علی ربیعی:

پرداخت دستمزد كارگران توسط دولت و كارفرمایان

پرداخت دستمزد كارگران توسط دولت و كارفرمایان زمین دار شو: وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی اظهار داشت دولت قصد دارد مشوق هایی چون سهیم شدن در هزینه های دستمزد كارگران و مشوق های بیمه ای برای جذب كارگران جدید، به كارفرمایان اعطا نماید.



به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، علی ربیعی در حاشیه كارگاه بین المللی مطالعات بازار كار كه در مجموعه تلاش برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: مدیریت بازار كار دانشی است كه در ایران كمتر به آن پرداخته شده است.
وی اظهار داشت: در ایران تصوری وجود دارد مبنی بر اینكه اگر تولید راه بیندازیم رشد شكل می گیرد و در كنار آن اشتغال ایجاد می شود. سه دهه است چنین تفكری در كشور جاری است اما این تفكر صحیحی نیست.
ربیعی با تأكید بر مدیریت بازار كار گفت: امروز نیاز به برنامه ریزی سمت عرضه و تقاضا داریم. فقدان كیفیت سرمایه گذاری یكی از مشكلات سال های اخیر بوده است. حتی وام های بانكی در سال های گذشته جهت گیری برای رشد و توسعه نبودند. سرمایه گذاری ما از بازار سرمایه و سرمایه گذاری خارجی بسیار اندك است. فقدان سرمایه گذاری مشكل در سمت رشد ایجاد می كند.
وی اظهار داشت: همچنین در سال های اخیر ما كاهش قدرت خرید را داشتیم كه مصرف داخلی با مشكل مواجه شده و از سمتی اتصال به بازار جهانی برای اینكه سهمی از مصرف جهانی را در تولید داخلی بیاوریم به علت تحریم اتفاق نیفتاده است.
به گفته ربیعی ارتباط عمودی با بازار جهانی نداشتیم و همین موضوع رشد مبتنی بر تولید را با مشكل مواجه كرده است. بخشی از اشتغال از این وادی باید صورت می گرفت.
وی افزود: افزایش نرخ مشاركت زنان و ورود دانش آموختگان و نبود مهارت مهم ترین پیچیدگی های بازار كار كشور است. مطالعات انجام شده نشان می دهد نوعی غنی كردن عرصه نیروی انسانی باید انجام شود تا این نیرو برای حضور در بازار كار آماده شود. در سمت تقاضا با رشد ۶ درصد حدود ۵۰۰ هزار شغل را می توانیم پاسخ دهیم .
وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی تاكید كرد: برنامه رشد فراگیر را باید توسعه دهیم. كانون محوری برنامه رشد فراگیر رفتن به سمت رسته های پركشش است. در بخش خدمات رسته های «آی تی»، «آی سی تی» و «بسته بندی» را داریم كه باید هزینه و كمك كنیم این رسته ها شكل بگیرند. همچنین باید بتوانیم نظام تامین مالی را برای این رسته ها تعریف كنیم.
ربیعی اظهار داشت: تجارب دنیا نشان می دهد ۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای مدیریت بازار كار تخصیص می یابد اما ما انتظار نداریم؛ این یك هزینه جاری نیست و نتایج آن در آینده پاسخ می دهد. اگر نیم درصد «جی دی پی» را برای مددیریت بازار كار تخصیص دهیم رقم خوبی است و اگر بخواهیم ۱.۲ درصد تخصیص دهیم ۷ هزار میلیارد تومان به سیاست گذاری بازار كار اختصاص می یابد.
وی گفت: امسال ۱۵۰۰ میلیاردتومان برای توسعه بازار كار پیش بینی كردیم. برخی بودجه های دیگر در قالب وزارتخانه هم هست. همچنین صندوق های نوآوری و شكوفایی، كمیته امداد و بهزیستی هم دارای بودجه برای توسعه بازار كار هستند و اینها غیر از آن ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.
ربیعی تصریح كرد: اگر بتوانیم بازار كار را مدیریت كنیم دو تا سه سال دیگر در رشد هم تاثیر می گذارد. مدیریت بازار كار با مشوق های كارفرمایی برای جذب نیروی كار نظیر مشوق های بیمه ای و سهیم كردن دولت در مزد كارگر هم به نوعی برای آماده سازی جذب نیروی كار است.
وی خاطرنشان كرد: با اقدامات انجام شده در سال ۹۶ می توانیم تجربه خوبی داشته باشیم. اما در سال های آتی خود را باید به بازار جهانی متصل كنیم. جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم خوب بود.
عضو دولت دوازدهم اظهار كرد: در قالب سرمایه گذاری مستقیم یا شریك شدن سرمایه در ایران تاثیرش بهتر است كه این گام شروع شده و ما باید بتوانیم به همه دنیا آنگونه كه رهبر معظم انقلاب تأكید كرده اند می خواهیم رابطه خوبی داشته باشیم كه این پیام ارزشمندی است.
وی با اشاره به طرح كارورزی گفت: این طرح در سال ۹۵ هم اجرا شده الآن داریم آرام حركت می كنیم نگرانی كه دارد ایجاد می شود نیروی كار به كارگاه هایی می روند كه از مزد مناسب برخوردار نیستند و از قانون كار هم خارج هستند.
ربیعی گفت: نیروی قدیمی كه سابقه بیمه داشته باشد نمی تواند در طرح كارورزی بیاید. در این طرح از نیروی كار اول استفاده می شود. نظارت در این طرح انجام می شود و فرآیندی را طی می كند كه استقبال هم می شود به نظر می رسد ۷۰ درصد شركت كنندگان در این طرح جذب بازار كار می شوند.
وی گفت: این طرح در تمام كشورهایی كه مثل ما بودند اجرا شده و طرح ما در مقایسه با كشورهای آسیایی با حمایت و امنیت شغلی بیشتری برخوردار است.
 

1396/06/11
21:46:54
5.0 / 5
4402
تگهای خبر: سرمایه گذاری , اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک