آیا سازمان ثبت، سامانه ثبت معاملات املاک را عملیاتی می کند زمین دار شو: سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اعلام آمادگی این سازمان بمنظور راه اندازی سامانه ثبت املاک آگاهی داد. به گزارش زمین دار شو به نقل از مهر قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول در آغاز امسال به تصویب رسید و در مرحله اجرا قرار گرفت. بر طبق این قانون، باید معاملات در سامانه های مرتبط ثبت می شدند اما تابحال سامانه ها بطور کامل اجرائی نشده اند، همین مورد سبب دوبرابر شدن کار مردم و تحمیل هزینه های اضافه شده است. در همین جهت اعظم قویدل، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، میهمان برنامه تلویزیونی پایش بود. قویدل در این خصوص توضیح داد: «قبلاً مردم به مشاورین املاک مراجعه می کردند، یک قولنامه یا مبایعه نامه عادی تنظیم می کردند، حق العمل مشاور محترم املاک را پرداخت می کردند و بعد ممکن بود دو حالت پیش بیاید؛ اگر به اختلافی برنمی خوردند، به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کردند و سندشان را تنظیم می کردند. در این مرحله نیز قاعدتاً باید حق التحریر، حق الثبت و مالیات نقل و انتقال را پرداخت می کردند.» امکان معامله خارج از بنگاه های املاک قویدل در جواب مجری برنامه درباب اضافه شدن هزینه های ثبت معاملات، توضیح داد: «یعنی این که شما می فرمایید هزینه ها اضافه شده، باید عرض کنم: قبلاً مردم به مشاورین املاک مراجعه می کردند، یک قولنامه یا مبایعه نامه عادی تنظیم می کردند، حق العمل مشاور محترم املاک را پرداخت می کردند و بعد ممکن بود دو حالت پیش بیاید؛ اگر به اختلافی برنمی خوردند، به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کردند و سندشان را تنظیم می کردند. در این مرحله نیز قاعدتاً باید حق التحریر، حق الثبت و مالیات نقل و انتقال را پرداخت می کردند.» وی اضافه کرد: «نکته مهم این بود که ممکن بود پس از انجام معامله عادی، گرفتار اختلاف شوند؛ گو اینکه خیلی از دعاوی ملکی که در مراجع قضائی و حتی در شکایات کیفری مطرح می شود، ناشی از همین معاملات عادی ای است که میان مردم شکل می گیرد. هم اکنون، هیچ هزینه اضافی وجود ندارد. وظیفه مشاورین املاک اساساً معرفی خریدار و فروشنده به یکدیگر و فراهم کردن زمینه توافق میان آن هاست؛ اگر دو طرف بیرون از بنگاه توافق کنند، می توانند بدون مراجعه به مشاور املاک، به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و معامله خودرا ثبت کنند. بدین سبب هزینه ای که در بنگاه پرداخت می شود، بابت همان معرفی و خدمات مشاور املاک است که قبلاً نیز پرداخت می شد.» ریشه دعاوی الزام به ثبت معاملات وی درباب معضلات اسناد عادی اشاره کرد: «اگر ملک دارای سند مالکیت بود، باید برای انتقال سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کردند. اساساً دعاوی مربوط به الزام به تنظیم سند رسمی بدین سبب مطرح می شد که افراد ابتدا به بنگاه مراجعه می کردند، قولنامه عادی می نوشتند و بعد با مشکل مواجه می شدند؛ فروشنده الزام قانونی به تنظیم سند رسمی نداشت و دعاوی الزام به تنظیم سند نیز از همین مورد ناشی می شد. روال گذشته اینگونه بود که بعد از تنظیم قولنامه عادی در بنگاه، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کردند.» قراردادهای استاندارد در حکم سند هستند او اضافه کرد: «قراردادهای یکسانی که در ماده ۳ قانون الزام پیش بینی شده اند، رسمی هستند؛ یعنی برخلاف قولنامه های عادی، این قراردادها سند رسمی محسوب می شوند. این قراردادهای رسمی به دو صورت تنظیم می شوند: یکی توسط مشاورین املاک و دیگری بصورت خود کاربری، که اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند بوسیله سامانه های ما معامله شان را به ثبت برسانند. نکته مهم این است که برای تنظیم قراردادهای استاندارد بین طرفین، یک سری الزامات وجود دارد که در همان بخشنامه موضوع ماده ۳ آمده است. همچون این که ثمن معامله باید بوسیله حساب امانی ای که بانک مرکزی ایجاد می کند، یا بوسیله حساب وکالتی یا هر روش دیگر در شبکه بانکی، بصورت آنی از حساب خریدار به فروشنده منتقل شود؛ اما هم اکنون این سامانه وجود ندارد. نکته دوم این است که در قراردادهای یکسان باید استعلاماتی که لازم است از دستگاه های مختلف در زمان نقل و انتقال ملک گرفتن شود، مثل تامین اجتماعی، اداره مالیات و …، بصورت متصل و خودکار انجام گیرد. کلیه مشاورین املاک به سامانه کاتب متصل می شوند وی درباب تاریخ دسترسی مردم به این سامانه ها افزود: «از تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸، در مرحله اول، ۱۴ قرارداد یکسان روی سامانه "کاتب" قرار گرفت. در ابتدا حدود ۱۶۰ مشاور املاک امکان ثبت آزمایشی داشتند که این تعداد حال به ۳۰۰ مشاور املاک بالا رفته است. طبق مصوبه کمیسیون اصل ۹۰، تا دهم اردیبهشت ماه، کلیه مشاورین املاکی که دارای پروانه صنفی هستند و به سکوی "کاتب" متصل شده اند، امکان تنظیم این قراردادها را دارند.» و در آخر اشاره کرد: «در نهایت، کارگروه تعامل پذیری باید هر دستگاه خصوصی را که مصوب کند و خدمات اطلاعاتی آن قابلیت اتصال به سامانه را داشته باشند، معرفی نماید تا ما اتصال را برقرار نماییم. هر کدام از کارگروه های دولت الکترونیکی نیز اگر مصوب کنند، ما این سرویس را ارائه خواهیم داد.» 1404/02/16 10:34:02 0.0 / 5 49 تگهای خبر: استاندارد , بانك , خدمات , دستگاه این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط صدور ۴۶۵ مجوز پرواز برنامه ای و فوق العاده به مشهد مقدس سامانه جامع تجارت ابزار تسهیل گری یا مانع بزرگ تجارت کشور؟ اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن تسلا هزار نفر را استخدام می کند نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۹ بعلاوه ۱