در گفت وگو با زمین دار شو اعلام شد گام دولتی ها در توسعه فناوری پاک و کاهش آلودگی هوا به گزارش زمین دار شو دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری ضمن اشاره به چالش های پلاک گذاری خودرو ها و موتور سیکلت برقی ساخت ایران، اظهار داشت: هم اکنون با تدوین دستور العمل ها و راه اندازی آزمایشگاهی با همکاری معاونت علمی و دانشگاه تهران مسیر پلاک گذاری وسایل نقلیه برقی در کشور همواره شده است. به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، طراحی و ساخت "کوادسایکل" یا موتور سیکلت ۴ چرخ برقی در سال ۹۴ کلید خورد و در سال۹۸ به تولید رسید و در اوایل ماه جاری (آبان ۱۴۰۰) موفق شد تا مجوز پلاک گذاری را دریافت کند. یکی از اجزای مهم این موتور سیکلت باتری است که ۸۰ درصد آن در کشور تولید می شود و در برخی از فناوری های باتری به مرحله تولید ۱۰۰درصدی رسیده ایم. پس از طراحی و ساخت، از آنجاییکه این موتورسیکلت، ۴چرخ و برقی طراحی شده مشکلات قانونی زیادی برای دریافت استانداردهای آن ایجاد شد؛ چون که سازمان ملی استاندارد اعلام نموده بود که این وسیله موتور سیکلت نیست، چون ۴چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد، اما مسئله این بود که استانداردهای خودرو شامل استانداردهای مختلفی است که بعضی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتشسوزی می شود و از آنجاییکه این وسیله نقلیه، موتورسیکلت است نمی توانست این استانداردها را پاس کند، چونکه بعنوان مثال نمی توانست ایربگ داشته باشد. به قول دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته حالا زمینه برای استانداردسازی این دستاورد محققان کشور فراهم شده و استانداردهای آن تدوین شده است. علاوه بر آن، به تازگی هم یک شرکت خودروسازی اعلام نموده است که در آینده نزدیک یک مدل خودروی برقی را به تولید انبوه خواهد رسامد. این خودرو ها از انرژی تجدیدپذیر استفاده می نمایند و آلودگی ندارند. ازاین رو می توانند جایگزین مناسبی برای خودرو های با سوخت های فسیلی باشند. پلاک گذاری؛ گام دانش بنیان دولتی ها برای محصولات دانش محور دکتر منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه برای پلاک گذاری احتیاج به دو زیر ساخت است، اضافه کرد: گذراندن یکسری از استانداردها همچون این زیر ساخت ها است. در این حوزه علاوه بر استانداردسازی، دستور العمل های آن هم مورد نیاز است که ما در این حوزه اقدام کردیم همچون آنها تدوین دستورالعمل های موتور سیکلت های برقی است که با همکاری مرکز تحقیقات نیرو و سازمان استاندارد و چند مجموعه مرتبط درحال تدوین است. وی در مورد استانداردهای پلاک گذاری وسایل نقلیه برقی توضیح داد: زمانی که خودرویی شماره گذاری می شود، احتیاج به ۸۲ استاندارد الزامی دارد و این مورد هم در مورد موتور سیکلت ها صادق است و موتور سیکلت های برقی دارای همان استانداردها است، به اضافه دو مورد استاندارد دیگر در مورد برقی سازی آن. منطقی با تکیه بر این که این استانداردها درحال تدوین است، تصریح کرد: ایجاد آزمایشگاه های استاندارد از دیگر زیر ساخت های این حوزه است که در این راستا آزمایشگاه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه ها تهران به راه افتاده است. وی اظهار نمود: زمانی که این زیر ساخت ها ایجاد شود، سازمان ملی استاندارد می تواند ارزیابی ها و تست های واقعی را برای حائز شرایط بودن موتور سیکلت برقی انجام دهد. در صورت تایید این سازمان، نتایج به پلیس راهوار اعلام می شود و آنها هم این آمادگی را دارند تا در زمینه پلاک گذاری موتور سیکلت برقی اقدام نمایند. منطقی، نبود ساخت و طراحی وسایل نقلیه برقی در کشور را از علل عدم وجود استانداردهای آن در کشور دانست و افزود: یکسری استانداردهای عمومی در دنیا وجود دارد که نیاز است این استانداردها بومی سازی و زیر ساخت های آن در کشور فراهم گردد. وی به اقدام اخیر در زمینه پلاک گذاری موتور سیکلت برقی (کوادسایکل) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: این اقدام برای موتور ۴ چرخ به صورت موقتی است؛ چون که شماره گذاری در استانداردهای اداره پلاک گذاری وجود ندارد. دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، از پلاک گذاری خودروی برقی "اکسیژن" اطلاع داد که مراحل استانداردسازی و شماره گذاری آن درحال سپری شدن است و اظهار داشت: در آینده نزدیک دو محصول خودرو برقی عرضه می شود، ضمن آنکه اتوبوس برقی هم مسیر خویش را طی می کند. به قول وی خط تولید خودروی تمام برقی ایرانی با نام «اکسیژن» شروع شده و این خودرو قابلیت پیمودن ۳۰۰کیلومتر با هر نوبت شارژ را دارد و سرعت آن به ۱۱۰کیلومتر در ساعت می رسد. به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، خودروی اکسیژن برای ۲ سرنشین و با قامت ۱۹۰ سانتیمتر و وزن ۱۲۰ کیلوگرم طراحی و ساخته شده است. این خودرو با طول تقریبی ۲.