مروری بر مهمترین خبرهای اقتصادی روز

مروری بر مهمترین خبرهای اقتصادی روز به گزارش زمین دار شو حواشی بازار گوشت و مرغ به علت رشد قیمت و كمبود عرضه، آنقدر داغ شده كه واردات دام زنده از كشورهای دوردست همچون رومانی مرهمی برای بازار شده است.



به گزارش زمین دار شو به نقل از ایسنا، در ماه های اخیر بحث عرضه گوشت قرمز در بازار كار را به جایی رساند كه قیمت هر كیلو گوشت تازه در بعضی از مناطق تهران به حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد و در كنار آن این رشد قیمت بر بازار گوشت مرغ تازه بی تأثیر نبود و قیمت این ماده پروتئینی هم روند صعودی به خود گرفته است.

بررسی ها نشان از آن دارد كه رشد قیمت گوشت قرمز به سبب صرفه اقتصادی در قاچاق دام زنده است و مسئولان در ایام گذشته از واردات گوشت یخ زده، دام زنده، گوشت تازه از استرالیا و واردات دام زنده از رومانی اطلاع داده اند.

نكته قابل توجه در ارتباط با گوشت این است كه همانطور كه صادرات یا قاچاق دام صرفه اقتصادی بسیار مناسبی دارد، واردات گوشت از دیگر كشورها به خصوص كشورهای دوری همچون رومانی و استرالیا ارزبری زیادی برای اقتصاد ایران دارد.

در این میان وزیر جهاد كشاورزی از آخر عمر صف ایستادن برای گوشت اطلاع داده و مسئولان دیگر در عرضه گوشت نوآوری به خرج داده اند و از شیوه فروش اینترنتی هم بهره برده اند.

همانطور كه گفته شد در كنار رشد قیمت گوشت، قیمت مرغ روند صعودی به خود گرفته و انگار كاهش قیمت آن در دستور كار، در حالیكه ستاد تنظیم بازار هر چند وقت یك مرتبه قیمت سقف مرغ تازه را اعلام می كند، قیمت گذاری بازار هیچ توجهی به تصمیمات ستاد تنظیم بازار ندارد و روند قیمت گذاری خویش را ادامه می دهد تا جایی كه ستاد تنظیم بازار از روند فعلی خود خسته شود، اما انگار قرار بر تغییر شیوه ستاد تنظیم بازار نیست و همچنان ستاد بی توجه به بازار كار خویش را ادامه می دهد، چونكه عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در ارتباط با قیمت عرضه مرغ اعلام نموده كه با عنایت به قیمت مصوب، هیچ خرده فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه كند و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می شود.

در حالی كه به روزهای پایانی سال جاری نزدیك می شویم و بازار و مردم خویش را آماده این ایام می كند، ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد كشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم خویش را آماده رفع نیاز جامعه می كند، اما نكته قابل توجه آن است كه نیاز بازار و مردم همچون ساله های گذشته تأمین خواهد شد و با عنایت به بررسی های انجام شده كمبودی وجود ندارد اما قیمت عرضه و خرید محصولات نسبت به گذشته رشد قابل توجهی به خود گرفته و نگرانی وجود دارد كه در ایام پایانی اسفندماه قیمت ها بیشتر از گذشته رشد یابد.

در این رابطه رضا رحمانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - اظهار داشت: تلاش می نماییم كه پوشاك و كالاهای اساسی مورد نیاز مردم همچون گوشت و مرغ با قیمت مناسب به مردم ارائه شود.

وی همینطور بیان كرد كه با تشدید نظارت ها و راه اندازی گشت های مشترك به دنبال نظارت بر بازار هستیم. تصمیم بر این است برای تنظیم بازار همچون بازار گوشت و مرغ و تأمین كالاهای مورد نیاز مردم به خصوص در روزهای عید تمهیداتی اندیشه شود تا اقلام با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.

ساخت و افتتاح ۲۸ هزار واحد مسكونی در شهرهای جدید

در كنار اخبار گوشت و مرغ، در جامعه یكی از دغدغه های بسیار مهم خرید یا رفع نیاز مسكن می باشد، كه در این زمینه هر چند وقت یك مرتبه برنامه ای از جانب دولت ها همچون ساخت مسكن مهر، عرضه وام خرید مسكن با رقم هایی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان و … اعلام می شود.

حال دولت دوازدهم در جهت ساخت مسكن و تولید شرایطی برای خانه دار شدن افراد، برنامه كلنگ زنی ۶۸ طرح را از آغاز دهه فجر تا آخر سال در دستور كار قرار داده و در كنار آن ۱۰۳ پروژه جدید از جمله تحویل ۲۸ هزار واحد مسكن مهر واقع در شهرهای جدید را در برنامه خود دیده اند.

تسهیلات جدید برای تولیدكنندگان خوش حساب

از انتهای سال ۱۳۹۲ كه فنر دلار در رفت و واحدهای تولیدی و صنعتی به ركود فرو رفتند دولت بر آن شد تا با عرضه تسهیلات ارزان قیمت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تقویت كند اما یكی از موانع پیش روی واحدها بدهی گذشته به بانك ها بود، كه بارها بانك مركزی و شورای پول و اعتبار تصمیم گرفتند تا بدهی های گذشته تأثیری بر دریافت تسهیلات جدید برای واحدهای تولیدی نداشته باشد اما انگار شرایط به گونه ای است كه بانك ها راغب به پرداخت تسهیلات جدید به بدهكاران صنعتی نیستند كه در این راستا در جلسه رئیس كل بانك مركزی با مدیران عامل بانك ها مقرر شد كه ضوابط و نحوه دریافت تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی خوش حساب تسهیل شود.

چه تعداد خودرو در سازمان اموال تملیكی خاك می خورد؟

واردات خودرو در ایران همواره داستان های خاص به خویش را داشته، در زمانی كه واردات آزاد بود محدودیت هایی دامن گیر خودرو بود و حال كه واردات آن ممنوع شده خیلی از خودروها در گمركات خاك می خورند، اما در زمان تولید بعضی از محدودیت های واردات خودرو، برخی افراد برای آنكه خودرو خویش را از مسیر قاچاق یا بدون پرداخت حقوق گمركی و عوارض به كشور وارد كنند دست به اقداماتی می زدند كه این مورد باعث شد انبار سازمان اموال تملیكی پذیرای خودروهای بسیاری باشد كه حتی در مقطعی از زمان پیشنهاد شد روش روس ها را در برخورد با خودروهای قاچاق در پیش بگیرند كه اینگونه نشد.

رئیس سازمان اموال تملیكی در ارتباط با تعداد خودروهای انبار شده در این سازمان به ایسنا اظهار داشت: حدود ۱۰۰۰ دستگاه انواع خودرو شامل متروكه، قاچاق و ضبطی كه اغلب برای تعیین تكلیف منتظر كسب مجوزهای لازم از مبادی ذیربط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد هستند، در اختیار سازمان اموال تملیكی قرار دارد.

جهرمی همینطور درباره اینكه خودروهای متروكه از چه سال هایی در انبارهای این سازمان قرار گرفته اند؟ اظهار داشت: با عنایت به مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی حدود سه سال از دپوی این خودروها در انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی می گذرد.

رشد قیمت طلا، سكه و ارز

بررسی قیمت طلا، سكه و ارز در روز جاری نشان از آن دارد كه قیمت سكه تمام طرح جدید، طلای ۱۸ عیار، دلار و یورو روند صعودی به خود گرفته و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۳۸۳ هزار تومان، سكه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و قیمت دلار بانكی ۱۱ هزار و ۵۸۶ تومان به ثبت رسیده است.




1397/11/25
22:34:30
5.0 / 5
4239
تگهای خبر: استاندارد , بانك , تسهیلات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک