معاون سازمان راهداری:

نمی توان اظهار داشت که در چالوس و هراز اتفاقی نمی افتد

نمی توان اظهار داشت که در چالوس و هراز اتفاقی نمی افتد به گزارش زمین دار شو معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: نمی توان اظهار داشت که در هراز و چالوس اتفاقی نمی افتد اما بهترین راهکار برای ایمن سازی محورهای کوهستانی این چنینی، ساختن محور جایگزین است.



رضا اکبری در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در خصوص این که با وجود تعطیلی هفتگی محور هراز و چالوس برای ایمن سازی و اصلاح نقاط صدمه دیده آیا تضمینی به جهت اینکه در روزهای نوروز یا هفته ها و ماه های آتی اتفاق مشابه یا جدیدی در این محورها رخ ندهد، وجود دارد؟ اظهار نمود: هیچ کسی نمی تواند بگوید هیچ اتفاقی در جاده چالوس و هراز بعد از اجرای عملیات کارگاه جاده ای که پیش از عید انجام شد، نمی افتد چون که مانند خیلی از جاده های کوهستانی در جاده هراز ترانشه های باز زیادی وجود دارد که در معرض هوازدگی قرار می گیرد و ریزش سنگ در هر مقطعی امکان دارد اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: تنها جاده هزار و چالوس نیست که اتفاقات زیادی در فصل بارندگی برای آن می افتد و بیشتر از ۱۲۰ گردنه کوهستانی در همه استان ها داریم و حتی آزادراه تهران – شمال که اخیرا افتتاح شده حوادث گوناگونی از قبیل ریزش سنگ پارسال برای آن صورت گرفت.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: ایمن سازی محورهای کوهستانی روش های مختلف و البته احتیاج به اعتبارات زیادی دارد اما برای محور چالوس با عنایت به نیاز اعتباری چند صد میلیارد برای ایمن سازی آن، انجام اقدامات به صرفه نیست چون که بهترین کار برای جاده چالوس، ساختن محور جایگزینی مانند آزادراه تهران – شمال است که باید اتفاق بیفتد و بعد از آن باید بگونه ای مدیریت کرد که تردد در محور قدیم چالوس به حداقل برسد.

اکبری با بیان اینکه مقاطع ریزشی را در محورهای هراز و چالوس شناسایی کردیم، اظهار داشت: در این راستا برای کاهش هزینه ها و انجام عملیات کارگاه جاده ای برای ایمن سازی این محورهای پرتردد چندین مقطع در جاده هراز و چالوس را شناسایی کرد که احتیاج به ایمن سازی دارد و هر کدام بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد اعتبار می خواهد. در این راستا اعتبارات آنرا پیشبینی کردیم اما علیرغم این که پارسال چندین بار آنرا به مناقصه گذاشتیم کسی حاضر نشد این کار را انجام دهد.

وی افزود: یکی از علل عدم استقبال برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز محور هراز و چالوس این است که کارکردن در شرایطی که تردد در این محورها صورت می گیرد خیلی سخت است و شرط هم برای انجام این کار هم همین بوده که این محور نباید مسدود شود اما در سال جدید هم این کار را انجام خواهیم داد و ایمن سازی مقاطع مورد نظر در محور هراز و چالوس را به مناقصه می گذاریم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: اتفاقی که در محور چالوس رخ داد، رانش و لغزش نبود بلکه بخشی از جاده به علت تجمع آب زیر آن نشست کرده بود و برپایه مشورت و نظرسنجی که با گروهی از زمین شناسان سازمان زمین شناسی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مصالحی که برای تعریض محور چالوس در دولت های گذشته استفاده شده، نشست کرده و سبب بروز اتفاقی بود که پارسال برای محور چالوس شاهد بودیم.

وی ضمن اشاره به اینکه محور چالوس و هراز در جهان استثنا هستند، اظهار نمود: محورهای کوهستانی بسیاری در دنیا وجود دارد که با اتفاقاتی از قبیل ریزش و نشست مواجه می شوند اما محور هراز و چالوس از این نظر که حجم ترافیک بسیار بالایی در روز بخصوص ایام تعطیل تجربه می کنند با دیگر محورهای مشابه در دنیا متفاوت می باشد و میتوان گفت استثنا هستند اما برای جلوگیری از بروز اتفاقات و حوادث احتمالی در آینده باید به فکر محور جایگزین برای هراز و چالوس بود.





منبع:

1401/01/08
17:08:53
0.0 / 5
364
تگهای خبر: جاده , حمل و نقل , راه , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک