فریاد نمایندگان برای گران فروشی ایرلاین ها به کجا رسید؟

فریاد نمایندگان برای گران فروشی ایرلاین ها به کجا رسید؟ زمین دار شو: افزایش قیمت کالا و خدمات در چند سال اخیر به قصه پرغصه ای تبدیل گشته است که سر دراز دارد، در این میان شرکت های هواپیمایی نیز از میدان رقابت جانمانده و در دوسال اخیر به هر ریسمانی چنگ زدند تا خدایی نکرده از گران فروشی جا نمانند.


به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، افزایش قیمت بلیت ایرلاین ها ماجرای ماه های اخیر نیست، بلکه عمری به درازای کرونا دارد. البته ناگفته نماند که پیش از تولد این ویروس منحوس نیز ایرلاین ها در این میدان رقابت بیکار ننشستند و با استناد به اعمال تحریم ها و افزایش قیمت دلار بر روی نرخ بلیت ها افزودند. اما با شیوع ویروس کرونا ایرلاین ها نیز مانند سایر بخش های خدماتی با محدودیت هایی مواجه گشتند که درآمد آنان را تحت تاثیر قرار می داد.
ستاد ملی مقابله با کرونا ایرلاین ها را ملزم کرد تا حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها بمنظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین مسافران استفاده نماید. ایرلاین ها نیز بعد از مدتی کش و قوس بالاخره تن به اجرای این دستورالعمل دادند اما چک خودرا نیز به نرخ روز نقد کردند. با وجود این که محدودیت های کرونائی تمام بخش های خدماتی کشور و کسب و کارهای آزاد را تحت تاثیر قرار داده بود، ایرلاین ها به این بهانه متوسل شده و بار دیگر بر روی قیمت پروازها افزودند.
این رفتار ایرلاین ها با انتقاد اقشار مختلف جامعه مواجه گردید و پای نمایندگان مجلس را نیز به میدان باز کرد. اعضای کمیسیون عمران مجلس از گران فروشی ایرلاین ها انتقاد کرده و صراحتا اعلام نمودند که رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا نباید دست آویزی برای افزایش قیمت ها باشد و قول پیگیری این مساله را دادند. خالی از لطف نیست که به گفت و گوهای نمایندگان مجلس با ایسنا نیز اشاره ای داشته باشیم.
نمایندگان مجلس چه گفتند؟اقبال شاکری بعنوان عضوی از کمیسیون عمران مجلس کوتاهی سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت مربوطه در وزارت راه و شهرسازی را مهم ترین عامل رشد بی رویه قیمت بلیت ایرلاین ها قلمداد کرد و قول ورود جدی تر کمیسیون عمران به این مساله را داد.
صدیف بدری، در مقام نایب رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید داشت برمبنای قانون، وزارت راه و شهرسازی باید قیمت بلیت هواپیما را تعیین کند ولی حالا این ضعف را در نظارت وزارت راه و شهرسازی می بینیم.
اسماعیل حسین زهی، بعنوان نایب رییس کمیسیون عمران مجلس معتقد بود که وزیر راه و شهرسازی بعنوان متولی این حوزه باید با جدیت به قیمت بلیت هواپیما ورود کرده و اجازه افزایش قیمت غیرقانونی به ایرلاین ها را ندهد.
غلامرضا شریعتی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس اذعان داشت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یقینا مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چونکه افزایش قیمت بلیت پروازها هیچ مبنای منطقی ندارد.
محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس نیز اعلام نمود که ‎وزیر محترم ‎راه شهرسازی را به‎ کمیسیون عمران دعوت خواهیم کرد تا مخالفت مجلس و نارضایتی مردم از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی را اعلام نماییم.
ایرلاین ها با مجلس چه کردند!از همین جا جلسات کمیسیون عمران مجلس با سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان ایرلاین ها آغاز شد. اما در این میان نرخ بلیت ایرلاین ها نیز به پرواز خود ادامه داد به نحوی که قیمت یک پرواز معمولی از مبداء تهران به یکی از شهرهای جنوبی به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. حال در این میان خدمات جانبی که در پروازها در قالب صبحانه، ناهار، شام یا میان وعده به مسافران ارائه می شد به بهانه رعایت پروتکلهای بهداشتی کنار گذاشته شد.
پس از گذشت مدتی از جلسات کمیسیون عمران با مسئولان دستگاه های ذی ربط این وعده به میان آمد که سازمان هواپیمایی کشور مکلف شده تا ایرلاین ها را به کاهش قیمت وادارد و در صورت سرپیچی با ایرلاین های متخلف برخورد کند. هفته به هفته از این وعده گذشت و نه فقط تغییری در نرخ ایرلاین ها دیده نشد بلکه با بهبودی نسبی وضعیت کرونائی در سطح کشور ایرلاین ها متقاضی لغو دستورالعمل ستاد ملی کرونا و بلیت فروشی برای تمام صندلی های هواپیما شدند.
با ادامه این روند، هواپیما نیز کم کم در زمره خدمات لاکچری قرار گرفت و دسترسی بخش قابل توجهی از جامعه به خدمات حمل و نقل هوایی قطع شد. در صورتیکه وضعیت خدمات حمل و نقل جاده ای و ریلی در سطح کشور نیز بسیار پایین تر از استانداردهای جهانی است. برمبنای آمار، کشور ما در میزان مرگ و میر در تصادفات جاده ای رکورددار بوده و از نظر خطوط ریلی نیز نسبت به مساحت کشور با عقب ماندگی مواجه هستیم.
در این میان نمایندگان مجلس نیز صدای خودرا بالاتر برده و در تذکرات گوناگون از گرانی بلیت هواپیما و قانون شکنی ایرلاین ها انتقاد کردند. بار دیگر پای مسئولان هواپیمایی کشور به جلسات کمیسیون عمران مجلس باز شد و این دفعه نمایندگان مجلس وزارت راه و شهرسازی را متولی اصلی ساماندهی وضعیت گرانی بلیت پروازها قلمداد کرده و خواهان گزارشی مبسوط از برنامه های این وزارتخانه در امتداد سلسله اقداماتی که باید در این عرصه صورت گیرد، شدند. اما در تکاپوی میان مجلس و وزارت راه و شهرسازی، ستاد ملی مقابله با کرونا مهر تایید بر مطالبه ایرلاین ها زد و شرکت های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت برای تمام صندلی های هواپیما شدند.
روی خوش کرونا به ایرلاین ها!چراغ سبز ستاد ملی کرونا به این بدهکاران همیشه طلبکار نیز نتوانست تکان جدی به قیمت ها دهد و این دفعه مسافران علاوه بر پرداخت قیمت های نجومی برای یک صندلی معمولی در یک هواپیمای قدیمی با خطر درگیری با کرونا نیز مواجه بودند. حال که سخن از صندلی معمولی در یک هواپیمای قدیمی به میان آمد خالی از لطف نیست این سوال را بیان کرد که آیا ایرلاین ها اصلا فکری برای نوسازی ناوگان هوایی و ارائه خدمات در حد استانداردهای جهانی به مسافران در سر دارند یا این که خودرا با صنعت خودروسازی کشور مقایسه کرده و با برتر قلمداد کردن خود به مسیر سودجویی بیش از پیش خود ادامه می دهند؟
خلاقیت ایرلاین ها!پس از برداشته شدن محدودیت در ظرفیت های پروازی و افزایش فشار بر ایرلاین ها برای کاهش قیمت ها، ایرلاین ها حرکت جدیدی را آغاز نموده و مبادرت به تعیین کف قیمت ۶۰۰ هزار تومانی کردند. بطوریکه هیچ ایرلاینی بلیتی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان آن هم در روزهای وسط هفته و غیر پیک به فروش نمی رساند. در روزهای پایانی هفته و ایام پیک نیز نرخ های نجومی همچنان پابرجا بود. در این میان با تاخت و تاز سویه امیکرون در کشور باردیگر ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت های پروازی را باز گرداند و ایرلاین ها را مکلف کرد تا حداکثر به میزان ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما بلیت بفروشند.
ایرلاین ها که این دفعه کار کشته تر شده بودند با بهانه جدید در صحنه حاضر شدند و با استناد به این که بلیت ها تا اسفند ماه به فروش رسیده و ناوگان کشور توانایی اجرای این مصوبه را ندارد، از اجرای این دستورالعمل سرباز زده و به یکه تازی خود ادامه دادند. تابحال نه فریاد نمایندگان مجلس توانسته جلوی یکه تازی ایرلاین ها بایستد و نه وعده و وعید وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به جایی رسیده است.
کاپ قهرمانی به چه کسی رسید؟همان طوری که مشخص است برنده اصلی این حکایت، شرکت های هواپیمایی بوده و بازنده اصلی مانند همیشه عموم مردم شدند. اما حداقل در آخر این گزارش طرح چندین سوال خالی از لطف نیست. اول این که ریشه این قدرت ایرلاین ها در کجاست؟ دوم این که آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مقام نظارتی اینقدر عاجز هستند که نمی توانند مسئولان سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی را مواخذه کنند؟ سوم این که همراهی سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی با ایرلاین های متخلف تا کی مقرر است ادامه یابد؟ آیا زمان آن نرسیده که تحولی در صنعت هوایی کشور رخ داده و به سمت استانداردهای جهانی حرکت کرد؟




منبع:

1400/12/28
14:40:22
0.0 / 5
342
تگهای خبر: استاندارد , پرواز , جاده , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک