یك كارشناس مطرح كرد حذف یارانه سوخت، بهترین راهکار برای رشد صنعت هوایی به گزارش زمین دار شو، یک کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با اشاره به اینکه حذف یارانه سوخت، بهترین راهکار برای رشد صنعت هوایی است، اظهار داشت: البته این حذف باید به صورت تدریجی صورت گیرد تا تاثیر زیادی بر صنعت هوایی نداشته باشد. علی کجباف در گفتگو با ایسنا، در رابطه با چالش های صنعت هوایی بیان نمود: چالش روز صنعت هواپیمایی ایران کمبود صندلی پرواز در بازار است. این کمبود به علت دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما است. این دخالت سبب شده که شرکتهای هواپیمایی نتوانند قیمت بلیت ها را متناسب با هزینه های خود بالا برند و در نتیجه، مجبور به کاهش تعداد صندلی های پروازهای خود شده اند. وی با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان از مشکلات دیگر صنعت هواپیمایی است، اضافه کرد: فرسودگی ناوگان سبب افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیماها، کاهش بهره وری روزانه هواپیما و زمین گیری برخی ناوگان و در نهایت افزایش قیمت بلیت می شود. در عین حال تحریم ها هم سبب افزایش هزینه های تأمین قطعات و خدمات هواپیمایی شده است. این کارشناس حوزه حمل و نقل هوایی در رابطه با علت کمبود بلیت هواپیما بیان نمود: علت اصلی کمبود صندلی پرواز در ایران، دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما است. قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری تعیین می شود و این دخالت سبب شده که شرکتهای هواپیمایی نتوانند قیمت بلیت ها را متناسب با هزینه های خود بالا برند و در نتیجه، مجبور به کاهش تعداد صندلی های پروازهای خود شده اند. فرسودگی ناوگان و تحریم ها، عامل موثر در کمبود عرضه بلیت کجباف افزود: البته فرسودگی ناوگان و تحریم ها هم از دیگر عوامل کمبود عرضه بلیت است. فرسودگی ناوگان سبب افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیماها و در نتیجه افزایش قیمت بلیت می شود. تحریم ها هم سبب افزایش هزینه های تأمین قطعات و خدمات هواپیمایی می شود. وی در رابطه با نقش ایرلاین ها در این خصوص توضیح داد: فارغ از عوامل ساختار رقابتی صنعت هواپیمایی، به نظر می آید شرکتهای هواپیمایی بابت کاهش قیمت بلیت از دو طریق عرضه صندلی خویش را در بازار محدود کرده اند. یک از راه کاهش پروازها، که ایرلاین ها تعداد پروازهای خویش را کاهش داده اند تا تعداد صندلی های کمتری در بازار عرضه کنند. دیگر از راه غیرفعال کردن و زمین گیر کردن ناوگان خود، شرکتهای هواپیمایی بعضی از هواپیماهای خویش را زمین گیر کرده اند تا هزینه های تعمیر و نگهداری آنها را کاهش دهند. این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به اینکه کاهش دستوری قیمت بلیت سبب کاهش درآمد شرکتهای هواپیمایی می شود. در نتیجه، شرکتهای هواپیمایی برای جبران این کاهش درآمد، باید هزینه های خویش را کاهش دهند یا تعداد صندلی های خویش را کاهش دهند. کجباف تصریح کرد: کاهش قیمت دستوری بلیت هواپیما، گرچه در کوتاه مدت، تقاضای صنعت هواپیمایی را زیاد می کند و حتی سبب می شود که بعضی از مردم از سایر شقوق حمل و نقل نظیر جاده ای و ریلی به سمت پرواز با هواپیما روی بیاورند، ولی در بلندمدت این امر می تواند منجر به کاهش کیفیت خدمات شرکتهای هواپیمایی، کاهش ایمنی پروازها و حتی ورشکستگی بعضی از شرکتهای هواپیمایی شود. وی افزود: یکی از طریق های کاهش هزینه بلیت، و تراز کردن درآمد و هزینه در شرکتهای هواپیمایی، کاهش کیفیت خدمات است. شرکتهای هواپیمایی امکان دارد برای جبران کاهش درآمد، هزینه های خدمات خویش را کاهش دهند. این امر می تواند منجر به کاهش ایمنی پروازها، کاهش راحتی مسافران و کاهش جذابیت شرکت هواپیمایی برای مسافران شود. این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی بیان نمود: در سالهای اخیر، شرکتهای هواپیمایی ایران بارها از افزایش قیمت بلیت هواپیما برای جبران هزینه های خود اطلاع داده اند. این افزایش قیمت با مخالفت های زیادی از جانب مردم و مسؤلان روبرو شده است. مهم ترین علت افزایش قیمت بلیت هواپیما ناشی از تورم و نرخ ارز است. تورم سبب افزایش هزینه های پرسنلی، هزینه های تأمین قطعات و حتی خدمات فرودگاهی می شود. افزایش نرخ ارز هم سبب افزایش هزینه های واردات قطعات و خدمات هواپیمایی می شود. مسئولان دولتی با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالف هستند کجباف با اشاره به اینکه با وجود درخواست شرکتهای هواپیمایی، عموماً مسؤلان با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالف هستند، اضافه کرد: یکی از علل آنها اینست که افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند سبب افزایش هزینه های سفر برای مردم شود. این امر می تواند بخصوص برای اقشار کم درآمد جامعه مشکل ساز باشد. خیلی از مردم از سفر با هواپیما برای انجام کارهای ضروری مانند زیارت، درمان و دیدار با خانواده و دوستان استفاده می نمایند. افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند این سفرها را برای آنها دشوارتر یا حتی غیر ممکن کند. وی افزود: همینطور افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند سبب افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات در رابطه با سفر شود. بعنوان مثال، امکان دارد سبب افزایش قیمت هتل ها، رستوران ها و سایر خدمات گردشگری شود. این امر می تواند بخصوص برای گردشگری و صنعت حمل و نقل هوایی مشکل ساز باشد. گردشگری یکی از صنایع مهم در اقتصاد ایران است و درآمد زیادی را برای کشور بوجود می آورد. افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند سبب کاهش درآمد این صنعت شود. این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی تصریح کرد: در کنار علل اقتصادی، مسؤلان امکان دارد علل سیاسی و اجتماعی دیگری هم برای مخالفت با افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند. بعنوان مثال، امکان دارد نگران باشند که افزایش قیمت بلیت هواپیما سبب افزایش نارضایتی عمومی شده یا این که دولت را به پشتیبانی از منافع شرکتهای هواپیمایی متهم کنند. آزادسازی بلیت هواپیما چه نتیجه ای به دنبال دارد؟ کجباف در رابطه با نتیجه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بیان نمود: گرچه در شروع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، با افزایش قیمت بلیت، تقاضا کاسته می شود، اما در بلندمدت هزینه های یارانه ای دولت برای پشتیبانی از شرکتهای هواپیمایی کاسته می شود. همچنین، با افزایش رقابت بین شرکتهای هواپیمایی، کیفیت خدمات و بهره وری صنعت هواپیمایی افزایش خواهد یافت و قیمت بلیت هواپیما هم کاسته می شود. وی افزود: با عنایت به این مشکلات، افزایش قیمت بلیت هواپیما بعنوان یک چاره برای جبران کاهش درآمد شرکتهای هواپیمایی پیشنهاد می شود. البته این افزایش قیمت باید بگونه ای باشد که فشار زیادی به مردم وارد نکند و سبب کاهش تقاضا برای سفر با هواپیما نشود. برای این منظور، دولت باید با همکاری شرکتهای هواپیمایی، یک سازوکار مناسب برای تعیین قیمت بلیت هواپیما تدوین کند. این سازوکار باید بگونه ای باشد که از یک سو، هزینه های شرکتهای هواپیمایی را پوشش دهد و از طرفی، فشار زیادی بر مردم وارد نکند. سوخت یارانه ای پرسش: هم اکنون شرکتهای هواپیمایی یارانه سوخت دریافت می کنند. برای رشد صنعت هوایی بهتر است این روند ادامه داشته باشد؟ یا یارانه سوخت حذف شود؟ این کارشناس صنعت حمل و نقل با اشاره به اینکه ادامه روند دریافت یارانه سوخت توسط شرکتهای هواپیمایی، چندان به نفع رشد صنعت هوایی نیست، اضافه کرد: این امر سبب می شود شرکت ها انگیزه ای برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره وری آن نداشته باشند. همچنین، یارانه سوخت بهانه ای برای مداخله دولت در بازار و نرخ گذاری دستوری قیمت بلیت هواپیما از جانب دولت بوجود می آورد. کجباف افزود: در مقابل حذف یارانه سوخت به همراه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سبب می شود که قیمت بلیت هواپیما به قیمت واقعی خود نزدیک تر شود. این امر امکان دارد سبب کاهش تقاضا برای سفر با هواپیما شود، اما در نهایت سبب می شود که صنعت هوایی به صورت پایدار رشد کند. وی تصریح کرد: ازاین رو به نظر می آید که حذف یارانه سوخت، بهترین راهکار برای رشد صنعت هوایی است. البته این حذف باید به صورت تدریجی صورت گیرد تا تاثیر زیادی بر صنعت هوایی نداشته باشد. همچنین، باید راهکارهای جایگزینی برای پشتیبانی از شرکتهای هواپیمایی در نظر گرفته شود. بعنوان مثال، دولت می تواند به شرکتهای هواپیمایی تسهیلاتی عرضه کند تا هواپیماهای جدید و کارآمدتری بخرند. این امر سبب می شود که مصرف سوخت شرکت ها و در نتیجه، هزینه آنها کاهش پیدا کند. منبع: zamindarsho.ir 1402/11/08 16:29:45 0.0 / 5 320 تگهای خبر: پرواز , تسهیلات , جاده , حمل و نقل این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط افزایش مبادلات ترانزیتی ایران و ترکمنستان به ۴۰۰ دستگاه واگن گردشگری مناطق آزاد در راه شفافیت و رونق قرار دارد عمر سازه های فولادی 5 برابر سازه های بتنی است اجبار توسعه دریا محور با عنایت به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۹ بعلاوه ۲