مهر گزارش می دهد؛

خط آهن غیراقتصادی تهران-آمل چگونه در بودجه ۹۷ گنجانده شد؟

خط آهن غیراقتصادی تهران-آمل چگونه در بودجه ۹۷ گنجانده شد؟ زمین دار شو: در حالی در قانون بودجه بیش از ۶.۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه ریلی و غیر اقتصادی تهران ـ آمل در نظر گرفته شده كه با این مبلغ می توان یك پنجم پروژه های ریلی مهم را اجرا كرد.



به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، در صفحه ۳۵ پیوست چهارم قانون بودجه سال جاری بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه احداث خط آهن رودهن - لاریجان - آمل به طول ۱۲۰ كیلومتر- جزء طرح های مصوب شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور- گنجانده شده است.

بر اساس برآوردی كه در این مصوبه از جانب شركت ساخت اعلام شده، هزینه هر كیلومتر خط آهن تهران - آمل ۵۳ میلیارد تومان محاسبه شده است. این در شرایطی است كه آنگونه كه مسئولان شركت ساخت و توسعه اعلام نموده اند، هزینه احداث خط آهن در دشت و كوهستان بین ۳ تا ۹ میلیارد تومان- برای هر كیلومتر ریل گذاری- در تغییر است. با این حساب هزینه هر یك كیلومتر خط آهن رودهن- آمل-لاریجان ۱۴ تا ۱۷ برابر هزینه احداث یك كیلومتر راه آهن چابهار ـ زاهدان است. با این تفاوت كه راه آهن مسافری تهران- آمل می تواند حداكثر روزانه ۵ هزار نفر را در بهترین حالت (درصورت تأمین مالی خرید ریل باس و استفاده حداكثری از ظرفیت این خط و استقبال مسافران) جابه جا كند و حال آنكه راه آهن چابهار ـ زاهدان توانایی جابه جایی سالانه ۷.۵ میلیون تن بار را دارد كه بطور قطع بخش اعظمی از این دفعه، ترانزیتی بوده و درآمد هنگفتی را نصیب كشور خواهد نمود.
اگر هزینه بلیت قطار تهران ـ آمل (در صورت احداث) نفری ۵ هزار تومان باشد و سالانه فرضا ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر- سفر از این محور ریلی صورت گیرد، ده ها سال طول می كشد تا صرفا هزینه احداث این خط آهن مستهلك شود. ضمن اینكه هزینه اعلام شده، تنها برای احداث خط آهن است و خرید ریل باس و تعمیر و نگهداری واگن ها (ترنست ها)، سود سرمایه گذار، سود شركت ریلی بهره بردار و بسیاری موارد دیگر هم به آن اضافه می گردد.
نكته جالب اینكه این پروژه ریلی در معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی مورد مطالعه قرار گرفت و نهایتا غیر اقتصادی بودن آن تأیید شد. با این حال معلوم نیست چرا پروژه ریلی رودهن- لاریجان-آمل در قانون بودجه گنجانده و تخصیص منابع برای اجرای آن مصوب شد.
۶۵ درصد ریل رودهن-آمل تونل است!!
سید میثم لاجوردی، كارشناس ارشد ساخت و احداث راه آهن در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره غیر فنی و غیر اقتصادی بودن پروژه ریلی تهران- آمل- اظهار داشت: مطالعات این پروژه از سال ۱۳۹۱ شروع شد و جالب اینكه در ۸۳ كیلومتر از مسیر ۱۲۰ كیلومتری، پل، تونل و دیگر ابنیه فنی قرار دارد كه هزینه احداث آن را چندین برابر سایر پروژه های ریلی واقع در دشت بالا می برد. همینطور حدود ۷۸ كیلومتر معادل ۶۵ درصد پروژه را تونل تشكیل می دهد كه بسیار هزینه بر است.
وی با اشاره به اینكه خیلی از كارشناسان این پروژه را غیر اقتصادی می دانند اظهار داشت: گرانترین پروژه های ریلی موجود برای احداث هر كیلومتر ۹ میلیارد تومان هزینه دربردارند حال آنكه پروژه رودهن ـ لاریجان ـ آمل بر مبنای اعلام شركت ساخت و توسعه، ۷ برابر هزینه بر است.
۳۵ پروژه ریلی مهم معطل بودجه/۲۰ درصد بودجه ریلی امسال برای ریل رودهن-لاریجان- آمل
مدیرگروه حمل و نقل مركز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت اضافه كرد: هم اكنون ۴ هزار و ۷۰۰ كیلومتر در قانون بودجه امسال پروژه ریلی تصویب شده كه هزینه احداث خط آهن تهران ـ آمل به تنهایی ۲۰ درصد هزینه كل این پروژه ها را به خود مختص كرده است. د رهمین حال هم اكنون ۳۵ پروژه ریلی مهم در كشور وجود دارد كه تكمیل آنها می تواند در رونق ترانزیت كشور موثر باشد اما تكمیل آنها معطل بودجه است.
وی یكی دیگر از دلایل غیر اقتصادی بودن اجرای خط ریلی رودهن- لاریجان- آمل را مخاطبان آن عنوان نمود و ادامه داد: بیشتر مسافران مناطق شمالی، ساكنان پایتخت هستند كه در ایام پایانی هفته یا تعطیلات دیگر تنها با هدف تفریح و گردشگری به شهرهای شمالی می روند؛ از جانب دیگر گشت و گذار در مناطق سواحلی نیازمند خودروی شخصی است ازاین رو احتمال منتقل كردن مسافران آخر هفته مناطق شمالی از جاده به ریل، بسیار پایین است.
این كارشناس صنعت ریلی با ادعای تلاش و نفوذ برخی نمایندگان ذی نفوذ مازندران در تصویب این پروژه خاطرنشان كرد: حتی اگر در بدترین حالت، ۲۰ سال زمان ببرد تا هزینه اولیه احداث این خط برگردد، باز هم نرخ بازده آن ۱۳ درصد برآورد می گردد كه كاملا غیر اقتصادی و بدون كمترین توجیه مالی ـ فنی خواهد بود.
وی تصریح كرد: به نظر می رسد با عنایت به نزدیكی آمل به ساری و همینطور با عنایت به اینكه بیشتر اهالی این شهر، برای انجام امور جاری خود به مركز استان تردد می كنند و از جانب دیگر خط موجود تهران ـ مازندران از ساری عبور می كند، می توان با احداث آنتنی ساری ـ آمل(ایجاد انشعاب در خط ریلی تهران-مازندران به سمت آمل)، بخشی از مسافران این محور را از جاده به ریل منتقل كرد، ضمن اینكه هزینه احداث این خط آهن بسیار كمتر از رودهن ـ آمل خواهد بود.

1397/01/29
23:03:14
5.0 / 5
4679
تگهای خبر: احداث , ترانزیت , جاده , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک