در دیدار مقامات بندری دو كشور مطرح شد؛

درخواست قزاقستان برای ترانزیت کالاهای خود از بنادر ایران

درخواست قزاقستان برای ترانزیت کالاهای خود از بنادر ایران به گزارش زمین دار شو مدیر بندر آکتائوی قزاقستان و مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد گسترش همکاریهای اقتصادی و بندری دیدار و گفتگو کردند.


به گزارش زمین دار شو به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار آبای توریک پنبایف مدیر بندر آکتائوی قزاقستان اظهار داشت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاریهای اقتصادی با قزاقستان، اجرایی و عملیاتی کردن حمل و نقل ترکیبی، دیجیتالی شدن حمل و نقل، ردیابی کالا و مباحث لجستیکی است. وی با اشاره به اینکه در حمل و نقل ترکیبی، کالا از مرحله تولید در مبدأ تا رسیدن در مقصد، باید زیر پوشش حمل و نقل قرار گیرد تصریح کرد: یکی از لزوم ها و الزامات توسعه همکاریهای تهران و آلماتی در حوزه دریا، توسعه حمل و نقل کانتینری است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد. مدیرکل لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره رویکرد دولت قزاقستان برای تغییر مسیر تجارت و ترانزیت دریایی از راه بنادر و خاک ایران، از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بندر، گمرک و کشتیرانی و بررسی تخصصی موضوعات اطلاع داد.

وی خلأ کشتی های رو-رو و سرویس دهی حمل و نقل رو-رو را یکی از مباحث جدی بین دو کشور برشمرد و اظهار داشت: در مورد کشتی های رو-رو در بنادر ایران، تا ۸۰ درصد هزینه های مترتب بر این رویه کشتیرانی، شامل تخفیف می شود.

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان برنامه های جدی دولت برای خرید کشتی های رو-رو با مشارکت بخش خصوصی، تصریح کرد: دو کشور ایران و قزاقستان به مالکیت کشتی رو-رو نیاز داریم تا بتوانیم فارغ از احتیاج به کشورهای دیگر، حمل و نقل برنامه ریزی شده در بخش رو-رو را هدایت و کنترل نماییم.

رویکرد جدی دولت قزاقستان جهت استفاده از ظرفیت های ترانزیت دریایی ایران آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائوی قزاقستان، با اشاره به اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیت های ترانزیت دریایی ایران، از برنامه های جدی دولت این کشور قلمداد می شود تصریح کرد: به دنبال گران شدن حمل و نقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدأ چین را از راه دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.

وی ضمن اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاریهای بندری و دریایی با ایران، عنوان کرد: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند بخصوص بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرآیند از ظرفیت های بندری و کشتیرانی ایران استفاده نماییم.

توریک پنبایف با تاکید حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و ضمن اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از راه خاک و آب های سرزمینی ایران، عنوان کرد: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چونکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد.

مدیر بندر آکتائو، نبود خط کشتیرانی رو-رو بین دو کشور ایران و قزاقستان را یک خلأ جدی برشمرد. ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل و نقل کانتینری
حمیدرضا آبایی؛ مدیرکل بنادر گیلان هم ضمن اشاره به پتانسیل مطلوب قزاقستان در بخش غلات و کالاهای فله، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده و ایجاد سیلوهای مختلف غله در بنادر ایران در خزر، در مورد پهلوگیری و تخلیه کشتی های حامل بار غلات و فله در بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل و نقل کانتینری در رویه ترانزیتی، ابراز امیدواری کرد که طرف قزاقستانی از ظرفیت های این بندر و بنادر آستار و کاسپین در بخش ترانزیت کانتینری بهره ببرد.

آبایی با اشاره به اینکه در حوزه تجارت دریایی در خزر به یک فورواردر با تجربه نیاز داریم، اظهار داشت: یکی از مباحث جدی در حوزه توسعه همکاری ها، تضمین بازگشت کانتینرهای خالی است که باید در این حوزه اقدام جدی صورت گیرد.

پیشرفت ۷۶ درصدی راه اندازی اسکله رو-رو در بندر امیرآباد
همینطور محمدعلی سعیدی پور، مدیرکل بندر امیرآباد با اشاره به اینکه بیشترین حجم عملیات دریایی و بندری قزاقستان از راه بندر امیرآباد مازندران صورت می گیرد، اظهار داشت: طی ۱۱ ماه گذشته، در رویه های مختلف حمل ونقلی، حجم عملیات بندری و دریایی دو کشور در بخش واردات حدود ۶۱ درصد، در بخش واردات ۳۰ درصد و در بخش ترانزیت حدود ۹ درصد بوده است.

وی ضمن اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی راه اندازی اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، ابراز امیدواری کرد که این اسکه در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.

رونق فعالیتهای تجاری و دریایی
هادی کریمی؛ مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، با اشاره زیرساخت های مناسب ریلی و بندری بندر آکتائو، تصریح کرد: با عنایت به ظرفیت خالی عمده بنادر ۵ کشور حاشیه خزر، لازم است تا کریدور شمال-جنوب را با جدیت بیشتری، عملیاتی نماییم.

وی با بیان مزیت خوب بندر آستارا برای فعالیتهای تجاری با کشورهای ترکیه و عراق، عنوان کرد: با عنایت به همسایگی قزاقستان با کشورهای چین و روسیه و همینطور موقعیت ممتاز و ژئوپلیتیک ایران، امیدواریم هرچه سریعتر شاهد رونق فعالیتهای تجاری و دریایی بین دو کشور باشیم.

1400/12/04
09:33:48
0.0 / 5
401
تگهای خبر: بهره برداری , ترانزیت , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک