مهر خبر می دهد؛ شروع به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه از راه ایران کریدور ترانزیتی امارات-ترکیه از راه ایران با عبور نخستین محموله افتتاح شد؛طی این مسیر پیش از این از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه ۲۰ روز طول می کشید و به واسطه ایران به ۸ روز کاهش پیدا کرد. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، موقعیت جغرافیایی ایران قابلیت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و می تواند نقش ترانزیتی ویژه ای در تجارت بین المللی ایفا کند. در قرن های گذشته این موقعیت و عبور کالاهای تجاری کشورها از ایران باعث قدرت آفرینی برای کشور بوده، اما در دهه های گذشته این نقش روز به روز کمرنگ تر شد. در زمان حاضر مجدداً موقعیت برای احیای ترانزیت ایران فراهم شده و فرصت بازیابی اثرگذاری اقتصادی-راهبردی کشور در اقتصاد جهانی محیا است. عبور کالای تجاری سایر کشورها از ایران می تواند عوائد اقتصادی و راهبردی گوناگونی به همراه داشته باشد. علیرغم مشکلات مختلف در راه ترانزیت از خاک ایران، الان هم برخی کریدورها به صورت محدود فعالیت می نمایند. در این بین افغانستان و عراق جزو کشورهای اصلی طرف ترانزیت ایران هستند. سایر کشورها مانند ترکیه، امارات، ترکمنستان، سایر کشورهای آسیای میانه و … هم مشتریان ترانزیت ایران را می سازند. در این بین توسعه ترانزیت ایران و راه اندازی کریدورهای جدید کار بزرگی است که در ماه های اخیر سرعت بیشتری نسبت به قبل گرفته است. در تابستان گذشته نخستین محموله صادراتی کاغذ که به صورت ریلی از فنلاند راهی هند شده بود از ایران عبور کرد. همینطور ماه گذشته دو کامیون پاکستانی کالای صادراتی پاکستان به ترکیه را از راه ایران ترانزیت کردند. این کریدور که معروف به ITI است ظرفیت بالایی برای نقش آفرینی در ترانزیت منطقه دارد. این محموله که حاوی لاستیک دوچرخه و منسوجات بود مسیر یک ماهه از راه دریا را به واسطه ایران در حدود ۱۰ روز طی کرد. با این وجود رویه های دست و پاگیر پایانه های مرزی ایران سبب بوجود آمدن مشکلاتی برای این دو کامیون شد که با وساطت مستقیم مسؤلان بلندپایه گمرک مرتفع گردید. بعد از افتتاح دو مسیر یاد شده، در ایام گذشته مسیر جاده ای امارات به ترکیه هم از مسیر ایران راه اندازی شد. محمدحسین رضائیان، کارشناس حوزه ترانزیت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات این مورد اظهار داشت: این محموله از مبدا امارات وارد بندر شهید رجایی شده و از مرز بازرگان به ترکیه رسید. زمان طی این مسیر که پیش از این از بندر شارجه امارات تا بندر مرسین ترکیه طی می شد به واسطه ایران به ۸ روز کاسته شده است. این در شرایطی است که مسیر دریایی که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز بود ۲۰ روز به طول می انجامید. در موقعیت کنونی افزایش چشم گیر نرخ جهانی ترانزیت دریایی و قیمت اجاره کانتینر فرصت جدیدی را برای ترانزیت زمینی بوجود آورده است. این موقعیت فرصتی کم نظیر برای ارتقای ترانزیت ایران است. در این راستا لازم است تا نهادهای ذیربط در داخل کشور مبادرت به زدودن هرچه بیشتر فرآیندهای دست و پاگیر داخلی ترانزیت و همینطور انعقاد تفاهم های دو و چندجانبه ترانزیتی با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای کنند. منبع: زمین دار شو 1400/08/21 13:35:16 0.0 / 5 550 تگهای خبر: ترانزیت , جاده , راه , سرعت این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط برفروبی 68 هزار کیلومتر از جاده های کشور تاکید وزرای راه و شهرسازی ایران و قزاقستان بر گسترش همکاریهای دو کشور مسکن سانتی متری دردی از مردم دوا نمی کند یوسف پزشکیان شایعه استعفای وزیر راه و شهرسازی را تکذیب نمود نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۳