آخرین وضعیت چابهار از زبان وزیر راه

هندی ها، یك ماه دیگر می آیند

هندی ها، یك ماه دیگر می آیند زمین دار شو: چند ماه بعد از آغاز فرایند نهایی شروع به كار هندی ها در چابهار، حالا وزیر راه و شهرسازی خبر از آن داده كه شركت هندی ظرف یك ماه آینده كار خویش را در این بندر ایرانی آغاز خواهد نمود.



به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، بعد از اجرایی شدن برجام، وزارت راه و شهرسازی توانست تعدادی از طرح ها و برنامه های كلان خویش را كه برای سال های نسبتا طولانی مسكوت باقی مانده بود، به مرحله اجرا برساند و در این مسیر تعیین سرنوشت بندر چابهار یكی از اصلی ترین برنامه ها بود.

هند كه از سال ها قبل با عنایت به موقعیت مهم چابهار اعلام آمادگی كرده بود كه در این بندر ایرانی حضور پیدا كرده و سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد این دفعه قراردادی را نهایی كرد كه در چارچوب آن یك سرمایه گذاری مستقیم و یك خط اعتباری اقتصادی برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفته شود.

با ورود تجهیزات مورد نیاز چابهار كه از جانب شركت های اروپایی تولید شده بود، شركت هندی وارد فرایند نهایی شروع به كار خود در چابهار شد و بعد از چند ماه گمانه زنی و البته تاخیرهای به وجود آمده در جریان مراحل اداری كار، حالا وزیر راه و شهرسازی اعلام نموده كه هندی ها یك ماه دیگر به چابهار می آیند.

بر اساس اعلام آخوندی، ایران آماده است تا اداره بندر چابهار را در قالب یك موافقتنامه موقت كه قبلا با یك بندر هندی برای مدت یك سال و نیم داشته، به شركت هندی واگذار كند.

یكی از اصلی ترین ابهام هایی كه در ارتباط با نهایی شدن حضور هندی ها در چابهار مطرح شده بود، بحث مبادلات بانكی میان دو طرف بود. این مسئله هم طبق اظهارات آخوندی بر طرف شده است.

وزیر راه ایران گفته ما در همكاری با هند قبلا یك گام رو به جلو برداشته ایم. ما باید یك كانال بانكی برای هند تولید نماییم كه قبلا این كار را انجام داده ایم و خوشبختانه طرف هندی هم به صورت رسمی این مسئله را پذیرفته است. هند هم یك كانال بانكی بوجود آورده كه به تایید بانك مركزی ایران رسیده است.

با اجرایی شدن این مقدمات هند رسما فعالیت خود در چابهار را كلید خواهد زد تا این بندر ایرانی بتواند حركت خود برای تبدیل شدن به هاب دریایی منطقه را پیگیری كند. فاز نخست توسعه بندر چابهار سال قبل با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید و این بندر در سال های پیشرو چند فاز دیگر توسعه را هم پشت سر خواهد گذاشت.

چین از سال ها پیش سرمایه گذاری قابل توجهی را در بندر گوادر پاكستان به مرحله اجرا رسانده و هند به دنبال آن است كه با محوریت چابهار جای پای خود در اقتصاد منطقه را محكم كند. سازمان بنادر از چند ماه قبل در جریان سیاست ها جدید تشویقی، برای سرمایه گذاران و شركت هایی كه در چابهار فعالیت می نمایند، تسهیلات گسترده تر در نظر گرفت.




1397/06/18
14:35:19
5.0 / 5
5262
تگهای خبر: بانك , بهره برداری , تسهیلات , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک