مدیركل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ خبر داد؛

ارز آوری ۲۰ میلیارد دلاری راه آهن رشت- آستارا

ارز آوری ۲۰ میلیارد دلاری راه آهن رشت- آستارا به گزارش زمین دار شو، مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه 2 اظهار داشت: با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه حدود 20 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.



به گزارش زمین دار شو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور با حضور در میز اقتصاد امروز شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت.
منجمی درباب نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی بابیان این که مراحل فنی به زودی اجرا می شود، اضافه کرد: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات درباب تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرائی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، قسمتی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه آهن ساخته شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اظهار داشت: ظرفیت حمل بار راه آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.
وی اظهار داشت: ظرفیت حمل بار این راه آهن در سال نخست بهره برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همین طور راه آهن رشت_ آستارا ظرفیت جابه جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره برداری خواهد داشت. توسعه گردشگری کشور با راه اندازی خط ریلی رشت- آستارا منجمی درباره ی مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه اندازی این خط ریلی و آسان تر کردن سفر توریستهای خارجی و داخلی می تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود. وی ادامه داد: بطور کلی حمل و نقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می شود و راه اندازی راه آهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می کند و هم سبب کاهش سوانح و تصادفات می شود. از طرف دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه ها نیز تأثیر گذار است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره ی مشخصات فنی این پروژه اظهار داشت: برای ساخت این پروژه ریلی، راه اندازی ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر بصورت دوخطه در قالب راه آهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل گذاری است. راه آهن رشت_ آستارا به بالای ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.
منجمی افزود: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است. وی به جنبه های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره نمود و اظهار داشت: بنابر توافق انجام شده با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی انجام شده در اجرای این پروژه پایین ترین میزان خسارت به جنگلها همچون جنگل گیسوم وارد می شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اشاره کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن تولید شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است. بگفته منجمی، راه آهن رشت- آستارا در سال اول ساخت باتوجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده تمام شود. اهمیت راه آهن رشت- آستارا در عرصه امنیت اقتصادی وی اشاره کرد: از نظر امنیت اقتصادی این پروژه برای خیلی از کشورها با مهمست و باتوجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه ها می تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف بوجود آورد. منجمی اشاره کرد: مسیر ریلی رشت_ آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران بصورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کم کند، در صورتیکه حمل دریایی بار در این راه ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همین طور مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اظهار داشت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس بوسیله ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد، در صورتیکه با تکمیل راه آهن رشت_ آستارا این مسیر بصورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همین طور مسیر ریلی رشت_ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب شمرده می شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس بشمار می رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه بوسیله ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهدنمود. وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن بوسیله ایران دانست و اضافه کرد: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد فاکتورهای اقتصادی کشور نیز تأثیر گذار است.


منبع:

1402/02/29
15:50:54
0.0 / 5
273
تگهای خبر: بهره برداری , ترانزیت , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک