آیا مسكن حباب دارد؟

آیا مسكن حباب دارد؟ به گزارش زمین دار شو یك كارشناس اقتصاد مسكن با اشاره به اینكه به حباب اعتقادی ندارم، اظهار داشت: راه ایجاد تعادل در بخش مسكن، برنامه ریزی برای تولید مسكن مطابق نیاز بازار است؛ نمی توان با حرف و سخنرانی یا اقدامات پلیسی، بازار را مهار كرد.


عباس زینعلی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: تصویر روشنی از اقتصاد برای مردم وجود ندارد و بنابراین نمی توانند برای سرمایه های خود چاره اندیشی کنند. رشد قیمت دلار هم نوعی بیماری اقتصادی می باشد که همه بخش ها همچون بخش مسکن را گرفتار کرده است.

وزیر باید برنامه دهد و مردم مطابق آن هدف گذاری کنند
وی ادامه داد: در ایران چند بازار محدود برای سرمایه گذاری وجود دارد که هیچ کدام آینده واضح و روشنی ندارند. تنها چیزی که در این بین اتفاق می افتد رشد قیمت هاست که برخی از مسؤلان از آن بعنوان حباب نام می برند. بعنوان مثال بیان می کنند که قیمت مسکن دارای حباب است در حالیکه وزیر مسکن نباید درباره بخش مربوط به خود این اصطلاح را به کار ببرد. وزیر باید برنامه بدهد و مردم مطابق آن برنامه، هدف گذاری و سرمایه گذاری کنند.
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن هنوز از مرحله ثبت نام فراتر نرفته است، اظهار داشت: در بهترین حالت اگر یک میلیون واحد مسکونی ظرف پنج سال ساخته شود پاسخگوی نیاز مسکن کشور نیست.
زینعلی ادعا نمود که همواره در مواقعی که قیمت کالاها جهش می کند مسؤلان بیان می کنند که حباب است اما در واقعیت هیچ گاه این حباب شکسته نشده و نخواهد شد؛ چونکه کالاها بر مبنای نرخ تورم و نرخ ارز افزوده می شود.

نقدینگی به مانند گداخته ای​ به بازارها حمله می کند
وی با اشاره به رشد فزاینده بازار بورس در ماه های اخیر این مورد را ناشی از هجوم سرمایه های سرگردان دانست و اظهار داشت: اگر بورس گرفتار افت شود صنعت صدمه می بیند. تا زمانی که برنامه های توسعه، فارغ از ایراداتی که دارد به صورت دقیق اجرا نشود، باید انتظار داشت نقدینگی وحشتناک مانند گداخته ای به بازارها حمله کند و آنرا آتش بزند؛ همانند آنچه الان در بازارهای ارز، طلا، بورس و مسکن با آن مواجهیم.
زینعلی ایجاد سامانه جامع مسکن برای شفافیت را ضروری دانست و اظهار داشت: برای آن که در بخش مسکن تعادل ایجاد نماییم باید بدانیم در کدام بخش ها گرفتار کمبود هستیم تا مطابق با تقاضای واقعی مبادرت به تولید مسکن برای اقشار جامعه نماییم. اگر این برنامه ریزی انجام نشود مجبوریم با حرف و سخنرانی کارها را جلو ببریم یا مثلاً بگوییم پلیس با تخلفات بخش مسکن روبرو شود. اما همه می دانیم که این اقدامات بی فایده است و اگر نتیجه داشت در بازارهای سکه و ارز جواب می داد.
این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: معضل اصلی تورم مزمن بیمار گونه ای است که در اقتصاد ایران وجود دارد و تا زمانی که کنترل نشود این نوسانات بازار ها ادامه خواهد داشت. در این بین معدود افرادی که صاحب املاک هستند سودهای بادآورده می برند و مردم عادی نظاره گر خواهند بود.
وی در بیان پیشبینی از آینده بازار مسکن اظهار داشت: من تصویر روشنی از بازار مسکن نمی بینم، فقط احتمال می دهم که روند رشد قیمت ها ادامه پیدا کند؛ چونکه بازار مسکن مستعد جذب نقدینگی است. می گویند "یک نفر ۷۰۰ آپارتمان دارد"، این افراد به سادگی می توانند در بازار تلاطم ایجاد کنند. همه دنیا با استفاده از روش های علمی و مالیات، سوداگری را در بخش مسکن از بین برده اند اما چرا ما این کار را نمی نماییم دلیلش معلوم نیست.
به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد. تعداد معاملات هم ۱۱ هزار و ۳۱۰ فقره بود که نسبت به فروردین سال جاری ۸۰۹ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۶.۷ درصد کاهش پیدا کرد.




منبع:

1399/04/01
00:21:41
5.0 / 5
2335
تگهای خبر: آپارتمان , تولید , راه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک