مضیقه بودجه و فرسودگی ناوگان اجرای قانون هوای پاک در بن بست اقتصادی به گزارش زمین دار شو، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اظهار داشت: کمبود بودجه و فرسودگی ناوگان سبب شده اجرای قانون هوای پاک با تأخیر و کسری ظرفیت روبه رو شود و اهداف آن محقق نشود. سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به الزامات توسعه حمل و نقل و قانون هوای پاک اظهار داشت: برمبنای قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶، توسعه حمل و نقل باید به شکلی صورت گیرد که هم ظرفیت جابه جایی عمومی افزایش یابد و هم آلایندگی کاهش پیدا کند. وی اضافه کرد: چارچوب کلی که قانون تعیین کرده شامل افزایش سهم حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مترو و مینی بوس در سفرهای شهری، کاهش استفاده از خودرو های شخصی بوسیله ایجاد انتخابهای کارآمد، سریع و ارزان و کاهش آلایندگی ناوگان به سطح استانداردهای محیط زیست است. دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اظهار داشت: جایگزینی ناوگان فرسوده با ناوگان نو و پاک مانند خودرو های برقی، هیبرید و گازسوز هم جزو الزامات است. وی اشاره کرد: طبق مواد ۸، ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک، دولت بوسیله وزارت کشور و شهرداری ها موظف است هر سال قسمتی از ناوگان را نوسازی یا افزایش دهد تا ظرف مدت تعیین شده، کل ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوسرانی شهری به سطح ظرفیت طراحی شده برسد و وسایل فرسوده جایگزین شوند. طباطبایی مزدآبادی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر رعایت استاندارد آلایندگی نظارت می کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو باید زمینه تولید و استفاده از خودرو های کم آلاینده و برقی را فراهم نمایند. سازمان برنامه و بودجه هم موظف به تأمین و تخصیص اعتبارات ضروری است و معافیت ها و تسهیلاتی مانند وام کم بهره و معافیت گمرکی برای توسعه ناوگان پیشبینی شده است. وی درباره ی اقدامات مورد انتظار قانون اظهار داشت: افزایش تعداد اتوبوس ها تا رسیدن به استاندارد ظرفیت، توسعه خطوط سریع السیر (BRT) و اتصال آنها به مترو و پایانه ها، برقی سازی و گازسوز کردن ناوگان، اورهال و بازسازی ناوگان نسبتاً جدید و مدیریت تقاضای سفر همچون اقداماتی است که باید صورت گیرد. شبکه یکپارچه بلیت برای تسهیل سفر ترکیبی با چند مد حمل و نقل هم اهمیت ویژه دارد. دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران درباره ی وضعیت اجرا در سال ۱۴۰۴ بیان نمود: اجرای قانون با تأخیر و کسری ظرفیت همراه بوده است. ناوگان هنوز حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس کمتر از هدف قانون دارد و بخش برقی و کم آلاینده هنوز در مرحله آزمایشی است. نوسازی هم به علت مشکلات بودجه و تولید داخلی آهسته پیش می رود. وی اظهار داشت: دلایلی که سبب شده با وجود قانون هوای پاک توسعه حمل و نقل شهری خصوصاً اتوبوسرانی در حد انتظار پیش نرود، شامل مشکلات مالی و تأمین منابع، چالش های اجرائی و اداری و موانع تکنولوژیک و ساختاری است. طباطبایی مزدآبادی اضافه کرد: بودجه ناکافی، وابستگی به منابع ارزی و عدم همراهی شبکه بانکی سبب محدودیت منابع شده است. همین طور تعدد نهادهای متولی، پروسه طولانی عقد قرارداد و مشکلات نگهداری و تعمیرات، اجرای قانون را کند کرده است. وی اضافه کرد: ظرفیت محدود تولید داخلی، وابستگی به واردات فناوری برقی و هیبریدی و فرسودگی پایانه ها و زیرساخت ها از دیگر موانع هستند. علاوه بر این، تورم، افزایش هزینه های عملیاتی، کمبود راننده و تغییر اولویت های سیاسی یا مدیریتی هم اثر منفی داشته است. دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ضمن اشاره به ازدحام شدید در ساعات اولیه بامداد و پایان کار اظهار داشت: این پدیده در تهران به دلیلهای ساختاری و مدیریتی شدیدتر است. تمرکز زمانی آغاز و پایان کارها، ظرفیت ناکافی حمل و نقل عمومی، تمرکز جغرافیایی مشاغل و خدمات، رفتار و ترجیحات مسافران و ضعف یکپارچگی سیستم ها از عوامل اصلی ازدحام هستند. وی اظهار داشت: در عرصه کوتاه مدت، افزایش ناوگان در ساعات اوج، کاهش فاصله اعزام، استفاده از اتوبوس های بزرگ تر، تقویت خطوط BRT و مدیریت صف و سوار شدن در ایستگاهها ضروریست. در عرصه میان مدت، یکپارچه سازی سیستم ها، افزایش ظرفیت ناوگان مطابق قانون هوای پاک، بهبود شبکه مسیرها و سرمایه گذاری در اتوبوس های مفصلی و برقی سریع السیر ضرورت دارد. دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اضافه کرد: در عرصه بلندمدت، اجرای ساعات کاری و آموزشی شناور برای توزیع جریان سفر، تمرکززدایی شهری و توسعه پایانه های چندمدی با دسترسی سریع به مرکز از اقدامات کلیدی خواهد بود. بطور خلاصه، بدون ترکیب اقدامات مدیریت تقاضا و افزایش واقعی ظرفیت حمل و نقل عمومی، هیچ اقدامی به تنهایی قادر به حل پایدار مشکل ازدحام نخواهد بود. طباطبایی مزدآبادی در آخر اشاره کرد: مدیریت شهری برای کاهش ازدحام در ساعات پرتردد و مسیرهای پرتراکم باید تلفیقی از راهکارهای فوری، ساختاری و سیاستگذاری را به کار گیرد که شامل سه محور اصلی: مدیریت تقاضا، افزایش ظرفیت و بهبود بهره وری موجود است.سازمان برنامه و بودجه هم موظف به تأمین و تخصیص اعتبارات لازم است و معافیت ها و تسهیلاتی مانند وام کم بهره و معافیت گمرکی برای توسعه ناوگان پیش بینی شده است. ناوگان هنوز حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس کمتر از هدف قانون دارد و بخش برقی و کم آلاینده هنوز در مرحله آزمایشی است. علاوه بر این، تورم، افزایش هزینه های عملیاتی، کمبود راننده و تغییر اولویت های سیاسی یا مدیریتی هم اثر منفی داشته است. منبع: زمین دار شو 1404/06/19 10:40:05 0.0 / 5 14 تگهای خبر: استاندارد , بازسازی , بانك , تسهیلات این پست زمین دار شو را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط یک اتفاق عجیب در رابطه با نهضت ملی مسکن وام مسکن آب رفت وعده ها بی نتیجه ماند افتتاح پروژه مسکونی 132 واحدی نماد هم افزایی دولت، مجلس و مردم است نرخ فقر خانواده مستأجران به 40 درصد رسیده نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۵