رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی اعلام كرد؛

احتمال فعالیت گسل های ایپك و اشتهارد با بزرگای ۷ تا ۸ ریشتر

احتمال فعالیت گسل های ایپك و اشتهارد با بزرگای ۷ تا ۸ ریشتر زمین دار شو: یك مقام مسئول در وزارت راه اظهار داشت: این احتمال وجود دارد كه گسل ماهدشت با عنایت به تهاتری كه با گسل های دیگر همچون گسل ایپك و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ تری در تهران و البرز شود.


به گزارش زمین دار شو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شكرچی زاده رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی درباره آخرین وضعیت زلزله تهران كه شب گذشته به بزرگای ۵. ۲ رخ داد و بعد از آن زلزله های خفیف دیگری به وقوع پیوست به ارائه نكاتی پرداخت و اظهار داشت: مركز زلزله ۵. ۲ ریشتری كه شب گذشته رخ داد در ۳ كیلومتری شهر ملارد و به واسطه فعال شدن گسل ماهدشت در جنوب كرج بود.
شكرچی زاده با اشاره به اینكه گسل ماهدشت سابقه فعالیت چندانی نداشته است و حداكثر بزرگای آن ۶ ریشتر است، اضافه كرد: گسل ماهدشت در كنار گسل های ایپك و اشتهارد كه بزرگای ۷ تا ۸ ریشتر را دارند واقع شده است و احتمال زیادی وجود دارد كه آنها را فعال كند باید مردم احتیاط لازم را داشته باشند.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی خاطرنشان كرد: چنانچه گسل ایپك و اشتهارد بر اثر گسل ماهدشت فعال شده باشند، خطر جدی تهران و البرز را تهدید می كند.
وی با تاكید بر اینكه همكاران مركز تحقیقات در شبكه شتاب نگاری در حال رصد ایستگاه های شبكه شتاب نگاری هستند، اظهار داشت: تاكنون، حداكثر شتابی كه دریافت كردیم از ایستگاه مرز آباد كرج با شتاب ۱۹۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده كه نزدیك دو دهم شتاب ثقل را دارد كه شتاب نسبتا بزرگی است.
شكرچی زاده تصریح كرد: شتاب نسبتا زیاد زلزله نشان داده است كه ما باید ضمن حفظ آرامش، احتیاط لازم را به خرج دهیم و به راحتی نمی توان از كنار اتفاقی كه رخ داده است، بگذریم.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما در مركز تحقیقات هم همانطور كه توسط سازمان مدیریت بحران كشور اعلام گردید این است كه بخصوص ساكنان غرب تهران و در شهرهای نزدیك مركز زلزله همچون اشتهارد، ملارد و شهر قدس مردم حتی الامكان خارج از خانه های خود باشند. مردم بخصوص در خانه های قدیمی و غیرمقاوم و غیرمهندسی ساز نباشند و در نزدیك ترین نقطه در نزدیك محل زندگی خود شب را طی كنند و اگر در منازل خود هستند ملاحظاتی را همچون قرار گیری در زیر لوستر، پنجره و اشیای خطرآفرین رعایت كنند.
شكرچی زاده همینطور اظهار داشت: بعد از زلزله ۵. ۲ ریشتری چندین پس لرزه رخ داد كه از بزرگای زلزله كم شده است و امید داریم كه زلزله نخست زلزله اصلی باشد. بر حسب تجربه می توان اظهار داشت كه ما تقریبا از زلزله دور هستیم اما در عین حال، این را با اطمینان كامل نمی توان عنوان نمود. زیرا تجاربی هم در مقابل وجود دارد كه زلزله می آید و این بعنوان پیش لرزه است.
وی اضافه كرد: این احتمال هم وجو دارد كه گسل ماهدشت با عنایت به تهاتری كه با گسل های دیگر همچون گسل ایپك و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ تری در تهران و البرز شود كه به لحاظ علمی هیچ پیش فرضی را نمی توان رد كرد.
شكرچی زاده خاطرنشان كرد: ما در شبكه شتاب نگاری در حال رصد هستیم و اگر اطلاعات دیگری باشد حتما اطلاع رسانی انجام می گیرد.

1396/10/01
13:58:30
5.0 / 5
4950
تگهای خبر: راه , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک