در پی افتتاح راه آهن یزد - اقلید؛

خطیبی اعلام نمود: تكمیل ضلع سوم گردشگری با بهره برداری از طریق آهن اقلید - یزد

خطیبی اعلام نمود: تكمیل ضلع سوم گردشگری با بهره برداری از طریق آهن اقلید - یزد زمین دار شو: فارس معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور اظهار داشت: با عنایت به مثلث گردشگری بین سه استان یزد، اصفهان و فارس عملا مسیر راه آهن یزد به اقلید باعث تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی خواهد شد.


خطیبی پنج شنبه ۷ مرداد در آیین بهره برداری از پروژه راه آهن یزد-اقلید که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، بیان نمود: توسعه زیر بناهای حمل و نقل بخصوص در بخش ریلی یکی از شاخصه های مهم و تأثیر گذار در توسعه و آبادانی کشور است.
او اضافه کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور در جهت همین رهنمود و تحت مدیریت و راهبری وزارت راه و شهرسازی، توسعه شبکه ریلی کشور را با سه رویکرد اتصال کریدورهای ترانزیتی ریلی به بنادر و مبادی کشور، اتصال مراکز استان ها و مراکز بار و جمعیتی کشور به شبکه ریلی و بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برنامه ریزی و اجرایی کرده است.
معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور افزود: پروژه راه آهن اقلید-یزد با ۲۷۰ کیلومتر در جهت تأمین رویکرد سوم برنامه ریزی و اجرایی شده و با راه اندازی آن مسیر میان بر به جنوب غربی و شمال و جنوب شرق کشور را با کاهش ۳۱۰ کیلومتری مسیر، به وجود می آورد.
به قول خطیبی، راه آهن یزد به اقلید در محور بافت به یزد منشعب می شود و بعد از عبور از شهرهای مهریز، ابرکو و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان به شیراز متصل می شود.

او افزود: این طرح ریلی در اواخر سال ۹۰ به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد و در دو سال قبل با عنایت به این که در ردیف پروژه های جهش تولید قرار گرفت، از سرعت بسیار خوبی در عملیات اجرایی برخوردار شد.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور تصریح کرد: این پروژه شامل ۱۲ هکتار است که در بخش اولیه با آغاز به کار فاز اول، اول ۵ ایستگاه به بهره برداری می رسد.

خطیبی اظهار نمود: پیشبینی می شود که در سال اول بهره داری از این طرح، حدود یک میلیون مسافر و در سالهای حدود ۳ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.

وی همینطور اعلام نمود که اعتبار هزینه شده در این طرح به ارزش روز حدود ۶ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.
استاندارفارس هم در حاشیه این مراسم به خبرنگاران اظهار داشت: راه آهن اقلید به یزد با هزینه بیش از۴۰۰۰ میلیارد تومانی راه اندازی شده و یکی از پروژه های اساسی است که استان فارس را به راه آهن شمال شرق کشور متصل می کند.
عنایت الله رحیمی با بیان اینکه این راه آهن دارای ۲۷۰ کیلومتر طول مسیر اصلی، ۴۲ کیلومتر خطوط فرعی ایستگاهی و ۱۳ ایستگاه است، اظهار نمود: این پروژه در فاز اول انتقال مسافر از جنوب غرب کشور به شمال شرق کشور به تعداد یک میلیون نفر و حمل بار صنعتی، معدنی و کشاورزی به میزان چهار میلیون تن را بر عهده دارد.
او افزود: راه آهن اقلید به یزد در فاز دوم، حمل مسافر به تعداد پنج میلیون نفر و حمل بار به میزان چهار میلیون تن را برعهده خواهد گرفت.
استاندار فارس ضمن اشاره به اینکه راه آهن اقلید به یزد باعث کوتاهی ۱۲۰ کیلومتر فاصله مکانی و چهار ساعت فاصله زمانی میان استانهای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به استانهای یزد، کرمان و خراسان و در واقع کاهش فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور خواهد شد، اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور کاهش پیدا کند که به دنبال آن شاهد کاهش هزینه حمل و نقل در زمینه بار و مسافر در آینده خواهیم بود.
رحیمی افزود: فاز دوم راه آهن اقلید به یزد، تکمیل مسیرها و ایستگاه های فرعی و اتصال به استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
مجری طرح راه آهن یزد - اقلید هم اظهار داشت: مسیر راه آهن یزد – اقلید، ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی دارای یازده کیلومتر ایستگاه های بین راهی شامل دو ایستگاه مسافری مهریز وایستگاه تشکیلاتی ابرکوه است. هفت ایستگاه درجه سه هم در طول مسیر به بهره برداری می رسند.
منجمی اضافه کرد: علاوه بر جابجایی مسافر، درآینده این شبکه مراکز باربری معدن اسمالون وسنگ آهن کنستانتره خاتم درکیلومتر ۱۲۰ را به صورت صادراتی به بندر عباس و به صورت داخلی به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و دیگر صنایع فولاد متصل می کند.
او با اشاره به اینکه با آغاز به کار این طرح سالانه نزدیک به چهار میلیون مسافر وهفت میلیون تن بار جابجا می شود اظهار داشت: ایستگاه های ابرکوه و مهریز بعنوان ایستگاه های درجه یک و مسافری در استان یزد و ایستگاه اقلید تنها ایستگاه این طرح در استان فارس است.
به قول منجمی، در مرحله نخست، میانگین فاصله ایستگاه ها ۴۰ کیلومتر است که در مرحله نهایی این عدد با تکمیل ایستگاه های جدید به ۲۰ کیلومتر کاسته می شود.
او افزود: این طرح به علت مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و در سال اول بهره برداری، قابلیت بیشتر از سه میلیون تن حمل بار را دارد.
منجمی ضمن اشاره به این که ایستگاه اقلید حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور است، اضافه کرد: بهره برداری از این طرح سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان را به صورت مستقیم ارتباط می دهد.
به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، با آغاز به کار ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی بین شهرهای یزد و اقلید، مسیر ریلی استان فارس به استانهای شرق کشور ۳۲۰ کیلومتر کاسته می شود.
همزمان با آغاز به کار این خط ریلی، ۲ ایستگاه توسعه ای مبدا به نام رخش و مقصد به نام اقلید به همراه ایستگاه مسافری درجه ۲ مهریز، ایستگاه باری درجه ۲ شهرک صنعتی ابرکوه، ایستگاه تشکیلاتی ابرکوه و هفت ایستگاه درجه سه در طول مسیر به بهره برداری رسیدند.
با بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی، ضمن تکمیل کریدور زیارتی، گردشگری و باری شمال شرق - جنوب غرب کشور، فاصله زمانی ریلی استانهای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد با استانهای یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان، به مدت چهار ساعت کاسته می شود.
این مسیر ریلی ظرفیت حمل بیشتر از چهار میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری را دارا است و در افق نهایی طرح، عبور بیشتر از هفت میلیون تن بار صنعتی و معدنی داخلی و ترانزیت از مسیر این طرح ممتاز راه آهن کشور، محقق خواهد شد.






1400/05/08
13:00:35
0.0 / 5
795
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک