مهر خبر می دهد؛

ضرب الاجل به واردکنندگان کامیون اروپایی برای ترخیص

ضرب الاجل به واردکنندگان کامیون اروپایی برای ترخیص به گزارش زمین دار شو عضو کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای از عرضه ضرب الاجل این سازمان و گمرک به واردکنندگان کامیون های دست دوم اروپایی برای ترخیص خودرو های سنگین تا آخر مهر ماه اطلاع داد.



به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، باآنکه واردات کامیون های دست دوم اروپایی و زیر ۳ سال ساخت از اوایل بهار ۱۳۹۹ آغاز شد، اما با گذشت یک سال و نیم از آغاز این فرایند، به سبب پیچیدگی های آیین نامه واردات این نوع کامیون که در ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های ۵ ساله ذکر شده است، فرایند ترخیص ۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون دست دومی که ثبت سفارش شده بود، با گره کوری مواجه گردید که باز کردن آن نه با دست و نه حتی با دندان هم میسر نبود.
اواخر شهریور ماه سال جاری بود که دادستانی تهران به این مورد ورود کرد و خواهان تسریع در ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات شهریار که بخش مهمی از کامیون های وارداتی را می سازند، شد و دستورات لازم در این خصوص را به دستگاههای ذی ربط همچون گمرک و سازمان راهداری ابلاغ نمود.
گمرک: کامیون ها تا آخر مهر ترخیص نشود، به اموال تملیکی می روند
بر اساس اعلام گمرک ایران، تعداد کامیون های دپو شده در گمرک تهران (شهریار سابق) تا ۱۴ مهر ماه سال جاری ۱۳۰۱ دستگاه و در گمرکات غرب تهران ۱۳۳۳ دستگاه است.
گمرک به کلیه واردکنندگان اخطار داده تا در صورت عدم اقدام برای ترخیص این کامیون ها حداکثر تا اول آبان سال جاری، این کامیون ها از جانب گمرک بعنوان کالای متروکه اعلام و بلافاصله به سازمان اموال تملیکی واگذار می شود.
واردکنندگان دیگر هیچ بهانه ای برای عدم ترخیص کامیون ها ندارند
صدرالله بمانا عضو کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای اظهار نمود: دادستانی از ۲۲ شهریور وارد مبحث واردات کامیون های سه سال ساخت اروپایی شده است؛ کامیون های وارداتی دست دوم مشمول دستور دادستانی در مورد تسریع در ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر خودرو های سنگین، داروهای کرونایی، کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید هم در گمرکات استان تهران رسوب کرده بود که دادستانی استان تهران برای ترخیص آنها وارد عمل شد.
بمانا تصریح کرد: ۲۲ شهریور جلسه ترخیص کامیون های وارداتی در گمرک شهریار با حضور دادستان تهران برگزار شد و سازمان راهداری مشکلات ترخیص خودرو های سنگین را اعلام نمود و نهایتا منجر به سرعت گرفتن ترخیص این کامیون ها به دستور دادستانی و ابلاغ نامه به محیط زیست، استاندارد، شرکتهای سازنده، شرکتهای عرضه دهنده خدمات بعد از فروش و گمرک شد.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان افزود: تا پیش از این دستور دادستانی، واردات ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون دست دوم اروپایی و زیر ۳ سال ساخت ثبت سفارش شده بود که آمار مذکور به دادستانی عرضه شد.
وی اشاره کرد: با تغییر فرآیند صدور مجوز از دستگاههای مختلف و کاهش مسیر این مجوزها، امکان ترخیص تعداد بیشتری کامیون فراهم گردید. این کامیون ها در ۸ گمرک دپو شده اند ولی بخش زیاد آنها در گمرکات تهران قرار دارند.
بمانا اظهار داشت: یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده، کاهش تعداد بررسی ها در سازمان استاندارد از ۲ بار به یک مرتبه معاینه بود. همینطور سازمان محیط زیست هم همکاری لازم را در این خصوص افزایش داده است. همینطور نماینده شرکتهای خدمات بعد از فروش در گمرکات مستقر نبوده اند که با استقرار نمایندگان این شرکت ها در گمرکات و انبارهای عمومی، استعلام از شرکتهای خدمات دهنده سرعت بیشتری خواهد گرفت.
مانع تأیید استعلامات شرکتهای خدمات بعد از فروش برداشته شد
وی تصریح کرد: برخی شرکتهای عرضه دهنده خدمات بعد از فروش بیشتر از ۳ درصد کارمزد از واردکنندگان کامیون های ۳ سال ساخت اروپایی دریافت می کردند که قرار شد با دستور دادستانی، این شرکت ها هم کارمزد را به رقم ۳ درصد برگردانند.
وی بیان نمود: از دیگر اقداماتی که برای افزایش سرعت ترخیص کامیون های وارداتی دپو شده در گمرکات انجام دادیم، انتقال فرآیند اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده در مقابل واردات هر دستگاه کامیون دست دوم پس از ترخیص از گمرک بود.
وی تصریح کرد: ازاین رو دیگر بهانه خاصی برای طولانی شدن فرآیند ترخیص کامیون های وارداتی وجود ندارد و همه مشکلات حل شده است.
بانک مرکزی اجبار به عرضه ضمانتنامه بانکی را برداشت
بمانا درباره اقدامات بانک مرکزی جهت رفع مشکل ارزی وارد کنندگان کامیون ها اظهار داشت: مشکلی که وجود داشت صدور کد ساتا از جانب بانک مرکزی بود؛ تا پیش از این بانکها برای تأیید تأمین ارز این کامیون ها، ۳۵ درصد ضمانتنامه بانکی تقاضا می کردند که نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان می شد. با پیگیری های سازمان راهداری، بانک مرکزی اعلام نمود آن دسته از وارد کنندگانی که منشأ ارز خرید کامیون های خارجی یا اشخاصی غیر از وارد کنندگان است می توانند به جای ضمانت نامه چک، یا سفته عرضه کنند.
عضو کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای اشاره کرد: هم اکنون صرفا کسانی که ارز صادراتی دارند جهت تضمین بازگشت این ارز باید ضمانت نامه بانکی عرضه کنند.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: این سازمان و همینطور گمرک به وارد کنندگان ضرب الاجل دادند تا ظرف یک ماه آینده کامیون های خویش را ترخیص کنند.
مانع «گواهی اسقاط فرسوده در مقابل واردات کامیون اروپایی» برداشته شد
بمانا با اشاره به صدور بخشنامه ارزش تعرفه های گمرکی کامیون های وارداتی در ۲۷ شهریور سالجاری از جانب گمرک ایران اشاره کرد: این تعرفه ها بر مبنای اسقاط خودرو های سنگین فرسوده در مقابل واردات آنهاست و اگر وارد کننده ای گواهی اسقاط نیاورد باید کل هزینه گمرکی را بپردازد.
تکذیب حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کامیون های وارداتی
وی با تکذیب ادعای برخی وارد کنندگان در خصوص لغو مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده الزامی است و به همه کامیون های وارداتی تا ۹ درصد تعلق می گیرد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: مقرر شده تا گمرک در صورت عدم ترخیص کامیون از جانب وارد کننده، به سازمان راهداری اعلام تا این سازمان با وارد کننده برخورد کند.
دارندگان کامیون های فرسوده رغبتی به نوسازی ناوگان ندارند
وی با اعلان اینکه در کل کشور بیشتر از ۲۰۰ هزار کامیون شامل درون و برون شهری فرسوده داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه با رأیی که دیوان عدالت اداری ضد بخشنامه سازمان راهداری در مورد ایجاد محدودیت برای فعالیت کامیون های فرسوده صادر و این بخشنامه را لغو نمود، دیگر مشکل اسقاط وجود ندارد و بنابراین مالکان این خودرو ها علاقه ای به نوسازی آن ندارند چون هم برای کامیون های فرسوده و هم کامیون های نوساز، بار به یک قیمت وجود دارد.
فعلاً ۵۰۰ کامیون اروپایی شماره گذاری و وارد چرخه حمل و نقل شده است
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: از ۶ هزا ر و ۵۰۰ دستگاه کامیونی که ثبت سفارش شد هزار دستگاه تابحال ترخیص شده است اما با توجه به این که آمار گمرک با ثبت سفارش ها متفاوت می باشد بنابراین بر مبنای آمار عرضه شده از جانب گمرک ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون در گمرکات دپو شده است که با عنایت به ترخیص هزار دستگاه، ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون وارداتی در گمرکات موجود بود.
به گفته بمانا از هزار دستگاه کامیون ترخیص شده، ۵۰۰ دستگاه شماره گذاری و وارد چرخه حمل و نقل شده است.


منبع:

1400/07/18
23:59:41
0.0 / 5
909
تگهای خبر: استاندارد , بانك , تولید , جاده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک