انتقاد از داستانهای ناصحیح راه آهن ضعف ها با آمارسازی پوشانده نمی شود

انتقاد از داستانهای ناصحیح راه آهن ضعف ها با آمارسازی پوشانده نمی شود به گزارش زمین دار شو، عضو سابق هیات مدیره راه آهن با اشاره به کاهش ۸ درصدی حمل بارهای ترانزیتی ریلی، اظهار داشت: این وضعیت نیازمند اقدامات اصلاحی است و تخریب سایرین یا بیان برخی آمارهای موضعی، واقعیت را تغییر نمی دهد.



احسان شعبانی عضو سابق هیات مدیره راه آهن در گفتگو با گزارشگر مهر با اشاره به کاهش ۸ درصدی حمل بارهای ترانزیتی ریلی و کاهش ۷ درصدی حمل مجموع بارهای بین الملل ریلی در هشت ماهه ابتدایی سالجاری، اظهار داشت: این وضعیت نیازمند وقت گذاری مناسب، پیگیری های فراوان و اقدامات اصلاحی است و تخریب سایرین یا بیان برخی آمارهای موضعی، واقعیت را تغییر نمی دهد.
وی با اشاره به سخنان رییس جمهور، در دیدار اخیر با مدال آوران المپیادهای جهانی بر اساس مقاومت نظام اداری در مقابل تغییر و اصلاح، اضافه کرد: بهتر است در فضایی کارشناسانه و تخصصی و فارغ از هیاهوهای سیاسی به بررسی نقاط قوت و ضعف پرداخته شود تا بتوانیم به حل مشکلات و پیشرفت وضعیت امیدوار باشیم.
شعبانی درباب انتشار اخباری بر اساس کاهش ترانزیت ریلی و حمل مجموع بارهای بین الملل ریلی، اشاره کرد: مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای با تیتر «خروج از سایه سوءمدیریت؛ فعال سازی باردیگر مرز ریلی ایران - افغانستان» مطالبی خلاف واقع، گاه نامرتبط و تخریبی بیان کرده است.
عضو سابق هیات مدیره راه آهن تصریح کرد: متاسفانه شاهد عدم پایبندی به اخلاق حرفه ای و گاه نبود صداقت در مسئولان فعلی راه آهن هستیم. مرحله اول خط آهن خواف - هرات در آذر ۱۳۹۹ افتتاح شد، اما به سبب برخی نقص ها همان زمان عملیاتی نشد و فقط بصورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت. چند ماه بعد و قبل از شروع دولت سیزدهم، به سبب درگیری های داخلی افغانستان مسدود شد و قسمتهایی از آن لطمه دید و تجهیزات نصب شده از بین رفت. نسبت دادن این مسدودسازی به دولت سیزدهم، خلاف واقع و غیراخلاقی است.
وی اضافه کرد: بعد از آرامش نسبی در افغانستان، اقدامات احیای مسیر انجام شد و در اواسط سال ۱۴۰۳ آماده استفاده مجدد بصورت آزمایشی شد.
شعبانی با اشاره به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) اظهار داشت: این پایانه که در اسفند ۱۴۰۱ افتتاح شده و در طول این مدت محموله های صادراتی و وارداتی بوسیله آن جابه جا شده، بدون انجام سرمایه گذاری جدید یا راه اندازی خط جدید، مجدداً با عنوان پروژه ای با ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری راه اندازی شد که اعتبار دولت را نزد کارشناسان زیر سوال می برد.
وی بیان نمود: فلسفه وجودی بندر خشک در مرکز کشور، تسهیل واردات و صادرات است و نه ترانزیت. برخی مسئولان وزارت راه و راه آهن، استفاده ترانزیتی از این پایانه را غیرکارشناسی اعلام می کنند. در موارد محدود، استفاده ترکیبی یا برای تعویض واگن امکان دارد، اما باتوجه به وجود پایانه های نزدیک مرزهای ریلی، اقدام بهینه ای نیست.
رئیس سابق کمیته حسابرسی داخلی راه آهن درباره ی وضعیت ترانزیت ریلی اضافه کرد: آمارهای فعلی حمل ریلی بارهای بین المللی قابل تأمل است. از سال قبل تا اوائل اردیبهشت ماه امسال رشد ترانزیت ریلی مشاهده می شد، اما بعد از آن روند متوقف گردید. در هشت ماهه سال ۱۴۰۴، تناژ ترانزیت ریلی نسبت به سال قبل ۲.۵ درصد کاهش و تن - کیلومتر حمل ۸ درصد کاهش داشته است. در صورت عدم پیگیری و اقدامات اصلاحی، این وضعیت تشدید خواهد شد و بیان آمارهای موضعی واقعیت را تغییر نمی دهد.
وی اظهار داشت: با ارتقا ایستگاه شهید مطهری خراسان و بهره برداری از دهکده لجستیک آن در ماه پایانی دولت سیزدهم، رشد مناسبی در تناژ صادرات ریلی مشاهده شد، اما رشد ۸ درصدی تن - کیلومتر حمل بار صادراتی ریلی نتوانست کاهش ۸ درصدی ترانزیت و ۴۷ درصدی واردات را جبران کند و مجموع تن - کیلومتر بار بین الملل ریلی در هشت ماهه سال ۱۴۰۴ نسبت به سال قبل ۷ درصد کم شده است.
شعبانی در انتها تصریح کرد: ترانزیت ریلی از مبدأ روسیه که از سال ۱۴۰۰ شروع شده بود، نسبت به سالیان قبل کاهش داشته و موفقیت سازی از ورود یا عبور یک قطار بعد از گذشت این مدت اغراق آمیز و نادقیق است. همچنین، باوجود پوشش رسانه ای گسترده و سفرهای گوناگون مدیرعامل و دیگر مدیران راه آهن به ترکیه، تبادل ریلی از مرز رازی، تنها مرز ریلی بین ایران و ترکیه، حدود ۳۰ درصد کاهش داشته که ضروری است مورد توجه قرار گیرد.وی ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور، در دیدار اخیر با مدال آوران المپیادهای جهانی بر مبنای مقاومت نظام اداری در مقابل تغییر و اصلاح، افزود: بهتر است در فضایی کارشناسانه و تخصصی و فارغ از هیاهوهای سیاسی به بررسی نقاط قوت و ضعف پرداخته شود تا بتوانیم به حل مشکلات و پیشرفت وضعیت امیدوار باشیم. شعبانی ضمن اشاره به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) عنوان کرد: این پایانه که در اسفند ۱۴۰۱ افتتاح شده و در طول این زمان محموله های صادراتی و وارداتی بوسیله آن جابه جا شده، بدون انجام سرمایه گذاری جدید یا راه اندازی خط جدید، مجدداً با عنوان پروژه ای با ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری افتتاح شد که اعتبار دولت را نزد کارشناسان زیر سوال می برد. وی عنوان کرد: با ارتقا ایستگاه شهید مطهری خراسان و بهره برداری از دهکده لجستیک آن در ماه پایانی دولت سیزدهم، رشد مناسبی در تناژ صادرات ریلی مشاهده شد، اما رشد ۸ درصدی تن - کیلومتر حمل بار صادراتی ریلی نتوانست کاهش ۸ درصدی ترانزیت و ۴۷ درصدی واردات را جبران کند و مجموع تن - کیلومتر بار بین الملل ریلی در هشت ماهه سال ۱۴۰۴ نسبت به سال قبل ۷ درصد کم شده است.


منبع:

1404/09/05
09:00:55
0.0 / 5
5
تگهای خبر: بهره برداری , ترانزیت , راه , راه آهن
این پست زمین دار شو را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فروش ملک
zamindarsho.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زمین دار شو محفوظ است

زمین دار شو

فروش زمین و ملک

زمین دار شو: پلتفرم جامع خرید، فروش و اطلاع رسانی ملک و مسکن