۶ متر، یکی از کوچکترین خودرو های جهان به حساب می آید که قابلیت پارک عمودی هم دارد. اتوبوس برقی ایرانی به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، برقی کردن خودرو ها از چند جهت قابل بررسی و تامل است. از همه مهمتر آلودگی هوا است که به خصوص در کلان شهرهایی مثل تهران که عموما آلودگی هوا از خودرو است، این کار را یک لزوم می کند. اثبات شده که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات پی ام ۲.۵ با بیماری ها (حتی بیماری قند نوع دو) وجود دارد. اتوبوس درون شهری از چند جهت مورد بسیار مناسبی برای شروع ورود به صنعت خودروی برقی است. اتوبوس در بخش عمده ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف-حرکت زیاد دارد. همینطور زمان قابل توجهی در ابتدا و انتهای خط توقف دارد که مناسب برای شارژ کردن باتری ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو هم به سادگی میسر است و همینطور فضای زیادی برای جا دهی تجهیزات برقی دارد. بر این اساس یکی از شرکتهای فناور با عنایت به تجربه ای که در طراحی و نمونه سازی اتوبوس هیبرید الکتریکی دارد و فعالیتهای دانش بنیانی که در توسعه تجهیزات خودرو های برقی مانند طراحی و ساخت "باتری پک"، "درایو کششی"، "مبدل های کمکی" و "واحد توزیع انرژی الکتریکی" در سالهای اخیر انجام داده است، توسعه قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار خود قرار داده است. در یک اتوبوس برقی بیشتر از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن در ارتباط با سازه و اتاق است. درصورتی که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با عنایت به مختلف بودن شرکتهای اتاق ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است. پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری این شرکت دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری با یکی از شرکتهای خودرویی اصفهان و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال قبل شروع شد. قوای محرکه طراحی و ساخت شده این شرکت بر روی اتوبوس "لوفلور زرین" خودرو پیاده سازی شده و به شکل های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به صورت بردافزا و پلاگین می تواند عرضه شود. در این پروژه ۷۵ تا ۸۰ درصد قوای محرکه الکتریکی، بومی سازی شده و در آن از موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته استفاده شده است. با اینکه سل های باتری پک های این وسیله برقی از خارج تهیه شد؛ ولی پک کردن آنها، سیستم خنک کاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و ساخته شده است. اتوبوس پایه هم متعلق به شرکت زرین خودرو هست که در حومه اصفهان تولید می شود. دستاوردهای کلی این طرح به این شرح است: توسعه محصول جدید با سطح داخلی سازی بالا (۷۵ درصد) بر مبنای استانداردهای جدید طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران برنامه اجرایی طرح برپایه نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله برپایه تست نمونه های مختلف فاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندی های اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال توسعه نمونه های اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین انجام تست های صحه گذاری طراحی نمونه EP و تست های تجهیزات و قطعات در فاز اول طراحی و توسعه پلت فرم نوآورانه سبک وزن در بر داشتن فعالیتهای توسعه خط تولید و زنجیره تامین رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در خلال کمتر از دو سال و نیم هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (۳۵ درصدی) و سر به سر سرمایه گذاری کوتاه (سه ساله) قیمت تمام شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی. منبع: زمین دار شو 1400/08/24 23:50:57 0.0 / 5 467 تگهای خبر: استاندارد , تولید , حمل و نقل , راه این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط برفروبی 68 هزار کیلومتر از جاده های کشور تاکید وزرای راه و شهرسازی ایران و قزاقستان بر گسترش همکاریهای دو کشور مسکن سانتی متری دردی از مردم دوا نمی کند یوسف پزشکیان شایعه استعفای وزیر راه و شهرسازی را تکذیب نمود نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۱