامل مواد سوختی که به علت حساسیت بالای حمل، باید از لاستیک های باکیفیت اروپایی مانند میشلن استفاده کنند، با افزایش فوق العاده قیمت آنها رو به رو شده اند.
قیمت لاستیک های سنگین تولید داخل در بازار، گران تر از سامانه «کالا»
وی درباره ی قیمت لاستیک های سنگین تولید داخل اظهار داشت: قیمت لاستیک های تولید داخل، در سامانه توزیع (سامانه «کالا») بالاتر از نرخ آنها در بازار است البته تولیدکنندگان داخلی هم با عرضه لاستیک از محل سامانه مخالف هستند و ستاد تنظیم بازار موافقت کرده تا بخشی از آنها خارج از سامانه ارائه شود.
کیفیت لاستیک های داخلی باید افزایش یابد
کریمی خاطرنشان کرد: با یکی از تولیدکنندگان داخلی لاستیک سنگین جلسه ای داشتیم و در مورد افزایش کیفیت آنها به تفاهم رسیدیم. فقط یک کارخانه داخلی، لاستیک سیمی (رادیال) تولید می کند در بحث لاستیک های نخی (بایاس) که تولید انبوه داریم، باید کیفیت آن افزایش یابد.
وی تصریح کرد: سایز ۱۲-۲۴ پُر مصرف ترین لاستیک سنگین کشور است؛ در بخش لاستیک های سیمی (رادیال) هم با کمبود مواجهیم اما مشکلی برای تأمین لاستیک های نخی (بایاس) وجود ندارد؛ همینطور قیمت لاستیک چینی درجه یک هم در ایام اخیر از جفتی ۱۰ به ۱۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.


منبع:

1400/02/22
10:46:31
0.0 / 5
153
تگهای خبر: تولید , جاده , حمل و نقل , راه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک