در دیدار مقامات بندری دو كشور مطرح شد؛
درخواست قزاقستان برای ترانزیت کالاهای خود از بنادر ایران
به گزارش زمین دار شو مدیر بندر آکتائوی قزاقستان و مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد گسترش همکاریهای اقتصادی و بندری دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش زمین دار شو به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار آبای توریک پنبایف مدیر بندر آکتائوی قزاقستان اظهار داشت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاریهای اقتصادی با قزاقستان، اجرایی و عملیاتی کردن حمل و نقل ترکیبی، دیجیتالی شدن حمل و نقل، ردیابی کالا و مباحث لجستیکی است. وی با اشاره به اینکه در حمل و نقل ترکیبی، کالا از مرحله تولید در مبدأ تا رسیدن در مقصد، باید زیر پوشش حمل و نقل قرار گیرد تصریح کرد: یکی از لزوم ها و الزامات توسعه همکاریهای تهران و آلماتی در حوزه دریا، توسعه حمل و نقل کانتینری است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد. مدیرکل لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره رویکرد دولت قزاقستان برای تغییر مسیر تجارت و ترانزیت دریایی از راه بنادر و خاک ایران، از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بندر، گمرک و کشتیرانی و بررسی تخصصی موضوعات اطلاع داد.
وی خلأ کشتی های رو-رو و سرویس دهی حمل و نقل رو-رو را یکی از مباحث جدی بین دو کشور برشمرد و اظهار داشت: در مورد کشتی های رو-رو در بنادر ایران، تا ۸۰ درصد هزینه های مترتب بر این رویه کشتیرانی، شامل تخفیف می شود.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان برنامه های جدی دولت برای خرید کشتی های رو-رو با مشارکت بخش خصوصی، تصریح کرد: دو کشور ایران و قزاقستان به مالکیت کشتی رو-رو نیاز داریم تا بتوانیم فارغ از احتیاج به کشورهای دیگر، حمل و نقل برنامه ریزی شده در بخش رو-رو را هدایت و کنترل نماییم.
رویکرد جدی دولت قزاقستان جهت استفاده از ظرفیت های ترانزیت دریایی ایران آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائوی قزاقستان، با اشاره به اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیت های ترانزیت دریایی ایران، از برنامه های جدی دولت این کشور قلمداد می شود تصریح کرد: به دنبال گران شدن حمل و نقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدأ چین را از راه دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.
وی ضمن اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاریهای بندری و دریایی با ایران، عنوان کرد: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند بخصوص بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرآیند از ظرفیت های بندری و کشتیرانی ایران استفاده نماییم.
توریک پنبایف با تاکید حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و ضمن اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از راه خاک و آب های سرزمینی ایران، عنوان کرد: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چونکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد.
مدیر بندر آکتائو، نبود خط کشتیرانی رو-رو بین دو کشور ایران و قزاقستان را یک خلأ جدی برشمرد. ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل و نقل کانتینری
حمیدرضا آبایی؛ مدیرکل بنادر گیلان هم ضمن اشاره به پتانسیل مطلوب قزاقستان در بخش غلات و کالاهای فله، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده و ایجاد سیلوهای مختلف غله در بنادر ایران در خزر، در مورد پهلوگیری و تخلیه کشتی های حامل بار غلات و فله در بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی ضمن اشاره به ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل و نقل کانتینری در رویه ترانزیتی، ابراز امیدواری کرد که طرف قزاقستانی از ظرفیت های این بندر و بنادر آستار و کاسپین در بخش ترانزیت کانتینری بهره ببرد.
آبایی با اشاره به اینکه در حوزه تجارت دریایی در خزر به یک فورواردر با تجربه نیاز داریم، اظهار داشت: یکی از مباحث جدی در حوزه توسعه همکاری ها، تضمین بازگشت کانتینرهای خالی است که باید در این حوزه اقدام جدی صورت گیرد.
پیشرفت ۷۶ درصدی راه اندازی اسکله رو-رو در بندر امیرآباد
همینطور محمدعلی سعیدی پور، مدیرکل بندر امیرآباد با اشاره به اینکه بیشترین حجم عملیات دریایی و بندری قزاقستان از راه بندر امیرآباد مازندران صورت می گیرد، اظهار داشت: طی ۱۱ ماه گذشته، در رویه های مختلف حمل ونقلی، حجم عملیات بندری و دریایی دو کشور در بخش واردات حدود ۶۱ درصد، در بخش واردات ۳۰ درصد و در بخش ترانزیت حدود ۹ درصد بوده است.
وی ضمن اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی راه اندازی اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، ابراز امیدواری کرد که این اسکه در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.
رونق فعالیتهای تجاری و دریایی
هادی کریمی؛ مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، با اشاره زیرساخت های مناسب ریلی و بندری بندر آکتائو، تصریح کرد: با عنایت به ظرفیت خالی عمده بنادر ۵ کشور حاشیه خزر، لازم است تا کریدور شمال-جنوب را با جدیت بیشتری، عملیاتی نماییم.
وی با بیان مزیت خوب بندر آستارا برای فعالیتهای تجاری با کشورهای ترکیه و عراق، عنوان کرد: با عنایت به همسایگی قزاقستان با کشورهای چین و روسیه و همینطور موقعیت ممتاز و ژئوپلیتیک ایران، امیدواریم هرچه سریعتر شاهد رونق فعالیتهای تجاری و دریایی بین دو کشور باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب