در گزارش زمین دار شو تشریح شد

جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار به خط آهن چابهار-زاهدان

جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار به خط آهن چابهار-زاهدان به گزارش زمین دار شو معاون ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به خط آهن چابهار-زاهدان را شرح داد.



عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه راه آهن چابهار- زاهدان اظهار داشت: تامین منابع مالی این پروژه در سالهای اخیر با فراز و نشیب های گوناگونی مواجه بود. اما در ۴سال گذشته باوجود سختی هایی كه در مورد تامین منابع اجرای این پروژه داشتیم به پیشرفت های قابل توجهی دست یافتیم.
وی اضافه كرد: اما با عنایت به اینكه منابع بودجه برای اجرای این ابرپروژه كافی نبود، پیشنهاداتی به دولت برای تامین منابع لازم از محل صندوق توسعه ملی عرضه دادیم. چون ابرپروژه هایی كه در كشور تعریف می شود احتیاج به منابع پایدار دارند و برای به سرانجام رساندن این پروژه ها احتیاج به منابع كلان داریم؛ ازاین رو ظرفیت قانون بودجه امكان پاسخگویی به اجرای این پروژه ها را ندارد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل كشور خاطرنشان كرد: وزیر راه و شهرسازی شخصا پیگیری اجرایی شدن این پیشنهاد را برعهده گرفت كه طی جلسات و رایزنی ها با دستگاههای مختلف نهایتا این پیشنهاد به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد؛ بعد از كارشناسی هایی كه از جانب دفتر معظم رهبری برای این پیشنهاد و هم استعلام از نهادهای گوناگون انجام شد رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد موافقت كردند.
خطیبی افزود: بعد از موافقت رهبر معظم انقلاب، این پیشنهاد در هیئت دولت هم به تصویب رسید و به تازگی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردیده است.
بهره برداری اولیه؛ بهار ۱۴۰۰
وی اعتبار تخصیص یافته را ۳۰۰ میلیون یورو عنوان و اظهار نمود: نظر ما این است كه با این مبلغ می توانیم خط آهن چابهار – زاهدان را در انتها بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری اولیه برسانیم. هر چند كه برای تكمیل كل پروژه مقدار بیشتری منابع لازم است اما با همین بودجه ما عملا شاهد بهره برداری اولیه خط آهن چابهار زاهدان خواهیم بود.
معاون شركت ساخت و توسعه خاطرنشان كرد: وزارت راه و شهرسازی و شركت ساخت و توسعه، پیگیری های مستمری از سازمان برنامه و بودجه برای دریافت منابع مورد نظر كرده اند. همینطور به تناسب زمان بندی دریافت منابع، پیشرفت پروژه را بر مبنای منابع تخصیص یافته به سازمان برنامه و بودجه عرضه كرده ایم كه امیدواریم بر طبق این برنامه تا آخر بهار ۱۴۰۰ بهره برداری اولیه عملیاتی شود.
۳۰ میلیون یوروی اول بزودی پرداخت می شود
وی قسط اول تسهیلات تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی را ۳۰ میلیون یورو اعلام و خاطرنشان كرد: این مبلغ بزودی پرداخت خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه نامه پرداخت این مبلغ را به صندوق توسعه ملی عرضه كرده كه امیدواریم در نخستین فرصت این مبلغ از جانب بانك عامل كه بانك مسكن در نظر گرفته شده به شركت ساخت و توسعه پرداخت گردد.
معاون ساخت راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور پیشرفت فیزیكی فعلی پروژه خط آهن چابهار – زاهدان را ۴۰ درصد اعلام نمود و اضافه كرد: در نظر داریم با كار شبانه روزی، این پروژه تا آخر بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
خطیبی افزود: طبق مقررات، شركت ساخت و توسعه باید حسابی را در بانك مسكن افتتاح كند. با عنایت به تاییدیه ای كه سازمان برنامه و بودجه به برنامه زمان بندی و نحوه تدوین جداول درآمد- هزینه این پروژه داده است بزودی منابع لازم به ما پرداخت خواهد شد.
بازپرداخت تسهیلات از محل منافع پروژه
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، بازپرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی را از محل منافع عملیاتی شدن این پروژه عنوان نمود و تصریح كرد: بعد از یك دوره تنفس بازپرداخت اقساط این تسهیلات شروع می شود ضمن اینكه این پروژه بر مبنای بررسی های كارشناسی درآمد خوبی دارد و می تواند پاسخگوی رقم اقساط این تسهیلات باشد. چون كه كریدور چابهار به سرخس و از آنجا به آسیای میانه یكی از مهمترین كریدورهای شمال- جنوب در منطقه جنوب و غرب آسیا بشمار می رود و خیلی از صاحبان كالا مایل هستند كالای خویش را از بندر چابهار و با استفاده از ریل به آسیای میانه و بالعكس در چین و هند منتقل كنند.
خطیبی كاربرد اصلی پروژه راه آهن چابهار – زاهدان را حمل بار دانست و اضافه كرد: با عنایت به اینكه بندر چابهار از تحریم ها مستثنی است خیلی از كشورهای منطقه مایل به استفاده از كریدور چابهار- سرخس در ایران هستند كه عملا سبب شده تا این كریدور به یك كریدور منحصر به فرد تبدیل گردد.
وی با اشاره به اینكه كریدور چابهار- سرخس رقبایی هم در كشورهای همسایه دارد اظهار داشت: به هر حال به علت وجود امنیت بالایی كه ایران نسبت به كشورهای همسایه شرقی خود دارد صاحبان كالا ترجیح می دهند تا كالای خویش را از كریدور ریلی شرق ایران به آسیای میانه و روسیه منتقل كنند.
از ریل ملی استفاده خواهیم كرد
خطیبی مهمترین مبحث در راه اندازی راه آهن چابهار – زاهدان را تسریع در اجرای عملیات ساخت و ساز این پروژه عنوان نمود و در پاسخ به پرسشی درباره محل تامین ریل برای این پروژه اضافه كرد: تلاش ما این است كه بخش اصلی و مهم تامین ریل را از تولیدات ذوب آهن ایران تامین نماییم كه این ریل خریداری شده است.
وی افزود: قرارداد خرید ریل ۶۰c۱ میان شركت ساخت و توسعه با شركت ذوب آهن به امضا رسیده و هم اكنون هم در حال استفاده از ریل های خریداری شده در دیگر پروژه های ریلی هستیم. ازاین رو اصلی ترین تامین كننده ریل ما، ذوب آهن است اما زمانی كه با كسری تولید ریل در داخل مواجه شویم مجبور به خرید خارجی خواهیم بود.

1398/07/15
23:47:31
5.0 / 5
4451
تگهای خبر: بانك , بانك مسكن , بهره برداری , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک