مهر گزارش می دهد؛

كاهش سود وام مسكن شامل چه كسانی می شود؟، چرایی عدم افزایش سقف وام

كاهش سود وام مسكن شامل چه كسانی می شود؟، چرایی عدم افزایش سقف وام زمین دار شو: باآنكه وزارت راه و شهرسازی درخواست افزایش رقم وام مسكن به ۲۰۰میلیون را داده بود، اما احیانا شورای پول و اعتبار باتوجه به كسری منابع صندوق مسكن یكم با این خواسته موافقت نكرده است.



به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، مصوبه عصر روز گذشته شورای پول و اعتبار درباره كاهش نرخ سود تسهیلات مسكن در بافت های فرسوده و ناكارآمد شهری و همینطور سایر مناطق شهری توانسته تا حدودی انتظارات مردم و كارشناسان بازار مسكن را برآورده كند.
این اتفاق نشان داده است می توان با مدیریت بهینه هزینه ها، نرخ سود انواع تسهیلات مسكن به خصوص وام مسكن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسكن را هم كاهش داد.
بر اساس مصوبه عصر روز گذشته شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات مسكن از محل صندوق پس انداز مسكن یكم از ۹.۵ درصد به ۸ درصد كاهش پیدا كرد. همینطور این نرخ سود برای خریداران مسكن در بافت های فرسوده و ناكارآمد شهری از ۸ به ۶ درصد كاهش یافته است.
مظاهریان هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار مهر از عرضه درخواست وزارت راه و شهرسازی به شورای پول و اعتبار برای بررسی بسته درخواستی این وزارت خانه در مورد اصلاح وضعیت وام مسكن از محل صندوق پس انداز مسكن یكم شامل دو فاكتور «افزایش رقم وام مسكن زوجین خانه اولی از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان» و همینطور «كاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسكن برای دارندگان این وام چه در بافت های فرسوده و چه سایر مناطق شهری» اطلاع داده بود.
با این حال شورای پول و اعتبار با بخش نخست آن مخالفت كرد و تنها بخش دوم این بسته درخواستی شامل كاهش نرخ سود تسهیلات را پذیرفت.
مظاهریان: به قولمان عمل كردیم
معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همینطور بعد از اعلام مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات مصوبه شورای پول و اعتبار اظهار داشت: باید صبر كرد تا در ایام آینده جزئیات بیشتری از مصوب دیشب شورا اعلام گردد.
به گفته مظاهریان، با این مصوبه، به قولی كه داده شده بود عمل شده است.
چرا وام ۲۰۰ میلیون تومانی تصویب نشد؟
از سوی دیگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست هفته گذشته با اعضای كمیسیون عمران مجلس درباره كاهش منابع صندوق پس انداز مسكن یكم گفته بود مقرر است در صورت موافقت رئیس جمهور، ۱ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی (و نه ارزی) به صندوق مسكن یكم اختصاص پیدا كند تا كسری آن جبران شود.
ابوالقاسم رحیمی اناركی مدیرعامل بانك عامل بخش مسكن هم در بهمن ماه سال قبل در مراسم سالگرد تأسیس این بانك از كمبود منابع صندوق پس انداز مسكن یكم و ناكافی بودن افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی (مصوبه مجلس در ذیل قانون برنامه ششم توسعه)، به صورت ۲ فقره تخصیص ۵ هزار میلیارد تومانی (در حال حاضر تنها ۵ هزار میلیارد تومان اول آن هم به صورت تهاتر با بدهی های این بانك به بانك مركزی انجام شده است) برای اصلاح منابع صندوق پس انداز مسكن یكم اطلاع داده بود.
به نظر می رسد با عنایت به استقبالی كه سپرده گذاران از صندوق مسكن یكم داشته اند، كسری منابع آن گریزناپذیر باشد. بنابر اعلام بانك عامل بخش مسكن در آذرماه سال قبل میزان افتتاح حساب در صندوق مسكن یكم ۴ برابر ماه مشابه سال پیش از آن بوده است.
مدیرعامل این بانك بارها اعلام نموده است میزان افتتاح حساب در صندوق مسكن یكم بسیار بیشتر از پیش بینی طراحان این صندوق بوده است به گونه ای كه با عنایت به تعداد حساب های افتتاح شده در این صندوق، سالانه ۲۰۰ هزار فقره برای بانك عامل بخش مسكن تعهد شده است حال آنكه ظرفیت این بانك كمتر از نصف تعهد بوجود آمده برای افتتاح كنندگان حساب است.
بر اساس اعلام كارشناسان اقتصاد مسكن، در صورتی كه با افزایش رقم وام مسكن یكم از ۱۶۰ میلیون تومان (ویژه زوجین) به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت می شد، وضعیت كسری منابع صندوق مسكن یكم به شكل جدی در سریع ترین زمان ممكن رخ می نمود. به خصوص كه با كاهش نرخ سود این تسهیلات، باز هم شاهد استقبال بیشتر مردم از این نوع تسهیلات مسكن خواهیم بود.
مبلغ اقساط وام مسكن با نرخ سود جدید
با توجه به اینكه نرخ سود تسهیلات مسكن از ۹.۵ به ۸ درصد كاهش یافته است و از جانب دیگر، ۹۰ درصد تسهیلات مسكن یكم در غیر از بافت های فرسوده مصرف شده، اقساط تسهیلات مسكن در مناطق شهری غیر از بافت فرسوده در دو حالت انفرادی و زوجین و همینطور سه مدل «تهران»، «مراكز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر» و «سایر شهرها» به شرح زیر خواهد بود:
انفرادی تهران (۸۰ میلیون تومان): ۸۶۵ هزار تومان
انفرادی مراكز استانها (۶۰ میلیون تومان): ۶۵۰ هزار تومان
انفرادی سایر شهرها (۴۰ میلیون تومان): ۴۳۳ هزار تومان
زوجین تهران (۱۶۰ میلیون تومان): ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
زوجین مراكز استان ها (۱۲۰ میلیون تومان): ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان
زوجین سایر شهرها (۸۰ میلیون تومان): ۸۶۵ هزار تومان
آیا شرایط جدید عطف به ماسبق می شود؟
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح مركز كارآفرینی بانك عامل بخش مسكن در جمع خبرنگاران در مهر ماه سال قبل در پاسخ به پرسشی در مورد تغییر شرایط صندوق پس انداز مسكن یكم اظهار نمود:
«تغییر این شرایط به سود وام گیرندگان در حال پیگیری در هیئت دولت و شورای پول و اعتبار است. مردم منتظر نباشند تا شرایط جدید اعلام، ابلاغ و اعمال شود و سپس به افتتاح حساب پی انداز مسكن یكم مبادرت كنند، بلكه اگر شرایط جدید وضع شود، این مصوبات عطف به ماسبق شده و مشمول سپرده گذاران قبلی هم خواهد شد.»
البته این اظهارات آخوندی مربوط به نخستین زمزمه های كاهش نرخ سود تسهیلات مسكن بود كه بعد از مدتی اعمال شد. اما اینكه آیا در شرایط جدید اعلامی، این تغییرات هم عطف به ماسبق شده و به دارندگان حساب های صندوق پس انداز مسكن یكم كه پیش از تاریخ ابلاغ شرایط جدید، به افتتاح حساب در این صندوق مبادرت كرده بودند هم تعلق می گیرد یا خیر؟، مشخص نمی باشد و باید منتظر تدوین دستورالعمل اجرایی آن در بانك عامل بخش مسكن باشیم.

1397/02/05
19:39:22
5.0 / 5
4369
تگهای خبر: بانك , تسهیلات , راه , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک