اراده ای برای ارزان سازی قیمت بلیت هواپیما وجود دارد؟ زمین دار شو: در حالی وزیر راه اعتقاد دارد، حفظ صنعت هوانوردی مهم تر از قیمت بلیت پروازها است كه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باور دارد افزایش قیمت بلیت هواپیما به نفع صنعت حمل ونقل نیست، همان گونه كه كارشناسان گردشگری در دو هفته اخیر بعد از افزایش قیمت ها درباره ریزش مسافران پروازی، كاهش فعالیت شركت های هواپیمایی در بعضی مسیرهای داخلی و خارجی و حتی حذف مسیر ایران توسط ایرلاین های خارجی در آینده ای نزدیك، اخطار جدی داده اند. به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، ۱۷ مرداد همزمان با اجرای بسته جدید ارزی و با خروج شركت های هواپیمایی از اولویت دریافت ارز دولتی، نرخ بلیت پروازها ناگهان با افزایشی بیش از صد درصد روبه رو شد. اولین آلارم را آژانس های گردشگری به صدا درآوردند و اخطار دادند؛ این اقدام شركت های هواپیمایی كه با عمل متخلفانه فروش بلیت ها به دلار یا یورو همراه بود، سفر و صنعت گردشگری را به مخاطره خواهند انداخت. سازمان هواپیمایی چند روز بعد بخشنامه تسعیر ارزی را ابلاغ نمود و از ایرلاین های خارجی خواست قیمت ها را به ارز رایج در ایران بفروشند، در عین حال كه آن ها را به نمایش همه بلیت های صادره و به فروش رسیده بر مبنای واحد پول رسمی كشور ملزم كرد اما به گزارش آژانس های مسافرتی این رویه فقط در تعدادی از شركت های هواپیمایی تغییر نمود. هنوز ایرلاین هایی هستند كه فروش ارزی دارند و عرضه ریالی بلیت های خویش را روی سیستم ها مسدود كرده اند. با ادامه این گرانی كه به مسیرهای هوایی داخلی هم سرایت كرد، سازمان هواپیمایی اعلام نمود: ارز موردنیاز ایرلاین ها با استفاده از سامانه «سنا» تخصیص پیدا می كند. دستوری كه در ظاهر قیمت ها را كنترل می كرد، اما در واقع تفاوت ناچیز ارز سنا و آزاد چنین سرنوشتی را رقم نزد و روند صعودی نرخ سفرهای هوایی همچنان ادامه پیدا كرد تا آن جا كه علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ ۲۲ مرداد در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری ـ معاون اول رییس جمهور ـ با تشریح وضعیتی كه در انتظار صنعت حمل ونقل هوایی، گردشگری و همینطور سفرهای داخلی، خارجی و ورودی است، درخواست كرد: «با قید فوریت كمیته ای مشترك با عضویت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی كشوری) و بانك مركزی تشكیل گردد تا ابعاد مختلف مبحث گرانی بلیت هواپیما و سفر، بررسی و كارشناسی شده و راهكارهای عملیاتی برون رفت از چالش های پیش رو به صورت واقع گرایانه احصاء و اجرایی شود. » نامه ای كه تابحال پاسخ و واكنش عمومی نداشته است. در این میان كه هر روز اسناد و تصاویری از بلیت های گران شده و فیلم هایی از پروازهای خالی از مسافر منتشر می شود، وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در واكنش گفت، كه «در شرایط فعلی حفظ صنعت هوانوردی از قیمت پروازها برای كشور بسیار مهمتر است و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریم ها حفظ و در حركت نگه داریم. » راه كار وزیر برای برون رفت از وضعیتی كه به اعتقاد آژانس های مسافرتی و هوایی به بیكاری صنعت حمل ونقل و گردشگری و حذف سفرهای هوایی از سبد خانوار ایرانی بخصوص در قشر كم درآمد و متوسط منجر خواهد شد، آن بوده كه «شركت های هواپیمایی قیمت بلیت ها را روی پایگاه های اینترنتی خود منتشر كنند و سهم پروازهای چارتر هم از سبد پروازها به شدت محدود شود.» آخوندی اعتقاد دارد كه «افزایش قیمت ها در پروازهای چارتر خیلی بیشتر از قیمت رسمی شركت های هواپیمایی است». برای همین به مردم سفارش كرد: «بلیت هواپیمای خویش را از شركت های هواپیمایی تهیه كنند؛ چراكه این قیمت ها متعادل تر است و مشمول تخلفات پروازهای چارتری نیست. » اما سیدهادی بهادری ـ عضو كمیسیون عمران مجلس ـ به این اظهارات وزیر راه واكنش نشان داده و تاكید كرده كه «صنعت هوانوردی وابسته به مسافر است» و گفته كه «با فدا شدن مسافر، این صنعت از بین خواهد رفت. ازاین رو باید حمایت های لازم از مسافران صورت گیرد تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. هزینه های زیادی برای توسعه فرودگاه ها شده است كه با حمایت نكردن از مسافران و از بین رفتن این صنعت، شاهد هدررفت آن سرمایه ها خواهیم بود. » او افزایش قیمت بلیت ها بخصوص در مسیرهای داخلی را ناشی از نبود برنامه ریزی صحیح دانسته و گفته، «دولت باید در این زمینه تدبیری بیندیشد، آنچه امروز دیده می گردد یك بی تدبیری مدیریتی است.» با آن كه وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی كشوری و تشكل های صنفی شركت های هواپیمایی بر این باورند كه: افزایش قیمت بلیت ها تحت تاثیر قطع پرداخت ارز دولتی و عملكرد چارترها بوده، اما آژانس های گردشگری معتقدند آنچه سفرهای هوایی را به چنین سرنوشتی دچار كرده؛ علاوه بر تعیین نرخ تبدیل ارز (ROE) در بازار ثانویه و البته رفتار چارترها، زیاده خواهی ایرلاین ها هم بوده است. برای همین و به انگیزه احصاء راهكارهایی برای برون رفت از شرایطی كه خلاف سیاست گذاری ها برای رونق سفرهای داخلی و جایگزینی آن با سفرهای خارجی است، ستاد هماهنگی خدمات سفر دست به كار شد و همان مسیری را رفت كه از معاون اول رییس جمهور هم درخواست كرده بود در دولت شرایطش را فراهم آورد. در این جلسه كه خروجی آن توافق برای تشكیل كارگروهی ویژه برای بررسی مبحث قیمت بلیت هواپیما و سفر بود، عابدزاده ـ رییس سازمان هواپیمایی ـ در دفاع از ایرلاین ها اظهار داشت: «صنعت هواپیمایی جزو صنایع پولدار نیست، در كشور ما هم باید این گونه باشد. افرادی كه دنبال سود هستند وارد این صنعت نشوند. متاسفانه نگاه لوكس به صنعت هواپیمایی خسارات زیادی وارد كرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی كشور از بین می رفت، یكی از مسائلی كه تا دو سال قبل داشتیم این بود كه خط های هوایی نمی توانستند پول سوخت خویش را بپردازند. آزادسازی، نگرش ها را عوض كرد هرچند برخی مشكلات وجود دارد.» با این وجود او خاطرنشان كرد: «بازگشت به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی كشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل ونقل هوایی عیار سنجش توسعه كشور است و ما نباید روند درستی را كه در این حوزه بوجود آمده است، متوقف نماییم.» عابدزاده افزود: «هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در كشور ما كم كم به یك كالای لوكس تبدیل شد، این در شرایطی است كه در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود كه سفرهای ارزان تولید شود؛ چراكه سفر یكی از نشانه های توسعه یافتگی كشورها به حساب می آید. » مرتضی دهقان ـ معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری ـ در همان جلسه و هم راستا با سخنان رییسش، اظهار داشت كه «آزادسازی برای شركت های هواپیمایی صورت گرفت و قرار نبود شامل حال پروازهای چارتری شود، متاسفانه این مورد رعایت نشد و تخلف شده است. نزدیك به ۷۰ درصد بلیت های كشور تابع مقررات ابطال و تغییر است و حدود ۳۰ درصد چارتری است، خیلی از سایت هایی كه هواپیمای چارتری عرضه می دادند را به سازمان تعزیرات حكومتی معرفی كردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری همكاری داشته باشیم.» دهقان اضافه كرد كه، «۳۴ درصد هزینه های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می گردد اما در كشور ما این هزینه ۱۹ درصد است؛ چراكه ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت یارانه می دهیم. با این وجود ۵۰ درصد هزینه های هواپیمایی داخلی ارزی است، بعضی می گویند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها ندارد درحالی كه این مورد صحت ندارد.» معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت كه «شرایط تحمیلی تحریم بر صنعت سبب شده فشارهای زیادی به شركت ها برای تامین ناوگان و قطعات وارد شود و افزایش هزینه های عمومی در ماه های اخیر هم سبب شده كه سفرهای هوایی كاهش پیدا كند. » محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری و رییس ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر ـ هم كه با بسته پیشنهادی تشكیل كارگروه ویژه برای بررسی مبحث قیمت بلیت هواپیما با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی كشوری، وزارت كشور، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی در این جلسه حاضر شده بود، تصریح كرد: «مشكلاتی كه در این بخش به وجود آمده است، باید سریعا در ستاد هماهنگی سفر، بررسی و حل شود، چراكه یكی از اركان تشكیل ستاد، بررسی و رفع مشكلات و موانع در این بخش بوده است.» خدایی در پاسخ به نگرانی های سازمان هواپیمایی هم اظهار داشت: «ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید سقفی برای بلیت ها قائل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین ها با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می شوند چراكه قدرت خرید مردم بالا نرفته است.» 1397/06/01 13:40:29 5.0 / 5 4448 تگهای خبر: پرواز , خدمات , راه , شركت این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط یک بام و دو هوای فیلترشکن ها خرید آیفون 16 پرو قسطی از آوافون ضرورت تعیین تکلیف برنج های تولیدی امسال شالیکاران شمالی از طرف دولت برنامه جدید بانک مرکزی برای عرضه سکه نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۴