آخر حواشی واردات كامیون های كاركرده

آخر حواشی واردات كامیون های كاركرده به گزارش زمین دار شو سرانجام پس از اختلاف نظرهای که در ارتباط با جریان ترخیص کامیون های حداکثر سه سال کارکرده دپو در گمرک وجود داشت، طبق مذاکرات صورت گرفته بین گمرک ایران و وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با نحوه ترخیص آن به توافق رسیدند.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، برپایه مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیونهای حداکثر سه سال کارکرده فراهم گردید و در ادامه شرایط واردات این کامیونها پارسال تعیین و از جانب وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ گردید.


انتقادات وزیر و واکنش گمرک
با این حال، طی مدت اخیر بارها مسایلی در ارتباط با ترخیص کامیونهای وارداتی مطرح و وزیر راه و شهرسازی هم از دپوی آنها در گمرک انتقاد کرده بود، ولی در سوی دیگر مسؤلان گمرک تاکید داشتند که در گمرک مشکلی برای ترخیص کامیون ها نیست بلکه مبحث اسقاط کامیون و صدور مجوز مربوطه و سایر بروکراسی های مراجع ذیربط، مانع از ترخیص کالا شده است، در عین حال که باید مجوزهای مربوطه همچون محیط زیست و سازمان ملی استاندار هم صادر می شد.

پیشنهادات گمرک برای ترخیص کامیون ها
به دنبال این جریان در ۱۱ تیرماه بود که ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- طی نامه ای به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن اشاره به موانع پیش روی ترخیص چهار پیشنهاد را جهت تسریع در واردات این کامیون ها بیان نمود.

معاون فنی گمرک در پیشنهادات خود مطرح کرده بود که شماره شاسی کامیونهای اسقاطی بعد از ترخیص و پیش از شماره گذاری به ناجا اعلام گردد.
همینطور در صورت بروز هرگونه مغایرت در مشخصات، در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه های ابلاغی، با درج مشخصات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام گردد تا مراتب در زمان شماره گذاری مورد بررسی قرار بگیرد.
یکی از مواردی که سبب عدم ترخیص کامیونهای وارداتی از گمرک بود تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک بود که در این خصوص هم پیشنهاد شد در صورت تایید و پذیرش مبحث توسط وزارت راه نسبت به ترخیص فوری کامیونها اقدام و عرضه کد رهگیری به زمان شماره گذاری موکل شود.


راهداری پاسخ داد و شرایط اعلام شد
این در شرایطی است که به فاصله ای کوتاه سازمان راهداری در ارتباط با پیشنهادات گمرک نظر خویش را اعلام و بایکدیگر به توافق رسیدند که در در اهم آن عرضه گواهی اسقاط به پس از ترخیص کامیونها موکل شد.
بر این اساس اعلام قائم مقام سازمان راهداری به معاون فنی گمرک ایران، مقرر شد که اعلام اسقاط به گمرک بعد از ترخیص و پیش از شماره گذاری صورت گیرد و عوارض گمرکی توسط گمرک به صورت ۱۰۰ درصد دریافت و بعد از ترخیص و با بیان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص اسقاط کامیون فرسوده، تخفیفات مربوطه برگشت داده شود.
همینطور برای ترخیص کامیونهای وارداتی واردکننده باید تاییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد، استاندارد آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست و خدمات بعد از فروش از شرکت عرضه دهنده دریافت و به سازمان راهداری عرضه شود.
در ارتباط با کد رهگیری بانک جهت تأمین و تائید منشا ارز هم تاکید شده که کد ساتا به صورت سیستمی از بانک مرکزی به گمرک اعلام و ارسال شود و این فرایند به صورت سامانه ای بوده و صرفاً به گمرک اعلام می شودو سازمان راهداری و ناجا از این کد اطلاعی ندارند ازاین رو دریافت کد ساتا همچنان توسط گمرک صورت خواهد گرفت.




1400/04/16
23:31:53
0.0 / 5
383
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک