راه و شهرسازی در هفته ای گذشت؛

تغییر اسم بزرگراه شیراز - اصفهان به بزرگراه شاهچراغ

تغییر اسم بزرگراه شیراز - اصفهان به بزرگراه شاهچراغ زمین دار شو: سال قبل همزمان با شروع به کار بزرگراه شیراز - اصفهان، طبق دستور شهید آیت الله رئیسی بنا شد تا اسم این بزرگراه به بزرگراه شاهچراغ تغییر کند.



به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، برمبنای آمار راه آهن جمهوری اسلامی ایران میزان ترانزیت ریلی کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۸۲ تن بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ با رشد منفی حدود ۲۶ درصدی به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۵۸۲ تن کاهش پیدا کرد.
در ادامه سال قبل ترانزیت ریلی با رشد حدود ۹.۶ درصدی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۴۳۴ تن رسید. این میزان در مقایسه با ترانزیت سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ درصد کمتر است.
بیمه مهندسان بعد از سه دهه تصویب شد
حمزه شکیب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که بیمه مهندسان نظام مهندسی بعد از سه دهه، سال قبل در صحن مجلس به تصویب رسید، اظهار داشت: بیمه مهندسان در سالهای اخیر یکی از مطالبات قدیمی جامعه مهندسی کشور بود و این مساله به علت اهمیت آن برای جامعه مهندسی به موازات موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی با همت رییس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس پارسال (چهارشنبه، یکم آذرماه) تصویب و در قالب برنامه توسعه هفتم ابلاغ و اجرائی می شود و باتوجه به تصویب بودجه برای اجرای بیمه مهندسان، برای اجرای این قانون هیچ مانع اجرائی وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره ی تأخیر در ابلاغ این قانون، اضافه کرد: بند در رابطه با بیمه مهندسان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است اما به علت این که با چند موضوع دیگر از مفاد برنامه هفتم مورد ابهام، شورای محترم نگهبان بوده که به مجلس مجدد بازگشت و بعد از رفع اشکالات آن موضوعات، باردیگر به شورای نگهبان ارسال شد؛ بعد از تأیید شورای نگهبان قانون بیمه مهندسان در قالب برنامه هفتم ابلاغ خواهد گردید.
تخصیص یک میلیارد دلاری هندی ها برای توسعه بندر چابهار
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: اجرای قرارداد بندر چابهار با هند در اولویت برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد. و روند بهره برداری بندر چابهار را کشور هندی انجام می دهند، البته سرمایه گذاری طرف هندی بصورت مستقیم است. از سه ماه قبل کارها را در حوزه این سرمایه گذاری شروع شده و در مرحله نهایی برای امضای قرارداد تامین تجهیزات قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به ایجاد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند، اظهار داشت: درباره ی بخش دوم قرارداد هندی تامین مالی حداقل ۲۵۰ میلیون دلار و حداکثر یک میلیارد دلار است. نخستین جلسه اجرائی سازی این برنامه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سفیر هند در ایران برگزار شده و پروژه های وزارت راه و شهرسازی که عمدتا طرح های حمل ونقلی (افزایش سرعت تکمیل پروژه ریلی، جاده، فرودگاه و …) در پس کرانه بندر شهید رجایی است.
وی تصریح کرد: بخش دوم قرارداد با هندی، تسهیلات که در بخش خصوصی به عنوان مجری قرار می گیرد. در این خصوص با همکاری معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی درحال تهیه مطالعات فنی و اقتصادی پروژه ها هستیم که برای طرف هندی ارسال می شود.
افزایش ۲۹ درصدی تخلیه کالای اساسی در ۲ ماه امسال
میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور در دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه سال قبل (۱۴۰۲)، معادل ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۴۷۳ تن بود که در این میان جو رشد ۱۴۰ درصدی، ذرت رشد ۲۸ درصدی، سویا رشد ۱۶۱ درصدی، شکر رشد ۱۰۰ درصدی و روغن رشد ۱۳۲ درصدی داشت.
میزان تخلیه گندم طی دو ماهه نخست امسال، معادل ۲۶ هزار و ۳۲۵ تن و میزان تخلیه جو نیز معادل ۱۴۷ هزار و ۷۵۸ تن بود که حاکی از رشد ۱۴۰ درصدی جو نسبت به زمان مشابه سال قبل است و میزان تخلیه ذرت طی مدت مذکور معادل ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۶۶ تن بود که حاکی از رشد ۲۸ درصدی است.
افزون بر این گزارش، میزان تخلیه سویا طی ۶۰ روزه نخست امسال، معادل یک میلیون و ۶۴ هزار و ۷۱۰ تن بود که رشد ۱۶۱ درصدی را نشان داده است و میزان تخلیه برنج نیز طی مدت مذکور، معادل ۱۰ هزار و ۴۳ تن بود.
اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای ترمیم بزرگراه بعد از هفت سال
حسین مینایی رییس هیأت مدیره شرکت راه اندازی، نگهداری و بهره برداری بزرگراه شیراز - اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شرکت ساخت، نگهداری و راه اندازی بزرگراه شیراز - اصفهان به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت دفاع، از بودجه این وزارتخانه در اجرای بزرگراه استفاده نشده است.
وی افزود: کریدور شمال - جنوب یکی از پروژه های اصلی و مهم کشور در عرصه حمل و نقل و ترانزیت است و زمانیکه بزرگراه شیراز-اصفهان به بوشهر و در نهایت عسلویه وصل شود، گامی بلند در حوزه اجرائی شدن کریدور شمال-جنوب برای کشورمان و تحقق دستاوردهای آن رخ می دهد.
رئیس هیأت مدیره شرکت راه اندازی و نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان اشاره کرد: هر هفت سال بزرگراه تولید شده نیازمند ترمیم مجدد است، زمانیکه تا حالا عوارضی در بزرگراه شیراز - اصفهان تعیین و گرفتن نشده بطور قطع بعد از هفت سال با کمبود اعتباری مواجه خواهیم شد برای اینکه برای ترمیم نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان منبع مالی است این در حالیست که حمل و نقل پایه اصلی توسعه کشور و یکی از عناصر پیشرفت و توسعه هر کشوری زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیت آنست.
مینایی در آخر خاتمه تصریح کرد: البته ناگفته نماند، اکنون برای ساخت هر یک کیلومتر از قطعات باقی مانده بزرگراه شیراز - اصفهان باید ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد اما زمانیکه نرخ عوارضی تصویب و ابلاغ نشود این پروژه کند پیش خواهد رفت به علت ضروریست وزارت راه و شهرسازی تمهیدات جدی داشته باشد.


منبع:

1403/03/18
01:10:44
0.0 / 5
147
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک