زیرساخت های جاده ای شمال به روایت مهر-۳

روایت سه دهه انتظار برای تکمیل یک آزاد راه

روایت سه دهه انتظار برای تکمیل یک آزاد راه به گزارش زمین دار شو، آزاد راه قزوین- رشت با وجود گذشت سه دهه از آغاز ساخت همچنان در ایستگاه ۸ کیلومتر باقیمانده در محدوده منجیل به رودبار، در بن بست اعتبارات متوقف شده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: گیلان در کنار ظرفیت های کشاورزی، صنعتی و اقتصاد دریا، ظرفیت مغفول مانده ای چون گردشگری دارد که نتوانسته در این بخش اقتصادمحور عمل کند.
طبق گفته مسؤلان استانی بیشتر از ۵۲ میلیون مسافر و توریست سالجاری به گیلان سفر کرده که اگر درآمد حاصل نیمی از این افراد وارد چرخه اقتصادی و درآمدی این استان می شد تا حدودی وضعیت اقتصادی استان گیلان را متحول می کرد.
نبود زیرساخت های مناسب، عدم برنامه ریزی و هدف گذاری درست برای گردشگران، چالش هایی را برای صنعت توریسم گیلان بوجود آورده است.

روایت سه دهه انتظار
گذشته از اقداماتی که باید در حوزه گردشگری صورت گیرد و در این گزارش مجال پرداختن به آن نیست، فراهم نمودن زیرساخت های بزرگراهی در استان است. آزادراه قزوین – رشت یکی از شریان های اصلی ورود مسافران به استان گیلان به حساب می آید که پس از گذشت سه دهه هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و در ایستگاه ۸ کیلومتر باقیمانده، متوقف شده است.
پروژه ملی آزادراه قزوین -رشت در ۸ کیلومتر باقیمانده (محور منجیل به رودبار)، که به دلیل بدهی کارگران این پروژه متوقف شده پای رئیس کل دادگستری گیلان را جهت بررسی و پیگیری این مورد به رودبار کشاند.
«حجت الاسلام حمزه خلیلی» در بازدید از ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه آزادراه قزوین - رشت اظهار نمود: پرداخت مطالبات کارگران باید در اولویت قرار گیرد.
وی ضمن اشاره به توقف باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت اضافه کرد: این آزادراه برای تسهیل ترافیکی اتان گیلان حیاتی می باشد و نباید در اجرای این پروژه وقفه ای ایجاد شود.
تعلل در ایمن سازی تونل های باقیمانده به هیچ عنوان پذیرفته نیست
رئیس کل دادگستری گیلان با تکیه بر استقامت و ایمنی دو تونل باقیمانده آزادراه قزوین - رشت بیان نمود: ایمن سازی و استقامت تونل های باقیمانده آزادراه بسیار حائز اهمیت می باشد و باید در اولویت پیمانکاران پروژه قرار گیرد.
حجت الاسلام خلیلی ضمن اشاره به نگرانی هایی در خصوص ریزش احتمالی تونل های باقیمانده آزادراه قزوین – رشت در محدوده منجیل – رودبار خاطرنشان کرد: تعلل در ایمن سازی تونل های باقیمانده به هیچ عنوان پذیرفته نیست و اگر اتفاقی در این بخش رخ دهد متولیان اجرای پروژه باید پاسخ دهند.
وی ضمن اشاره به نقش نظارتی دستگاه قضا در قسمت های مختلف اضافه کرد: دستگاه قضایی گیلان از چگونگی روند اجرای پروژه و پرداختی های صورت گرفته نظارت جدی دارد و هیچ گونه کوتاهی در این حوزه را نمی پذیرد.

انتقاد از توقف روند اجرای پروژه باقیمانده آزادراه قزوین رشت
«احمد آقایی» معاون جلوگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان هم در بازدید از این پروژه اظهار نمود: پرداخت مطالبات و معوقات کارگران پروژه باقیمانده آزادراه قزوین - رشت جز دغدغه های اصلی دستگاه قضایی است و به جد پیگیری می شود.
وی ضمن اشاره به تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات کارگران پروژه اضافه کرد: این میزان اعتبار در مرحله تخصیص و پرداخت قرار دارد و بزودی به حساب کارگران واریز می شود.
معاون جلوگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با انتقاد از توقف روند اجرای پروژه باقیمانده آزادراه قزوین - رشت بیان نمود: با پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکار از جانب دولت، اجرای پروژه باید آهنگ سرعت به خود بگیرد.
تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای روند اجرای پروژه ۸ کیلومتر باقیمانده
«مسعود کاظمی» معاون امور عمرانی استاندار گیلان هم اظهار نمود: عدم لاینینگ کردن تونل های باقیمانده آزادراه قزوین - رشت احتمال رانش آن را زیاد می کند و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
وی ضمن اشاره به ملی بودن پروژه آزادراه قزوین - رشت اضافه کرد: نگاه به این پروژه باید ملی باشد در غیر این صورت کارها ابتر می ماند.
معاون امور عمرانی استاندار گیلان از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای روند اجرای پروژه ۸ کیلومتر باقیمانده اطلاع داد و افزود: اولویت اصلی این اعتبار پرداخت مطالبات و معوقات کارگران پروژه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت است.
کاظمی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های ملی پیمانکار محور است، اظهار داشت: در اجرای پروژه های بزرگ بخش اصلی آورده و هزینه های اجرا بر دوش پیمانکار است و تا زمان اجرای کامل پروژه مطالبات پیمانکار تسویه می شود.
وی افزود: در اجرای ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه آزادراه قزوین -رشت از ظرفیت پیمانکار خوب بهره گرفته نشده است.
معاون امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اینکه اجرای باقیمانده پروژه آزادراه قزوین - رشت از نان شب هم واجب تر است، اظهار داشت: برای تأمین مصالح مورد نیاز این پروژه تمام برداشت های شن و ماسه به این پروژه منعطف شده است.
کاظمی ضمن اشاره به اختصاص بودجه متناسب با میزان جمعیت افزود: گیلان اعتبار سرانه جمعیتی دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری را جذب می کند در حالیکه فقط در چهارماهه نخست سال بیشتر از ۵۲ میلیون مسافر وارد این استان شده است.
وی ناترازی سرانه جمعیت شناور و مسافر با میزان اعتبارات استان اضافه کرد: گیلان استان توریست پذیر است و باید برای فراهم کردن زیرساخت ها نگاه ویژه تری در قسمت اعتبارات به این استان شود.

اجرای این پروژه چهار هزار تن میلگرد نیاز دارد
یکی از متولیان اجرای باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت، پرداخت معوقات کارگران را دغدغه اصلی برشمرد و بیان نمود: توقف پروژه بیشتر به علت مشکلات اعتباری بوده است و کارگران رمقی برای ادامه فعالیت ندارند.
وی ضمن اشاره به اهمیت سرعت بخشی اجرای پروژه بخصوص لاینینگ کردن تونل ها اضافه کرد: اگر لاینینگ تونل در نخستین زمان انجام نشود احتمال رانش وجود دارد.
این مجری پروژه باقیمانده آزادراه قزوین – رشت کمبود مصالح را چالش دیگری اجرای این پروژه عنوان نمود و اظهار داشت: برای ادامه اجرای پروژه حدود چهار هزار تن میلگرد نیاز است که اعتبار آن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است.
وی افزود: برای اجرای عملیاتی و بهره برداری کامل دو تونل باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
پرداخت معوقات کارکنان ظرف یک هفته
جمعی از کارگران اجرای ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت که به دلیل عدم پرداخت چندین ماهه حقوق، دست از کار کشیده بودند، درد و دل هایشان را رئیس کل دادگستری گیلان در بین گذاشتند و بنا شد در نخستین فرصت ظرف کمتر از یک هفته همه معوقات و مطالباتشان پرداخت گردد و روند اجرای پروژه مجدد شکل رسمی به خود بگیرد.
آنطور که معلوم است چالش اعتباری، صعب العبور بودن اجرای پروژه و همینطور عدم بهره گیری از ظرفیت پیمانکار و نظارت بر عملکردها سبب شده تا ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین – رشت به کابوسی برای مسؤلان استان و شهرستان رودبار تبدیل گردد که با عنایت به نگاه ویژه دولت و مسؤلان ملی و استانی و پیگیری های دستگاه قضایی در جهت سرعت بخشی به اجرای پروژه، روند اجرای این پروژه تاریخی وارد فاز جدیدی شود و البته چشم همه این اما و اگرها به «اعتبارات» دوخته شده است.


منبع:

1401/08/18
08:06:50
0.0 / 5
346
تگهای خبر: بهره برداری , دستگاه , راه , سرعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک