مقام مسئول در سازمان بنادر اعلام كرد؛

پرداخت دیه سرنشینان نفتکش سانچی

پرداخت دیه سرنشینان نفتکش سانچی به گزارش زمین دار شو سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پرداخت دیه متوفیان سانحه نفتکش سانچی اظهار داشت: تنها کسانی که انحصار وراثت نکرده یا مدعی زنده بودن دریانوردان هستند، دیه نگرفتند.



حسین عباس نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره سوانح دریایی اظهار نمود: عوامل مختلفی در سوانح نقش دارد که شامل عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی، سطح آب، شاخصهای در رابطه با سازه شناور، عوامل انسانی و نحوه عملیات و کار عملیاتی که مقرر است صورت گیرد، می شود.
وی اضافه کرد: ۸۰ درصد سوانح دریایی به عامل انسانی برمی گردد؛ این مساله فقط مربوط به ایران نیست و در تمام دنیا هم این نسبت وجود دارد. ضمن این که خود فاکتور عامل انسانی هم می تواند ابعاد گسترده ای را شامل شود که به خستگی از انواع مختلف آن شامل روحی، جسمی و هر عامل دیگری که برمبنای گاید لاین آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) درباب آیتم fatigue به مدلول خستگی آمده، برمی گردد. همین طور فاکتور نقش نیروی انسانی در سوانح دریایی می تواند به موضوع نبود آموزش برای پرسنل دریایی چه دریانوردان و کادر روی شناورها و چه پرسنل مستقر در بندر و پشتیبانی تردد شناورها برگردد.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سازمان های بین المللی دریایی در دنیا بخشنامه های مختلفی را تدوین کرده و مرتباً آنرا اصلاح می کنند تا سهم نیروی انسانی در سوانح دریایی کاهش یابد؛ همین طور به سمت هوشمندسازی در حرکت است تا نقش نیروی انسانی کم شده و از سامانه های فناور برای هدایت کشتی ها بهره مند شوند و شناورها خودران شوند.
سوانح دریایی در ایران به سبب کوچک بودن شناورها، بیشتر از نُرم جهانی است
وی درباره سوانح دریایی در کشور ما اشاره کرد: در کشور ما شناورهای کوچکتری تردد دارند که ریسک خطر را بالا می برد؛ همین طور برای شناورهای چوبی، شرایط متفاوت تری حاکم است؛ ما با شناورهایی مواجهیم که اساساً سازه آن چوب است و بااینکه از نظر آب بندی و همین طور سخت گیری نسبت به استانداردهای آتش سوزی، در بالاترین سطح هستیم، اما به هر حال اگر شرایط آتش سوزی رخ دهد، دیگر از کنترل خارج می شود.
عباس نژاد درباره افزایش سوانح دریایی خصوصاً آتش سوزی شناورها در دوره شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: به سبب شیوع کرونا، شناورها در بنادر بیشتر تجمع می کردند که با اتش گرفتن یک شناور چوبی، با سرعت زیادی این آتش یه سایر شناورها نیز سرایت می کرد.
دستگاه های آب پاش در بنادر برای اطفای حریق شناورهای چوبی نصب کرده ایم
وی تصریح کرد: تجهیزاتی اخیراً در بنادر برای آب پاشی به شناورهای آتش گرفته خریداری نموده ایم که سبب شده از حجم های گسترده آتش سوزی که قبلاً رخ می داد کم شود و نیروی انسانی کمتر لطمه ببیند.
بیشتر سوانحی که برای شناورهای ایرانی رخ می دهد، در راه برگشت به بنادر کشورمان است
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: برخی سوانح شناورهای دریایی به ضعف مدیریت بنادر جنوب خلیج فارس باز می گردد که در بارگیری دقت لازم انجام نشده است؛ از همین رو است که عمده شناورهایی که گرفتار سانحه می شوند، در راه برگشت برایشان این اتفاقات رخ می دهد.
هیچ شناور غیر استانداردی نداریم
عباس نژاد با تاکید بر این که اصلاً شناور غیر استاندارد نداریم اظهار داشت: استانداردهای شناورها بسته به نوع شناور متفاوت می باشد حتی بخشنامه استانداردهای فنی شناورهای مسافری که در داخل تدوین شده، از استانداردهای بین المللی هم فراتر است. برای شناورهای تفریحی، چوبی و لندینگ کرافت (خودروبر) بطور مجزا بخشنامه های مستقل داخلی داریم اما برای شناورهای بزرگ تر و بالای ۵۰۰ تن علاوه بر مقررات داخلی، مقررات و استانداردهای بین المللی بطور همزمان اعمال می شود.
شناورهای مسافری برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ اورهال می شوند
وی اشاره کرد: شناورهای مسافری در هر بار اعزام و مسافرگیری، بازرسی می شود؛ پیش از پیک های مسافرتی هم بازرسی های خاص داریم؛ محدودیت های مسافرگیری کرونائی هم تا حدود زیادی کم شده است.
این مقام مسئول در صنعت حمل و نقل دریایی درباره نوسازی ناوگان دریایی افزود: اخیراً مالکان تمام شناورهای مسافری را ملزم کرده ایم که بطور کامل اورهال شوند؛ برخی از آنها باقی مانده اند که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، به آنها تسهیلات می دهیم که شناورهای خودرا نوسازی کنند. به سبب شیوع ویروس کرونا و توقف تردد شناورهای مسافری و خواب آنها در بنادر، مقرر است باتوجه به افزایش سفرهای تفریحی، سازه این شناورها اوورهال شوند که هزینه بر است پس به آنها وام می دهیم تا برای شب عید، پاسخگوی تقاضای مسافران و گردشگران باشند.
پرونده سانحه سانچی از نظر ما تمام شده است
وی درباره پرداخت دیه به بازماندگان سانچی اظهار داشت: پرونده کشتی سانحه دیده سانچی از نظر بین المللی و فنی، به پایان رسیده و بسته شده است؛ این که در دادگاه چه اتفاقی افتاده، مربوط به شرکت های بیمه گر است.
عباس نژاد با تاکید بر این که بیمه ها بطور کامل پرداخت شده اشاره کرد: اگر مشکلاتی باقی مانده، به ادعاهای برخی خانواده های بازماندگان این سانحه برمی گردد که در جاهای مختلف مطرح کرده اند؛ اما از نظر ما در سازمان بنادر، کار تمام شده است. گزارش فنی را هم ارائه کرده ایم همجنین از نظر ما همه سرنشینان درگذشته اند.
دیه متوفیان سانحه سانچی به وراث پرداخت شد
وی تاکید کرد: دیه بازماندگان سانچی بطور کامل پرداخت شده است من جزو تیم بررسی سانحه بودم که درباره اتفاقات فنی بود؛ اما مسائل حقوقی آن به شرکت ملی نفتکش برمی گردد ولی می دانم آنهایی که هنوز دیه دریافت نکرده اند، یا مراحل انحصار وراثت را طی نکرده اند یا مدعی هستند که «عضو خانواده فوت شده آنها در اثر این سانحه»، هنوز زنده است.


منبع:

1400/08/27
14:28:39
0.0 / 5
509
تگهای خبر: استاندارد , بیمه , تسهیلات , حمل و نقل
این پست زمین دار شو را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک

زمین دار شو: پلتفرم جامع خرید، فروش و اطلاع رسانی ملک و مسکن