شروع اجرای کنوانسیون بازیافت ایمن کشتی ها از 5 تیر به گزارش زمین دار شو، معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی از آغاز اجرای کنوانسیون بین المللی هنگ کنگ برای بازیافت ایمن کشتی ها از ۵ تیر، ۱۴۰۴ اطلاع داد. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، پوریا کولیوند نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی، اظهار داشت: با تصمیم سازمان بین المللی دریانوردی (IMO )، کنوانسیون هنگ کنگ برای بازیافت ایمن کشتی ها از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ مصادف با ۵ تیر ۱۴۰۴، لازم الاجرا شد و این اقدام، نویدبخش آغاز دورانی نوین در بازیافت کشتی ها با هدف ارتقاء ایمنی و حفاظت محیط زیست جهانی به حساب می آید. وی اضافه کرد: کنوانسیون بین المللی هنگ کنگ برای بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتی ها (Hong Kong Convention) که با هدف تنظیم ضوابط جهانی برای بازیافت اصولی کشتی ها تدوین شده است از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ مصادف با ۵ تیرماه ۱۴۰۴ لازم الاجرا است. وی اضافه کرد: سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) بیشتر از ۲ دهه است که در جهت ایجاد مقررات جهانی برای بازیافت ایمن کشتی ها فعالیت می کند و نخستین دستورالعمل های مرتبط در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید و با تدوین و تصویب کنوانسیون هنگ کنگ در سال ۲۰۰۹، چارچوب جامعی برای ارتقاء استانداردهای ایمنی، زیست محیطی و حقوق کار تدوین شد. به گفته نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی، بر مبنای مفاد این کنوانسیون، تمامی کشتی هایی که به انتهای عمر عملیاتی خود می رسند، موظف به ثبت «فهرست مواد خطرناک» ویژه خود هستند که این لیست در مراحل مختلف بازرسی و تأیید می شود و پیش نیاز اجرای فرایند بازیافت به حساب می آید. کولیوند اضافه کرد: همینطور مراکز بازیافت کشتی باید مجاز بوده و برای هر کشتی، «برنامه بازیافت اختصاصی» تدوین کنند که تمامی جزئیات بازیافت و نحوه مدیریت ایمن مواد خطرناک را شامل می شود. نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی نزد سازمان بین المللی دریانوردی خاطرنشان کرد: کنوانسیون هنگ کنگ مسئولیت هایی مشخص برای تمامی طرف های درگیر همچون مالکان کشتی، سازندگان، کشورهای صاحب پرچم، بنادر و دولت های میزبان مراکز بازیافت، تعریف کرده است تا بازیافت کشتی ها در چارچوبی ایمن، بهداشتی و مطابق با استانداردهای زیست محیطی، انجام گیرد. وی تصریح کرد: سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در جهت اجرای مؤثر این کنوانسیون، تمامی دستورالعمل های فنی مرتبط همچون در زمینه صدور گواهینامه ها، بازرسی ها، تدوین لیست مواد خطرناک و برنامه بازیافت کشتی ها را تصویب و منتشر نموده است و از مهم ترین این دستورالعمل ها میتوان به دستورالعمل تهیه برنامه بازیافت کشتی (۲۰۱۱)، دستورالعمل بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست (۲۰۱۲)، دستورالعمل اعطای مجوز برای مراکز بازیافت (۲۰۱۲)، دستورالعمل بازرسی و گواهی دهی کشتی ها (۲۰۱۲)، دستورالعمل تهیه لیست مواد خطرناک (۲۰۲۳) و راهنمای موقتی برای اجرای هماهنگ کنوانسیون های هنگ کنگ و بازل (۲۰۲۴) اشاره نمود. کولیوند اعلام نمود: تاریخ اجرای این کنوانسیون در ژوئن ۲۰۲۳ و هم زمان با پیوستن کشورهای بنگلادش و لیبریا به آن و تحقق تمام معیارهای موردنیاز برای اجرا، به صورت رسمی تعیین شده است. حدود ۹۰ درصد بازیافت کشتی ها در جهان در ۵ کشور بنگلادش، چین، هند، پاکستان و ترکیه صورت می گیرد که از این میان، سه کشور بنگلادش، هند و ترکیه به کنوانسیون پیوسته اند. در این راستا، پروژه مشترک IMO و دولت نروژ معروف به SENSREC از سال ۲۰۱۵ در بنگلادش شروع شد و اهمیت بالای ی در بهبود وضعیت زیست محیطی، ایمنی کاری، آموزش نیروی انسانی و ارتقاء زیرساخت های حقوقی و فنی برای الحاق بنگلادش به این کنوانسیون، بازی کرده است. معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی اظهار داشت: با عنایت به تأثیرات گسترده این کنوانسیون بر ایمنی محیط زیست، ارتقاء شرایط کاری، صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از آلودگی جهانی، اجرای آن نقطه عطفی در راه توسعه پایدار صنایع دریایی به حساب می آید و شرکتهای کشتیرانی، مدیران صنایع بندری، نهادهای دولتی و اپراتورهای بازیافت کشتی ها باید از هم اینک برای همسویی با الزامات این کنوانسیون برنامه ریزی و اقدام نمایند. منبع: zamindarsho.ir 1404/04/09 10:24:56 0.0 / 5 17 تگهای خبر: استاندارد , راه , شركت , مجوز این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط انتخابی هوشمندانه برای سقف های مقاوم و پایدار در پروژه های ساختمانی مدرن استخدام نیروی کار حرفه ای لغو موقت آزمون های تخصصی هوانوردی تا 28 خرداد ماه چگونه کاربران ایرانی می توانند به تمامی سرویس های گوگل دسترسی یابند؟ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۱