در گزارش زمین دار شو مطرح شد؛

لوکوموتیو کم داریم اما نه هزار دستگاه

لوکوموتیو کم داریم اما نه هزار دستگاه رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی اعلام نمود: هیچ مشکلی برای تولید سالانه ۱۰۰ لوکوموتیو در داخل نداریم و رقم احتیاج به هزار دستگاه لوکوموتیو، بزرگ نمایی است.



به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه حمل و نقل ریلی بر برنامه وزارت راه و شرکت راه آهن برای خرید هزار دستگاه لوکوموتیو تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر همین امروز هزار دستگاه لوکوموتیو را داشتیم می توانستیم با تکمیل واگن های مورد نیاز ۲۰ میلیون تن بار از ریل کشور عبور دهیم و یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشور از یک سو و بعنوان مزیت سیاسی-امنیتی محسوب می شد چون مرجع ترانزیت منطقه می شدیم.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای ریلی: احتیاج به هزار لوکوموتیو، بزرگ نمایی است
بابک احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه خرید هزار دستگاه لوکوموتیو از جانب شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی اظهار نمود: دو مبحث جدید وجود دارد؛ اول این که رقم هزار دستگاه از کجا آمده است؟ به نظر می آید این رقم از پیش نویس های اولیه اهداف کمّی قانون برنامه ششم که به صورت غیر رسمی اعلام و هیچ وقت هم به صورت رسمی منتشر نشد آمده باشد که در آن ذکر شده بود راه آهن به هزار و ۸۶ دستگاه لوکوموتیو نیاز دارد، ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید به همراه ۵۸ هزار دستگاه واگن باری جدید و ۳۵۰۰ دستگاه واگن مسافری جدید نیاز دارد.
وی اضافه کرد: آن ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی به وجود نیامد و ۵۸ هزار واگن باری و ۳۵۰۰ واگن مسافری هم، تأمین یا تولید یا خریداری نشده است ولی مسؤلان ریلی کشور بر تهیه هزار دستگاه لوکوموتیو تاکید دارند که به تنهایی معنایی ندارد؛ این لوکوموتیو باید واگنی را همراه داشته باشد تا آنرا بکشد یا خطوطی بوجود آمده باشد که روی آن حرکت نماید که هیچکدام موجود نیستند؛ ازاین رو روی اعداد و ارقام باید کارشناسانه تر تمرکز یا اظهار نماییم. این اظهار نظر مسؤلان ریلی مثل این می ماند که برای ساختمانی که هنوز ساخته نشده و مصالح نداریم، شیرآلات خریداری و برخی تجهیزات تبعی را نماییم.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی افزود: به نظر می آید که اولاً در تقاضا بزرگ نمایی شدیدی صورت گرفته است؛ ثانیاً آیا به لوکوموتیو نیاز داریم؟ که باید پاسخ داد بله نیاز داریم ولی در رقم آن بزرگ نمایی می شود. طی ۲ سال قبل ۱۴۰ تا ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو از مجموع لوکوموتیوهای موجود دولتی متعلق به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران متوقف شده اند؛ از طرفی ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو دیگر هم داریم که سال هاست متوقفند و امکان بازسازی با هزینه مناسب و اقتصادی را دارند؛ هزینه راه اندازی این ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو زیاد است ولی بخش خصوصی ای داریم که برای بازسازی آنها اعلام آمادگی کرده است اما اجرای آن زمان بر است.
مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن: با ۱۵۰ لوکوموتیو مشکل ما حل می شود
وی تاکید کرد: با این وجود ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیوی که طی ۲ سال گذشته متوقف شده اند، طی کمتر از یک سال و حداکثر ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری قابل بازسازی هستند؛ ازاین رو همینکه راه آهن بدهی های خود به شرکتهای متولی تعمیر و نگهداری لوکوموتیوها را پرداخت کند، این لوکوموتیوها تجهیز و مجدداً راه اندازی می شوند و به سرعت به چرخه حمل و نقل باز می گردند؛ در میزگردی که در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ریلی برگزار شد مدیرکل بازرگانی داخل راه آهن اعلام نمود که راه آهن امروز تنها ۵۰ دستگاه لوکوموتیو کم دارد بنابراین از ایشان سوال شد پس این رقم هزار دستگاه چرا اعلام می شود؟ ولی وی اعلام نمود: اگر ۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ما اختصاص بدهند، مشکل فعلی ما حل می شود. اگر طی چند ماه آینده این تعداد به ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو برسد، فعلا مشکلی نخواهیم داشت.
احمدی خاطرنشان کرد: ازاین رو اگر ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیوی که طی ۲ سال قبل متوقف شده اند، بار دیگر راه اندازی شوند، نیاز امروز ما مرتفع خواهد شد. ولی برای میان مدت و دراز مدت به لوکوموتیو نیاز داریم اما با عدد هزار دستگاهی که اعلام شده، بسیار متفاوت می باشد که نشان داده است در نیاز هزار دستگاه لوکوموتیو بزرگ نمایی شده است؛ به نظر می آید تعداد واقعی مورد نیاز برای ۵ سال آتی اگر ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ناوگان اضافه نماییم، مشکل ما حل می شود؛ یعنی ظرفیت جذب بیشتر از سالی ۵۰ دستگاه لوکوموتیو را نداریم به شرط این که لوکوموتیوهای فعال هم متوقف نشوند اما اگر قرار باشد هر دستگاه لوکوموتیوی که اضافه می شود، یک دستگاه متوقف شود که اتفاق جدیدی نمی افتد. ضمن این که این رقم لوکوموتیو مورد نیاز نه با شرایط موجود که در صورت اجرای برنامه های توسعه ای شبکه با ترند موجود است.
با افزوده شدن سالی ۵۰ لوکوموتیو می توانیم حمل بار شبکه را توسعه دهیم
وی تصریح کرد: حتی اگر قرار باشد ترند موجود تغییر کرده و رشد تندی داشته باشد، نهایتا نیاز ما به لوکوموتیو به ۱۰۰ دستگاه در سال افزایش می یابد نه هزار دستگاه؛ تولیدکننده های داخلی می توانند همین ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو در سال را هم به سادگی بسازند و هیچ مشکلی نخواهند داشت به شرط این که پول آن پرداخت شود؛ این در شرایطی است که اگر بخواهند سراغ تأمین کننده های خارجی لوکوموتیو بروند، تا پول را نقد پرداخت نکنند که محصولی را تحویل نمی دهند اما وقتی سراغ سازنده های داخلی می آیند، توقع دارند که آنها بدون پیش پرداخت، مبادرت به تولید کنند؛ ما این را قبول نداریم، تولیدکننده های داخلی قرار نیست بدون پول کار کنند.
مدیرعامل بخش ریلی گروه مپنا درباره داشتن فناوری روز تولید لوکوموتیو از جانب سازندگان داخلی اظهار داشت: ما هیچ مشکلی در زمینه داشتن آخرین تکنولوژی تولید لوکوموتیوهای روز دنیا را نداریم؛ در همین کشور لوکوموتیوهای «یورو رانر (Euro Runner)» که لوکوموتیو روز دنیاست را تولید کرده ایم و هم اکنون در شبکه ریلی درحال فعالیت است؛ موتور این لوکوموتیوها با یورو ۴ و یورو ۵ جمع شدند؛ همه این لوکوموتیوها، بازمهندسی و بازطراحی در داخل شده اند که نشان داده است هیچ مشکلی از نظر تکنولوژی تولید لوکوموتیو نداریم اما به شرط آنکه تقاضایی برای تولید وجود داشته باشد.
اول باید تقاضایی برای سازنده داخلی لوکوموتیو باشد تا تولید نماید سپس بگوییم داخلی ها امکان تولید دارند یا خیر
وی تاکید کرد: شرکت فولاد مبارکه با مجموعه مپنا قرارداد تولید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو برای تحویل در خرداد سال جاری را به امضا رسانده بود که این قرارداد زودتر از موعد، اجرا و در اردیبهشت ۸ دستگاه (جلوتر از برنامه زمان بندی قرارداد) به فولاد مبارکه تحویل شد؛ از یک طرف می گویند خیلی لوکوموتیو نیاز است و از طرفی مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت نمی شود؛ معلوم است که بدون پرداخت هزینه محصولی تحویل نخواهد شد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقلی خاطرنشان کرد: کنسرسیومی از سازندگان ناوگان در داخل تشکیل شده و می تواند تمام نیاز کشور به انواع لکوموتیو را تأمین کند؛ حتی حاضریم با روش های تهاتری همچون تهاتر نفت هم استفاده کنیم؛ ازاین رو در استفاده از روش های مختلف پرداخت اعتبار یا تأمین منابع، مشکلی نداریم.
هزار دستگاه لوکوموتیو، احتیاج به ۷ هزار راهبر با دوره آموزش ۷ ساله دارد / ‬ کمبود شدید لوکوموتیوران داریم
احمدی به مشکل دیگر در این خصوص اشاره و اظهار نمود: به ازای هر یک دستگاه لوکوموتیو، ۷ لوکوموتیوران نیاز است که برای هزار دستگاه، باید ۷ هزار لوکوموتیوران به شبکه ریلی افزوده شود؛ آموزش و تربیت لوکوموتیوران در سریع ترین حالت ممکن برای تبدیل شدن به راهبر پایه ۲، ۵ سال زمان است؛ برای جذب و گزینش و شروع به آموزش هم ۲ سال زمان نیاز است که مجموعاً می شود ۷ سال؛ ازاین رو باید ۷ هزار نیرو را ۷ سال تربیت نماییم تا بتوانند هزار دستگاه لوکوموتیو را راهبری کنند؛ یعنی اگر همین هم اکنون هزار دستگاه لوکوموتیو را بخریم، باز هم امکان استفاده از آنها را نداریم.
امکان تهاتر تولید داخل لوکوموتیو با نفت را هم داریم
وی بیان گرد: هم اکنون هم با مشکل جدی کمبود لوکوموتیوران مواجهیم؛ تعداد زیادی لوکوموتیوران بازنشسته و فراخوان با سن های بالای ۷۰ سال هم با دریافت مجوزهای ارفاقی درحال فعالیت در شبکه ریلی هستند. ما ظرفیت تأمین مالی و فروش لیزینگی را هم داریم اما به شرط آنکه ال سی مدت دار شامل ارزی یا ریالی به ما داده شود تا مطمئن شویم که در موعد وعده داده شده مطالباتمان را دریافت می نماییم ازاین رو باید برای بازپرداخت تضامین لازم داده شود؛ کما این که خودمان برای ارقام سنگین قراردادهای داخلی هم فاینانس کرده ایم ولی تضامین لازم را گرفته ایم.

1401/03/10
09:40:43
0.0 / 5
360
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک