رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران هشدار داد

خطر حذف ایران از مسیر ایرلاین های خارجی

خطر حذف ایران از مسیر ایرلاین های خارجی زمین دار شو: «وقتی نرخ پروازهای خارجی صد درصد گران می شود، تقاضا كاسته می شود و پروازها كم یا كنسل می شود، در نهایت به مرحله ای می رسیم كه ایرلاین های خارجی مسیر هوایی ایران را حذف خواهند كرد؛ یك خودتحریمی كه نه تنها سفر ایرانیان به خارج از كشور، بلكه سفر گردشگران خارجی به ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را هم در معرض تهدید قرار داده است.»


رضا اباذری ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران ـ با بیان این مطلب و با اشاره به نتایج توقف پرداخت ارز دولتی به شركت های هواپیمایی كه سفرهای هوایی را بخصوص در مسیرهای خارجی در معرض تهدید قرار داده است، به ایسنا اظهار داشت: با افزایش صد درصدی نرخ بلیت هواپیماها دو اتفاق می افتد؛ نخست آن كه ایرلاین ها نمی توانند به تعهدات پیشین خود عمل كنند، چراكه آن ها قبلا قیمت بلیت های خویش را با ارز ۴۴۰ محاسبه كرده اند و حالا كه باید به مشتری جواب بدهند، مبنای محاسبه ۸۸۰۰ تومان شده است، این اختلاف هزینه را چه كسی پرداخت می كند؟ ایرلاین كه نمی تواند دیگر ارز ۴۴۰۰ تومانی را تامین كند، از مسافر هم نمی خواهد بگیرد، از طرفی آن ها باید هزینه فایده را محاسبه كنند كه رقم قابل توجهی می شود؛ درحالی كه محل جبران آن مشخص نمی باشد.
او پیامد دیگر این تصمیم ارزی را تولید موج سینوسی منفی در سفرهای هوایی خارجی و حتی داخلی دانست و در این باره توضیح داد: وقتی نرخ بالا می رود، تقاضا كاسته می شود و به دنبال آن، تعداد پروازها كم یا در بعضی مسیرها كامل كنسل می گردد و به نقطه ای می رسیم كه در بعضی مسیرهای هوایی، حتی یك پرواز هم نخواهیم داشت.
به اعتقاد وی، این موج منفی تمام مسیرهای هوایی را كه ایرلاین های خارجی در آن برنامه پروازی دارند، تهدید می كند. انتظار می رود كاهش تقاضا، این شركت های هواپیمایی را كه در روز چند پرواز دارند به سمتی هدایت كند كه در اولین مرحله تعداد پروازهای خویش را كاهش دهند و به مرور و درصورت ادامه روند كاهشی درخواست ها، مسیر ایران را حذف نمایند. این اتفاقی است كه قبلا در راه هوایی اربیل عراق تجربه شده است.
اباذری تصریح كرد: اگر فكری به حال صنعت هوانوردی و مسافری كشور نكنیم، بزودی موج سینوسی منفی در میزان مشاركت ایرلاین های خارجی و حتی داخلی تولید می گردد. این «خودتحریمی» یقینا اثرات مخربی در گردشگری ورودی خواهد داشت و به شدت حجم سفر گردشگران خارجی را كم خواهد كرد، چون كه زمینه و تنوع حمل و نقل هوایی از بین می رود. آن هم در شرایطی كه آقایان مدام در رسانه ها افزایش نرخ ارز در ایران را برای گردشگری ورودی مفید و مثبت می دانند، درحالی كه وقتی سفر هوایی گران شود، دیگر برای مسافر خارجی به صرفه نیست كه به ایران بیاید. كاهش مسافر، توجیه برقراری خط هوایی با ایران را هم برای ایرلاین های خارجی از بین می برود، چراكه با یكی دو پرواز در هفته نمی توانند هزینه های خویش را تامین كنند.
او با بیان این كه چنین اتفاقی سفرهای خارجی ایرانیان را هم تحت تاثیر قرار می دهد، اضافه كرد: ما باید برای خانوار ایرانی شرایط سفر را فراهم نماییم، اما با این تصمیم بخش زیادی از مسافران مقاصد خارجی خویش را از دست می دهند. باید از حالا جلوی این خودتحریمی را بگیریم، جریانی كه مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را همچون خدمات فنی و مهندسی، كترینگ، هتل و تجهیزات وابسته به آن را هم در معرض خطر قرار داده است.
وی اظهار نمود: ما فكر می نماییم گرانی دلار، درآمد صنعت گردشگری را دو برابر می كند كه شاید این اتفاق در كوتاه مدت رخ دهد، اما در بین مدت اگر برای این خودتحریمی فكری نكنیم، اوضاع بدتر می گردد.
اباذری اضافه كرد: اولین انتظار از دستگاه های دولتی، تهیه و اجرای بسته حمایتی سفر است تا به كسب و كار گردشگری رونق دهد، این طور نباشد كه دلار ۱۰۰ تومان ارزان تر شود و آقایان بگویند اوضاع رو به بهبودی رفته است، تعریف بسته حمایتی كاملا مشخص است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در ادامه این گفت وگو درباره اظهارنظرهایی كه درباره ارزانی سفرهای خارجی با آزادسازی صرافی ها و معامله دلار به نرخ ۸۸۰۰ تومان صورت گرفته بود، اظهار داشت: این مورد در زمانی صحت داشت كه برخی از شهروندان ارز ۵۰۰ یورویی می گرفتند و از مابه تفاوت آن هزینه سفرشان را تامین می كردند و سود ناچیزی هم بدست می آوردند، اما سفر خارجی كه فقط تركیه، دبی و یا گرجستان نیست، سفر خارجی همه دنیا را در بر می گیرد و آن ارز دولتی كه تعیین كرده بودند برای سفرهای جدی تری كه به نقاط دورتری انجام می شد، اصلا كافی نبود. ضمن این كه هیچ ارزانی دلیلی بر وفور نیست، بلكه نشانه ای از ركود است، برای همین اكنون شاهد كاهش كیفیت، تقاضا و درآمدِ بخش های وابسته به سفر هستیم.



1397/05/20
15:14:02
5.0 / 5
4360
تگهای خبر: پرواز , خدمات , راه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک